Ziggo doet antiglasvezel en wil mij niet kwijt als klant.

• Global Moderators

Ze zijn op dit moment bij ons in de gemeente overal glasvezel aan het leggen, en om die reden krijg ik al een tijdje mails van Ziggo waarin ze proberen om je van glasvezel af te praten (Althans zo komt het over)

De mail begint met het volgende:

We staan klaar met hulp en advies
    De laatste tijd is er in jouw woonplaats veel te doen over glasvezel. Maar wat is nou het verschil met Internet van Ziggo en wat heb je nodig? We informeren je graag eerlijk en volledig. En werkt iets niet 100%, dan ook staan wij natuurlijk voor je klaar.

Vervolgens kun je doorklikken naar de website en vind je onderstaande

Wat kan ik met 400 Mbit/s? Wat is de meerwaarde van een hoge internetsnelheid?
    De hoogste snelheid is maar voor een kleine groep consumenten interessant (ongeveer 2-3% van de gebruikers). Voor intensief gebruik van internet, e-mailen, downloaden van films of muziek, streaming video en gaming is een snelheid van rond de 50-60 Mbit/s voor de meeste mensen ruim voldoende. Dit onderstreept een recent onderzoek van de Consumentenbond, waarin staat dat 50 Mbit/s voldoende is bij intensief internetgebruik.

Wordt internetten via het netwerk van Ziggo trager wanneer de ‘buurman’ veel downloadt?
    Nee. Vanaf de wijkkast tot het huis verdelen we de capaciteit zorgvuldig. Iedereen krijgt dus de snelheid die hoort bij zijn abonnement. Of je die snelheid uiteindelijk ook op je computer behaalt, hangt sterk af van je eigen apparatuur en huisnetwerk. Het gebruik van wifi heeft bijvoorbeeld een negatieve invloed op de daadwerkelijke internetsnelheid binnenshuis. Voor een optimale internetsnelheid raden wij daarom aan om je computer met een internetkabel op je netwerk aan te sluiten.

Glasvezelsaanbieder hebben een symmetrisch netwerk. Waarom kiest Ziggo voor een asymetrisch netwerk?
    Een symmetrisch netwerk wil zeggen dat de downloadsnelheid en uploadsnelheid gelijk zijn. Wij kiezen voor een asymmetrisch netwerk, waarbij je meer download- dan uploadsnelheid krijgt. Onderzoek laat namelijk zien dat de meeste mensen ook meer downloaden dan uploaden. Zoals bij intensief gamen en een snelle distributie van bestanden. De uploadsnelheid die wij leveren is ruim voldoende.

Verschil met glasvezelaanbieders
    Het netwerk van glasvezelaanbieders en het Ziggo netwerk zijn in de praktijk met elkaar vergelijkbaar. Ziggo levert nu al overal tot 400 Mbit/s. Lokaal leveren enkele glasvezelaanbieders snelheden tot 1 Gbit/s, maar wel tegen veel hogere kosten en in de praktijk vaak overbodig. Want door beperkingen in de meeste installaties en apparatuur thuis kun je nauwelijks van die Gigabitsnelheden profiteren. Streamingdiensten zoals Spotify en YouTube, vragen maar enkele Megabits per seconde. Met het snelle en betrouwbare Internet van Ziggo zit je dus al goed.

Allemaal mooie verhalen maar grotendeels onzin.
    Ziggo is al een tijde over op DOCSIS 3.1 en ze kunnen dus gewoon 1000mbit leveren, maar dat doen ze natuurlijk niet, nu kunnen ze natuurlijk veel meer mensen aansluiten op 1 wijkkast omdat ze toch maar max 400mbit leveren.

En het verhaal dat die hoge glasvezel snelheid niet nodig is en dat mensen ook geen hoge upload snelheid nodig hebben is natuurlijk ook een mooi verhaal. Het gaat er niet om of men het wel of niet nodig heeft. Het punt is dat glasvezel aanbieders gewoon een 1000/1000 lijn leveren die goedkoper is dan doorsnee Ziggo lijn.

Ik vind het allemaal prima dat ze hun snelheid “lager” houden en hun upload ook laag houden, maar zorg er dan ook voor dat een abonnement een eerlijke prijs heeft.

Geen idee waarom ik dit eigenlijk post, had gewoon ff zin om te zeuren. Ik ben over het algemeen best tevreden over Ziggo, puur omdat de stabiliteit best prima is. (behalve de horizon box dan, dat is echt een aids apparaat)

• Admin

De enige reden waarom wij Ziggo hebben is omdat het de enige aanbieder op de kabel is, dus de enige aanbieder die ons stabiele snelheden kan leveren.

Zo gauw ik de kans heb op een ander abbo met stabiele snelheden ben ik weg bij Ziggo.

Waar Ziggo goed in is, is mensen aan het lijntje houden, mooie verhalen verkopen, en bagger apparatuur leveren. En dan nog verbaasd reageren als je ze belt om te zeggen dat hun apparaten poep zijn. In elk geval dat stroomzuigapparaat wat wij hier hebben staan.

• Wij hebben T-mobile omdat mijn vader anti-ziggo is geworden door 2 slechte ervaringen waardoor hij zich als klant niet serieus genomen voelde. Zo diende hij een klacht in in het personeel van de helpdesk wat hij niet kon verstaan. het was een Turk of Marokkaan die zeer slecht Nederlands sprak. Mijn vader moest de telefoon aan mijn broer geven en samen hebben ze Engels gesproken omdat de Ziggo medewerker dat wel vloeiend sprak.

Daarnaast kwam er een Poolse Ziggo-monteur langs om een nieuwe aansluiting te plaatsen. De Pool sprak ook amper Nederlands en toen hij klaar was met ophangen, boren en aanlsluiten zei hij ‘finnish’. Mijn vader vroeg hoe hij nu de extra zenders kreeg waar hij voor betaalde omdat hij deze niet kon bekijken.

De Ziggo monteur gaf een kaartje en daarop stond het nummer van de Ziggo helpdesk. ‘‘Help and support’’ zei de medewerker. Hij zei nog een keer vragend ‘‘i’m finnish’’ waarop mijn vader zei. k ben finnish met Ziggo vandaag komt er een andere aanbieder hier in huis. Mijn vader heeft contact opgenomen met radar en via hun heeft mijn vader kosteloos de overstap mogen maken naar T-Mobile.

Het enige nadeel aan T-Mobile is de internet snelheid. Maar qua TV en kwaliteit zijn we er sterk op vooruit gegaan. Mijn vader betaald maandelijks ook veel minder dan bij Ziggo en we hebben korting gekregen op onze mobiele abonnementen die we al hadden lopen bij T-Mobile. We krijgen 15 euro per maand korting omdat we 3 telefoonabonnementen hebben en nog eens 10 euro korting op de maandelijkse kosten van het Alles in 1 thuispakket.

Het enige nadeel is dat we omlaag zijn gegaan met de snelheid. Maar dit is slechts 30Mbit en we hebben er geen last van. Mijn broers kunnen nog online gamen. Ik kan nog Netflix-series en YouTube filmpjes kijken en mijn ouders kunnen beneden op de TV nog alles kijken zonder haperingen of een storing.

Ziggo komt er nooit meer in.

• Admin

Zodra er glasvezel ligt ben ik ook weg hoor, enige reden dat ik Ziggo heb is dat er geen andere keuze is.

Hetzelfde maar dan anders