KEEN

Steeds minder privacy op internet

• Ik begin stilaan te merken dat er alsmaar vaker naar privégegevens wordt gevraagd op sites en dat mensen alsmaar meer in een positie worden gewrongen waarin de maatschappij (ook zeker de commerciële kant hiervan) wil dat ze zitten. Vooral in de computerwereld zie ik dat gebeuren. Dan kan je denken: ‘Als het maar 1 kant is waar het probleem voornamelijk zit is dit toch niet zo erg?’ Wel, aangezien de computers de toekomst zijn begin ik stilaan in te zien dat al deze ontwikkelingen wel eens erg vervelend kunnen uitdraaien.

Het komt er in ieder geval op neer dat ik vind dat alles veel te geautomatiseerd wordt. Mensen zijn intussen vrijwel verplicht internet te hebben. Denk maar aan bestellen van schoolboeken, treintickets bestellen (zeker in BE nu), etc. Wie dit niet heeft, loopt achter, kan bepaalde dingen niet meer mee doen, en zal in de toekomst waarschijnlijk ronduit verplicht worden internet te gaan gebruiken, een plaats waar onze privacy nu al continu wordt bedreigd en waar dingen worden gevraagd die te privé zijn om even op een site neer te zetten, al is het in de database van een bedrijf.

Ook pusht de technologie en de vernieuwing ons continu in een soort hoekje met als excuus ‘dit is nieuw, dit is de mode, dit is nu in, dit is helemaal geweldig en goed, gebruik het!’. Het ergste vind ik dat er gewoon niemand bij stil lijkt te staan dat al die vernieuwing ook weleens niet zo geweldig kan zijn. Verkopers in winkels die dingen als telefoons, computers, televisie en meer van dat soort verkopen duwen je in een positie die zij het beste vinden (zijn ook altijd mensen die heel erg mét die vooruitgang zijn, die de vooruitgang heel erg aanmoedigen, en die het niet snappen of je belachelijk vinden als jij er soms vraagtekens bij hebt).

Stelling: Mijn vraag aan jullie is nu dus, staan jullie hier bij stil? Denken jullie hier überhaupt bij na als er op een of andere site weer maar eens je hele adres + naam wordt opgevraagd? Denken mensen er bij na wat voor ‘macht’ al die camera’s in mobieltjes en computers kunnen hebben?

Ik heb namelijk heel erg het gevoel dat mensen dit intussen gewoon niet meer zien en maar gewoon klakkeloos overal ja op antwoorden. Niks wordt nog in vraag getrokken. Ik merk dit ook als ik het er met mensen over heb. ‘Als het iets nieuws is zal het wel goed zijn’, ‘Oh, ze vragen m’n telefoonnummer. Maakt toch niet uit. Ze zullen er wel niets mis mee doen.’

• Ja, ik sta er heel vaak bij stil. Daarom ben ik ook zo oplettend met het invullen van mijn gegevens en verander ik vrijwel maandelijks al mijn wachtwoorden.

Er is de laatste tijd veel te doen om privacy en het lekken van data. Iedereen adviseert om een VPN te gebruiken, geen openbare WiFi, en plugins op pc en telefoon die ervoor zorgen dat websites geen toegang hebben tot je gegevens.

Maar alleen een VPN is niet voldoende. Je moet altijd zelf alert blijven. Een VPN is slechts één van de vele hulpmiddelen die je helpen. Maar dat zorgt er niet voor dat je zelf niet meer alert hoeft te zijn.

• Ik sta er wel vaak bij stil. Ik merk het ook steeds vaker.

Ebay VERPLICHT mensen om hun echte telefoonnummer op te geven bij registratie. Ik heb vroeger ook een Ebay-account gehad en kan me niet herinneren dat dit toen daadwerkelijk verplicht was. Ik dacht slim te zijn en vulde eerst simpelweg 000-000000 in. Systeem aanvaardde het niet. Oke, anders dan. Ik vulde 012-345678 in. Systeem aanvaardde het weer niet. Kort gezegd, ze hebben dit al zo ver beveiligd dat mensen bijna verplicht zijn om hun echte telefoonnummer in te vullen. Of in ieder geval, dat is dus wel de bedoeling van dit systeem. Waarom moet Ebay mijn telefoonnummer hebben?

Kapaza (andere verkoopssite in België vergelijkbaar met marktplaats). Elke keer als ik een zoekertje plaats ben ik sinds kort VERPLICHT mijn telefoonnummer in te vullen. Daar ook weer vulde ik 000000000 in. Dit werd gelukkig wel aanvaard. Naast mijn telefoonnummer kan ik aanvinken dat ik het niet wil weergeven zodat mensen die mijn zoekertje aanklikken het niet kunnen zien. Geef mij dan 1 verdomd goede reden waarom ik dan wel verplicht word mijn telefoonnummer in te vullen. Waarom moet kapaza mijn telefoonnummer hebben?

Niemand kan nog een laptop kopen die géén ingebouwde webcam of microfoon heeft. ‘Nou, lekker makkelijk’ denkt iedereen. Ik ben dan weer zo iemand die hier verschrikkelijk tegen ben. Ik wíl helemaal geen ingebouwde webcam en microfoon. Ik bepaal lekker zelf wanneer ik die dingen aansluit en wanneer ik die gebruik. ‘Dat is niet te krijgen’ is het antwoord als ik daarnaar vraag in de winkels. Oh, en vergeet de rare ‘volgens mij is dit een alien’-blik niet die ze naar me werpen als ik dit vraag. Mensen schijnen te vergeten dat iemand die een beetje een degelijke hacker is al die zogezegd handige apparatuur ook gewoon lekker kan gebruiken om in je huis rond te kijken en te horen wat er wordt gezegd of gedaan.

Tegenwoordig moet je je voor àlles registreren en privégegevens opgeven. Oke, logisch, bij sommige sites is dat nodig. Alleen valt het mij op dat er hoe langer hoe meer gegevens worden geëist die die site in mijn ogen helemaal niet nodig heeft (denk aan die telefoonnummers van kapaza en ebay). Simpel, als je de vakjes met de rode sterretjes naast niet invult kan je de site/het forum niet eens gebruiken en kan je je niet registreren. Je wordt dus simpelweg verplicht.

Sites als facebook, twitter en weet ik veel welke nog allemaal dringen zich hoe langer hoe meer overal binnen en sporen mensen continu aan zoveel mogelijk dingen op internet te gooien. Op facebook zetten superveel mensen neer wat ze aan het doen zijn, met wie, waar ze op reis gaan, wanneer ze eten maken, wanneer ze gaan shoppen, wanneer ze de hond uitlaten, waar ze op school/werk/studie zitten, wat ze doen in hun vrije tijd en waar, blablabla. Op veel sites zie je het facebooklogootje staan met ‘Vind dit leuk’ of veel merken/andere sites hebben een facebook, twitter, of weet ik veel wat voor pagina waar je je op kan aanmelden. Je vrienden worden je naar je kop gegooid op facebook en als je die site moet geloven kent de halve wereld je wel, of op z’n minst 30 van je vrienden. Mensen waarvan je niet wist dat ze bestonden voegen je toe ook al beperk je je gegevens tot een minimum en begin je je af te vragen waar die ene rare chinees in godsnaam jouw facebookpagina vandaan heeft getoverd. Veel foto’s en geleuter op zo’n site wordt heel erg beloond en je bent een geweldig lid als je elke week weer nieuwe (nutteloze) foto’s post en je minstens 300 vrienden hebt. MAAR, de grote maar, op scholen wordt kinderen aangepraat dat ze zo min mogelijk privégegevens op internet mogen gooien. Vrij tegenstrijdige bedoening vind ik dat. De school zegt, “PAS OP!”, maar daar wordt door dit soort sites (uiteraard) niets van ondersteund en die proberen maar zo uitnodigend mogelijk te zijn om maar zoveel mogelijk neer te zetten daar. En zeg nou zelf, als jij op facebook komt en ze zijn zo blij dat je lid bent en ze roepen “ga gelijk al je vrienden opzoeken en plaats leuke foto’s”, heb jij daar dan echt erg in?

Waar ik me tegenwoordig ook dood aan erger zijn al die vervelende róttoolbars die maar naar je hoofd worden geslingers bij elke stomme download die je doet. Als ik elke toolbar had geïnstalleerd die mij de afgelopen 6 maanden werd aangeboden had ik er nu in totaal zeker 20. Conclusie: programma’s dringen zich héél erg op en proberen altijd zoveel mogelijk stomme troep op je PC te gooien die je in principe helemaal niet nodig hebt. Zo dringen ze zich wel altijd dieper in in jouw persoonlijke computer.

Tegenwoordig moet je voor bepaalde spellen die je in de winkel koopt een specifieke account hebben van windows waarop je je moet aanmelden voor je kan spelen. Het gaat dus om recentere, nieuwe spellen. Dit zijn géén online spellen! Dit systeem verplicht je dus niet alleen om àltijd internet te hebben voor je je spel kan spelen (wat in mijn ogen sowieso al strontvervelend is) maar ook nog eens om een account aan te maken waarbij windows àlle data kan nakijken die worden opgeslagen/doorgestuurd via die accounts. Ze zien wat je speelt, hoe lang je het speelt, alles. Heeft windows hier zaken mee? Nee. In mijn ogen niet.

Privacy = zero.

• Ik heb er niet zo bar veel last van. Ik houd er niet van om overal mijn exacte privégegevens op te geven, maar ik kan ze dan ook zonder al teveel problemen wel omzeilen als ik het echt niet wil. Verder red ik het ook aardig zonder Ebay of Kapaza, ik ben misschien verplicht om daar een telefoonnummer op te geven, maar ik ben niet verplicht om die sites te gebruiken. Ik heb het inderdaad niet erg op mijn ingebouwde webcam (die het sinds kort overigens toch begeven heeft), maar ik plakte er eerder gewoon altijd een sticker voor als ik hem niet gebruikte (beetje paranoïde, maybe). En al die toolbars, wel, gelukkig bieden die mij ook de mogelijkheid om ze niet te installeren.

Wel denk ik er dus vaak bij na, en als ik het niet nodig vind om ergens iets in te vullen waar zij wel om vragen, doe ik dat dus ook gewoon niet. Dan omzeil ik het ofwel door iets anders in te vullen, of ik registreer me gewoon niet. Maar om nu te zeggen dat ik er echt last van heb, nee, het blijft iets dat je zelf gewoon in de hand hebt.

Waar ik wel veel last van heb is reclame in apps waar je per-ongeluk op klikt en dat je dan veel ongewenste apps op je mobiel hebt. Ik vind de controle door Google daar ook heel slecht in. Als een app reclame weergeeft die het mogelijk maakt andere apps te installeren dan zou Google die app moeten verbannen uit de playstore.

• Global Moderators

@kico zegt in Steeds minder privacy op internet:

Waar ik wel veel last van heb is reclame in apps waar je per-ongeluk op klikt en dat je dan veel ongewenste apps op je mobiel hebt. Ik vind de controle door Google daar ook heel slecht in. Als een app reclame weergeeft die het mogelijk maakt andere apps te installeren dan zou Google die app moeten verbannen uit de playstore.

Zoiets moet ik nog mee maken.
    Ik heb nog nooit een reclame gezien die automatisch iets voor je installeert.
    Er zit hooguit een doorverwijzing in naar de playstore, maar het uiteindelijk downloaden en installeren zal je toch echt zelf moeten doen.

• @eximius zegt in Steeds minder privacy op internet:

@kico zegt in Steeds minder privacy op internet:

Zoiets moet ik nog mee maken.
    Ik heb nog nooit een reclame gezien die automatisch iets voor je installeert.
    Er zit hooguit een doorverwijzing in naar de playstore, maar het uiteindelijk downloaden en installeren zal je toch echt zelf moeten doen.

Ik bedoel dat je op die manier een virus kan krijgen via een website als je op een reclame klikt en dat je daardoor ongewenste apps op je telefoon krijgt.

Je activeert het inderdaad zelf, maar wel via een officiele app.

• Ik denk eigenlijk al jaren na bij hoeveel voor mij onbekende mensen mijn gegevens kunnen bemachtigen. Op internet ben ik hier sowieso heel terughoudend mee. Daarom een VPN en heb ik al jaren geen facebook e.d. Daar ga je ook niet dood aan. Als ik op mijn voornaam en achternaam google vind ik niks. Dat wil ik ook zo houden.

Maar zelfs in winkels, als je bijvoorbeeld een AH Bonuskaart aanvraagt willen ze van alles van je weten, en die gegevens kunnen zo gehackt worden.

Als je je mobieltje wilt verzekeren vragen ze ook allerlei dingen waarvan ik denk: Waarvoor hebben ze dat nodig? Vraag je dat, zeggen ze dat het standaardprocedure is. Moet je nagaan hoeveel mensen dit gewoon klakkeloos geven, waarmee ze het in wezen op straat gooien. Want zo goed zijn die computers van bedrijven vaak niet beveiligd.
    Of die OV-chipkaart, daar ben ik dus ook absoluut geen voorstander van. Ze kunnen zo nagaan waar je wanneer bent geweest. En toch moet je hem hebben om met het OV te reizen.

Ik had juist gisteren een discussie met een vriendin over die gevaren van het internet, en dan met name dat je daarmee maar om je oren wordt geslagen op school enzo. Ik denk dan; je kunt het beter twee of drie keer horen dan helemaal niet en er vervolgens achterkomen dat je al je privegegevens op straat hebt gegooid.

Met alles wat je doet moet je tegenwoordig bewust zijn van de informatie die andere mensen/bedrijven daarover kunnen krijgen. Kennis is macht. Dus in feite hebben ze met hun computers vol gegevens macht over ons. Je zou er paranoïde van kunnen worden.

• @bleek Ooit over nagedacht dat grote mensenmassa’s (nederlandse/ belgische bevolking bijvoorbeeld) onder controle wordt gehouden door angst? Angst voor terreur, angst voor inbraak/diefstal, ongelukken etc.

Iedereen sluit zich op door middel van bijvoorbeeld Ipods en dergelijke om in hun eigen wereld te leven zodat je maar geen contact krijgt met ommestaanders en veilig blijft.

Totale desinteresse voor iedereen behalve jezelf lijkt het nieuwe gedragsbeeld te zijn geworden.

En we hebben het nu constant over gegevens zoals telefoon nummers, maar hetzelfde geldt voor foto’s. Die kun je ook vrij overal vandaag halen en ook grote bedrijven zoals Snapchat, Twitter en Facebook kunnen gehackt worden. En als ik dan zie wat voor foto’s sommigen erop hebben. Vraag ik me af of iedereen zich wel bewust is van de risico’s.

Aanmelden om te reageren