Ligt het aan mij dat ze mij pesten?

• Ik zit sinds de zomervakantie op een nieuwe school. Ik ben van school omgeruild omdat ik veel problemen had op mijn vorige school en daar werd ik ook mee gepest. Nu zit ik weer op een school waar ze mij pesten. Ik kende bijna geen kinderen in mijn klas maar toch pesten ze mij.

Ik weet niet warom ze mij moeten pesten en ik weet ook niet wat ik verkeerd heb gedaan op school. Weet iemand hoe het komt dat ze mij ook op de nieuwe school pesten of ligt het aan mij dat ze mij pesten?

ik ben 16 jaar en zit in de 3e klas als jullie dat willen weten.

• Ja en nee.

Helaas kan bepaald gedrag een andere triggeren om jou als een zwak persoon te zien, wat het voor hen makkelijker maakt om de keuze te maken om je lastig te vallen, neemt niet weg dat ze er geen recht op hebben uiteraard.

Het is een best pittig dillematje hoe je er mee om moet gaan…

1. Je gaat op een vechtsport en zodra je de kundigheid hebt dan straf je ze een keer goed af, makkelijker gezegd dan gedaan.
    2. Je vraagt om hulp, met als risico dat het daarna erger word zodra je hulp jou niet kan helpen.
    3. Je ontwikkelt meer sociale vaardigheden/karakter om dergelijke situaties te verminderen en om er mee om te gaan, maar dat is ook niet bepaald makkelijk in die positie en op die leeftijd.

Ik zou voor 2 gaan, vertel het tegen leraren, en tegen je ouders, vraag wat ze kunnen doen, en pak gewoon de rol van klikspaan op.
    Als je jezelf onveilig voelt wat er buiten school om kan gebeuren, vraag gewoon een keer bij een politie bureau wat ze voor je kunnen doen.
    Het is de makkelijkste optie en de meest legale, terwijl je aan optie 3 werkt.

Optie 1…vind ik niet realistisch, zo’n switch hebben de meeste niet zo snel gemaakt tenzij de situatie echt dreigend is zoals voor een kat die in het nauw wordt gedreven.

Succes, onthoud dat zolang je het volhoud, jij sterker in het leven zult gaan staan dan de mensen die je lastig vallen.

• Herkenbaar verhaal, ook al ben ik 10 jaar ouder. Ik ben dit jaar met een nieuwe opleiding begonnen en werd niet direct gepest, maar wel genegeerd en buitengesloten. Samen met mijn psycholoog ben ik de situatie gaan analyseren. Wat is er nou aan de hand?

• De mensen in mijn klas komen uit een andere omgeving dan ik. Ik kom van een creatieve school waar iedereen zichzelf kan zijn, zij komen net van de middelbare school uit een boerengehucht. Zij kennen alleen de stereotype mensen uit hun eigen omgeving en van het internet. Ik ben een gender bender: heb een vrouwelijk gezicht en kapsel, een androgyn lichaam, mannelijke houding en mannenkleding. Dat kennen ze niet dus klappen ze dicht. Eng.
    • Kuddegedrag maakt het hele gedoe nog een stuk erger. In het groepje van Dorien vindt Renate mij eng, en omdat zij merken dat Renate mij eng vindt, gaan zij mij automatisch ook eng vinden. Bij mij is het zelfs zo ver gegaan dat iemand die naast mij zat aan iemand achter hem ging vragen hoe het nou met Snoetie zat? Ehh ik zit naast je?
    • Jijzelf straalt ook iets uit, en dat ligt aan je houding. Het kan zijn dat je houding onbewust anders is in een nieuwe groep.
    • Besef dat het voor de andere mensen ook een nieuwe situatie is waar ze niet mee om weten te gaan.

Misschien kun jij, met behulp van je mentor of je ouders, uitzoeken of je ergens een patroon kunt ontdekken. Probeer dat patroon vervolgens te doorbreken.
    Wat ik heb gedaan is 1 op 1 contact zoeken met een random klasgenoot, waardoor die erachter kwam dat ik wel een chill persoon ben. Keer op keer op keer een andere. Gewoon, van die simpele vragen. Hoe vond je deze opdracht? Hoe heb je je tentamen gemaakt? Had je al gelezen over nieuwsbericht x? Mevrouw de Groote is echt een kutwijf he… Ga zo maar door.

Het wordt hard werken, maar stapje voor stapje kom je er wel.