Welke eenvoudige dingen hebben je leven verbeterd?

• Ik mag pas aan de computer/telefoon/TV als ik minimaal 15 minuten die dag iets in het huishouden doe.

Omdat ik een hekel heb aan het huishouden heb ik mezelf dit aangeleerd en het heeft ertoe geleid dat ik elke dag iets in het huishouden. Het mogen dan misschien maar 15 verplichte minuten zijn, maar soms voel ik me daardoor zo gedreven dat ik er langer door blijf gaan.

Als ik me een dag iets minder goed voel doe ik maar 15 minuten en ga ik de volgende dag ermee verder. Maar dan heb ik die dag wel al 15 minuten huishoudelijke taken verricht.

• Ik wou dat ik zo veel discipline had als jij.

• Ik begon me rond mijn 16e zwaar kut te voelen. Ik liep al een tijdje bij de psycholoog en uit tests bleek dat ik depressief en ongevoelig was. Daar kwam bij dat ik een jaar later de diagnose ADHD kreeg, wat geen verassing voor mij was.

Het lezen van boeken gaf mij rust en het versterkte mijn moraal en verbeterde mijn geestelijke gezondheid. Daarnaast lag ik ook overhoop met mijn dag/nacht ritme. Een vast ritme is zo veel beter en dat zorgt ervoor dat mijn dag minder chaotisch verloopt.

In de morgen opstaan zorgde ervoor dat ik erg gemotiveerd de dag in de sportschool begon. Waar ik daarvoor geen tijd voor had vond ik de motivatie om 's morgens op te staan en de eerste paar uurtjes te knallen in de sportschool.

Nu ben ik 20 en mijn leven gaat lekker. Ik geniet nu elke dag, ik hou vast aan mijn planning en structuur en ik ben trouw iedere morgen 7 dagen in de week om 9 uur in de sportschool te vinden. Ik offer feestjes en nachten op om te voorkomen dat ik weer in mijn oude slechte leefpatroon val.