Wanneer vind jij dat geluid overlast is?

• Admin

Bij mijn buurvrouw zijn ze al vanaf 10:00 aan het boren. Prima denk ik bij mezelf, dan zet ik vervolgens muziek op. De muziek komt boven de boor uit (in mijn appartement) dus ik heb niet in de gaten wanneer ze ophouden met boren. Staat even later de buurvrouw voor de deur of de muziek iets zachter kan want ze had er last van. Ik zei dat dat prima was, maar ik had ook last van het boren aan haar kant, dus dat erbij gezegd.

Zegt ze, “boren is iets wat moet gebeuren en de muziek hoeft niet daar heb ik last van”. Dus ik zeg terug, dat maakt niet uit, ik ervaar het als last en produceer daarom een tegengeluid zodat ik geen last heb van jouw geluid.

JE kunt je inderdaad wel overal aan storen, maar wanneer vind jij dat geluid overlast is?

• Admin

Ik vind dat je geluid als overlast neer mag zetten als het voor 7 uur in de ochtend of na 10 uur in de avond is. Elk geluid wat je dan hoort mag je vind ik als geluidsoverlast classificeren.

Overdag is het natuurlijk lastiger, omdat elke vorm van leefgeluid dan mag en kan. Wat precies de geluidsgrens overdag is weet ik niet, maar behoorlijk hoog. Hoger dan wat muziek die over een boormachine heengaat.

Al met al, al het verklaarbare leefgeluid tussen 7 en 22 uur zou je in principe niet over moeten klagen.

De muziek niet, en het boren ook niet.

• Global Moderators

Wanneer is geluid overlast.

Tja dat zal voor iedereen anders zijn. Ik stoor me vaak aan een aaneensluiting van onverklaarbare geluiden.
    Zoals de buurvrouw bij ons die soms haar dag niet heeft (gok ik) en dan op willekeurige momenten met spullen gaat gooien en tegen de verwarming gaat schoppen.
    Of dat ze keihard muziek aan gaat zetten als er 3 straten verderop wegwerkzaamheden zijn waar zij blijkbaar “last” van heeft. Op die manier hebben vervolgens andere buren juist weer last van haar en gaat iedereen opeens tegengeluid maken aka muziek aanzetten.

Bij onze andere buren zijn met enige regelmaat de kleinkinderen op bezoek, die maken dan soms ook aardig herrie maar dat is voor mij verklaarbare herrie.
    En dan denk ik zo van, ach laat die kinderen lekker spelen.

• Wanneer het tussen 10 uur 's avonds en 7 uur’s ochtends buiten proporties is. Bijvoorbeeld keihard de muziek aan, feestjes, onverklaarbare geluiden, geschreeuw gemekker gejank en dat het maar niet ophoudt. Ik vind ook dat het ligt aan welk deel van de stad je woont, wat voor woonvorm het is en hoe de huizen gebouwd zijn.

(Ja ik begin weer te zeiken)
    Bijvoorbeeld onze onderbuurvrouw: wij wonen letterlijk hartje centrum, tussen de uitgaansgebieden, in een kleine, gehorige portiekwoning, dus je kan daar letterlijk alles horen en op straat is er veel herrie. Echter voelt mevrouw zich gerechtvaardigd om te klagen over dat wij 's nachts naar de wc lopen en dat we daar NU mee moeten ophouden anders belt ze de popo. Nou, mooi niet dus. En dat met nog meer dingen, die niet eens van ons zijn. Als wij nou elke dag feestjes hielden, elke dag aan het schreeuwen waren, aan het stampen whatever, dan geef ik haar groot gelijk.

• Global Moderators

@snoetie Weet je wat jou onderbuurvrouw moet doen? Lekker verhuizen.
    Als je niet tegen geluiden/herrie whatever kunt moet je vooral midden in het centrum in een oud pand gaan wonen, echt een top idee.

• Admin

@eximius zegt in Wanneer vind jij dat geluid overlast is?:

Als je niet tegen geluiden/herrie whatever kunt moet je vooral midden in het centrum in een oud pand gaan wonen, echt een top idee.

Dit dus, je kiest er zelf voor om in een leefbaar gebeid te wonen. Hetzelfde als van die mensen die langs het spoor gaan wonen en klagen over langsrijdende treinen.

• @eximius zegt in Wanneer vind jij dat geluid overlast is?:

Dat vinden wij dus ook. En dat hebben we ook meerdere keren gezegd, waarop zij begon te dreigen dat ze de politie zou bellen en de woningstichting, zodat wij uit huis gezet zouden worden 😂 ze geeft ons ook de schuld van alles wat er gebeurt, als 2f een fissa houdt is het onze schuld maar als er buiten 2 dronken mensen aan het ruziën zijn ook :p

En nu doen we gewoon weer ons ding, we probeerden ons eerst aan te passen maar het ging na een tijd zo ver dat onze relatie eronder kwam te lijden