Wat kunnen we verwachten van een DNA database?

• Toen ik het topic over privacy las moest ik denken wat we binnenkort mogelijk kunnen verwachten als het gaat om privacy.

In Amerika gaan ze bezig zijn met een DNA database. Iedereen moet DNA doneren die wordt opgeslagen in een database. Aangezien Nederland een schoothondje is van Amerika zal het niet lang duren voordat we dit onderwerp ook in Nederland krijgen en dat we over 5 of misschien 10 jaar ons DNA moeten doneren aan de overheid zodat ze een complete database kunnen bouwen waar nog meer gegevens in opgeslagen kunnen worden.

Voor de mensen die zeggen dat dat er niet komt, zeg ik, blijf verder slapen. Je hebt al niet door dat we in Nederland al halverwege zijn.

Voor de mensen die zeggen dat ze er niet mee akkoord gaan of willen gaan. Nederland heeft de afgelopen 20 jaar al zo veel veranderingen doorgetrokken waar de Nederlanders op tegen waren. Zo zijn mensen al jaren tegen de kosten van de ID-kaart die ze blijven verhogen. Mensen klagen, maar doen er niks aan. We geven de overheid al zo veel informatie dat het geven van DNA er ook niet meer toe doet.

Een vingerafdruk moeten we al een aantal jaren verplicht afgeven om een ID kaart te laten maken. Het hebben van een ID kaart is verplicht en dus is de vingerafdruk ook verplicht.

Binnen nu en 5 jaar zal hieraan het DNA worden toegevoegd. Wil je dit niet afgeven, krijg je geen ID-kaart en ben je illegaal.

Wat denk jij wat we over 5 of 10 jaar kunnen verwachten?

• Global Moderators

Ik zie het wel gebeuren ja dat er zoiets soortgelijks gaat komen.
    Maar ik vermoed dat er heel veel tegenstand zal zijn tegen zoiets.

Trouwens een vingerafdruk is al lang niet meer verplicht.
    "Nederland heeft op 20 januari 2014 het opnemen van vingerafdrukken bij een nieuwe ID-kaart vier jaar na de invoering weer afgeschaft omdat het geen Europese verplichting was."
    Echter is het wel zo dat de Europese Commissie het misschien toch weer wilt invoeren voor heel Europa.

• Ja, het gaat gebeuren. Voor 2020 nog ben ik bang. Er zal zoals @Eximius zegt veel tegenstand zijn maar er is een oneindige lijst aan wetten, regels en verplichtingen waar we al (met tegenzin) mee akkoord zijn gegaan dat dit voor de meeste mensen niet iets is waar zij zich tegen gaan of willen verzetten.

Websites als Geenstijl en politici als Geert Wilders zullen van zich laten horen om meer schreeuwaandacht te krijgen maar ze zullen het niet tegen gaan houden. Amerika is en blijft de baas van de wereld.

• Admin

@eximius zegt in Wat kunnen we verwachten van een DNA database?:

Maar ik vermoed dat er heel veel tegenstand zal zijn tegen zoiets.

Maar mensen willen tegelijkertijd wel dat misdrijven zo snel mogelijk opgelost worden. Ik zie dat met deze database alleen maar versnellen.