[KEENTech] Oorlog in de processor wereld AMD vs Intel

• Global Moderators

0_1533895046340_35655636-f0e4-4101-b4f9-0495f9d94079-image.png

Het is al even geleden dat er flinke concurrentie was in de wereld van de desktop processors. De laatste keer dat Intel en AMD hevig in gevecht waren was in 2006 toen AMD met de 64-bit K8 architectuur kwam (Athlon 64 voor desktops en Opteron voor servers) . Intel werd na lange tijd de koning te zijn geweest opeens volledig van tafel geblazen door de nieuwe en eerste 64-bit architectuur van AMD. Binnen een jaar tijd had AMD zo’n 25% van de markt terug gepikt van Intel.

Het success van AMD bleek van korte duur want Intel introduceerde al snel haar “Core” architecture opgevolgd door de Core 2 Duo. Alles wat AMD hierna nog introduceerde kon qua prestaties niet tippen aan de continue ontwikkeling van Intel, Intel had meer geld, en betere relaties met de grote bedrijven. (in dit verhaal speelde Intel ook erg vieze spelletjes maar dat bewaar ik voor een ander topic)

Nu maken we even een sprongetje naar 2017. AMD’s nieuwe CEO Lisa Su kondigt aan het begin van het jaar opeens een volledige nieuwe van de grond opgebouwde architectuur aan waar meer dan 4 jaar “in het geheim” aan gewerkt is. Deze nieuwe architectuur krijgt de naam “ZEN”. De eerste verhalen klinken allemaal erg goed maar mensen zijn nog wat terughoudend gezien het feit dat AMD wel vaker beloftes maakte die uiteindelijk iets minder rooskleurig waren. Bovendien was AMD natuurlijk al jaren niet competitief.

0_1533895218998_36d4056f-f6a8-46e1-ae53-934f0dfc4045-image.png

Nog geen 3 maanden later rollen de nieuwe chips met de naam AMD Ryzen al van de band en de eerste prestatietests komen online. En jawel, AMD IS TERUG en maakt hun beloftes waar. De beloofde 40% snelheidswinst tegenover hun vorige FX architectuur wordt zelfs ruim gehaald. Na bijna 12 jaar zit AMD opeens weer bij Intel op de hielen. De Instructies per clock lopen nog maar enkele procenten achter op die van Intel en op het multicore niveau gaat AMD de concurrentie voorbij.

Vanaf hier gaat alles opeens in een stroom versnelling, AMD pakt weer enkele procenten van de totale processor markt terug, de zaken gaan goed. AMD staat weer wat meer in de spotlights. Hoe nu verder?

Intel voelt AMD in de nek hijgen. Ze hebben jaren niet hoeven innoveren omdat de concurrent AMD het toch niet bij kon houden. Elke nieuwe processor van Intel had altijd maar een winst van enkele procenten, meer was ook niet nodig want AMD liep qua snelheid meerdere generaties achter.

In oktober brengt Intel hun achtste serie Core processoren eerder uit dan geplant, ze moesten wel. En jawel ook Intel gaat mee in het opschalen van de cores. De Intel Core i5 en Core i7 hebben opeens 6 cores ipv de 4 die ze voorheen hadden. Na jaren van kleine stapjes bij Intel van ~5% waren de nieuwe Core processors opeens ruim 20% sneller dan voorheen. Intel blijft dus nog steeds aan kop wat betreft hun clock snelheid en prestaties per core.

Er is eindelijk weer concurrentie! De prijzen gaan omlaag en de prestaties gaan omhoog.
    Wat wordt de volgende stap?

Begin 2018 maakt AMD haar verbeterde Zen process bekend, namelijk Zen+, dit is een doorontwikkeling op de eerste generatie van Zen. De nieuwe chips worden op het kleinere 12nm process gemaakt ipv het eerdere 14nm process. Op deze wijze kunnen de chips op een hogere snelheid werken bij hetzelfde energie verbruik. Hiermee kruipt AMD weer iets dichter naar Intel toe, het instructies per clock verschil is ondertussen geslonken tot nog maar 3%, toch blijft de totale clocksnelheid nog achter. Intel’s processors lopen ondertussen op 5GHz en hier kan AMD nog niet tegen opboksen en moeten het houden op een maximaal van 4.35GHz.

Tijd voor een voorruitkijkje op de toekomst. AMD gaat ZEN doorontwikkelen en stapt begin 2019 over naar het nog kleinere 7nm process gemaakt door GloFo en TSMC.Het moet allemaal nog efficiënter en sneller. Intel wil hun eigen process ook verkleinen maar loopt tegen problemen aan. Intel is sinds 2016 al bezig met hun 10nm process welke geplant stond voor 2017, maar ze krijgen het niet goed voor elkaar. Het laatste nieuws verteld ons dat het nieuwe process pas in 2020 gaat komen. Dit voorspeld niet veel goed voor Intel.

Gaat het dan toch weer gebeuren? Gaat AMD de kroon weer afpakken van Intel?
    We gaan het de komende 2 jaar meemaken.

Disclaimer: Dit alles is door mij geschreven en berust op eigen onderzoek en ervaringen. Ik ben zelf altijd al AMD fan geweest en dit zal vast ook wel blijken in de manier van schrijven.

• Admin

@Eximius Ik vind het erg interessant om te lezen, vooral dat er een vrouw aan het hoofd van AMD staat. Dit is toch best een mannenwereldje volgens mij.

Kun je wat meer vertellen over de CEO Lisa Su?

• Blogger

@wicket zegt in [KEENTech] Oorlog in de processor wereld AMD vs Intel:

@Eximius Ik vind het erg interessant om te lezen, vooral dat er een vrouw aan het hoofd van AMD staat. Dit is toch best een mannenwereldje volgens mij.

Kun je wat meer vertellen over de CEO Lisa Su?

Dat is wel een leuk idee inderdaad, iets over vrouwen in dit mannenwereldje!

• Concurrentie is altijd gezond voor de markt, hoewel ze zich nog wel zullen inhouden vermoed ik.