Wat vinden jullie van kinderen die Shandy drinken?

• Ik en een vriendin van me gingen een blikje Shandy kopen. Dat is volgens de wet legaal en ik vind het gewoon lekker. 't Is dus totaal niet om stoer te doen. I mean er zit slechts 0,5 % alcohol in dat heeft niet of nauwelijks effect op je. Maar nou wou ik aan jullie vragen:

Wat vinden jullie van het drinken van Shandy op jonge leeftijd?
    En wat vinden jullie dat ze het verkopen aan kinderen onder de 16?

• Shandy wordt gewoon verkocht. Het is eigenlijk net frisdrank, alleen dan met een minuscuul percentage alcohol erin. Het brengt dus geen schade toe, tenzij je 20 blikjes achterover tikt, maar veel mensen gaan eerder over hun nek van het teveel aan vocht wat ze binnenkrijgen, dan van de hoeveelheid alcohol. Als pubers in de rij staan en de caissière slaat Shandy aan, dan krijg je verder ook geen waarschuwing dat je om een legitimatie moet vragen.

Wat mensen op een dag drinken mogen ze van mij helemaal zelf weten. Shandy is vrij ongevaarlijk, dus ik zou het kinderen per definitie niet verbieden. Als ik een kind zou hebben en die zou graag Shandy willen drinken, zou ik af en toe een blikje wel toestaan, voor zover je daar invloed op hebt, maar hetzelfde geld voor zure/suikerrijke frisdranken en energy drank, die zijn immers ook niet altijd even gezond.

• Alcohol is alcohol, ook dat kleine percentage is schadelijk.

• Ik ken het helemaal niet, nooit van gehoord, waar koop je het dan?

• @13-de-vrijdagste Ik heb het wel gezien bij de Jumbo, Coop en Albert Heijn.

• @stijlvol Wat zou je liever hebben dat je kind energy drank drinkt of een blikje Shandy?

• @kico Eigenlijk beide niet, maar dat is niet vanwege dat beetje alcohol, maar omdat die drankjes stijf staan van de suiker en cafeïne. Shandy is totaal ongevaarlijk en je moet toch echt wel een twintigtal blikjes achterover tikken, eer je enig effect merkt, maar niemand drinkt zoveel op een dag. Als het echt zo schadelijk zou zijn, dan zouden ze het niet tussen de frisdrank zetten.

• Wat is ‘jonge leeftijd’? 10 jaar, of 13/14?

Ik vind dat hier altijd een beetje overdreven wordt gedaan over alcohol als ik eerlijk moet zijn. Eens een slokje mogen proeven op jongere leeftijd en eens zo’n Shandy drinken als je 11 of 12 bent, daar ga je echt niet dood van. Er zitten in ontiegelijk veel dranken zoveel rommel, dat alcohol daartussen niet echt een uitschieter is (in kleine hoeveelheden en/of dranken met een laag alcoholpercentage) Ik zeg uiteraard niet dat je je kind elke dag alcohol moet voeren, maar als het gaat om een eenmalig drankje zit je met cafeïnehoudende dranken en overig spul in energy drinks, en die suikerbommen die ze frisdrank noemen, naar mijn mening niet veel beter. Zeker als je dit drankje met 0,5% alcohol (echt een giller, dat staat bijna gelijk aan niks) gaat vergelijken met een glas energy drink.

Ik zou om eerlijk te zijn, mijn kind eerder van de energy drink houden dan van dit drankje. Energy drinks zijn serieus verslavend en slecht voor de gezondheid (zeker van kinderen) maar lijken onschadelijk. Met die 0,5% alcohol daarentegen word je niet verslaafd en schadelijk wordt alcohol pas echt in grote hoeveelheden, dus dit blikje met 0,5% komt niet bepaald in de buurt.

Overigens is het strenge weghouden van kinderen naar alcohol toe niet dé oplossing voor kapotzuipende jongeren, zoals velen hier lijken te denken. Integendeel.

• 0,5%

Als je echt dronken wilt worden van Shandy moet je minstens 100 blikjes drinken, dus dat wordt ‘em niet :’)

• Alcohol is alcohol. Maakt niet uit hoeveel er in zit, het mag niet verkocht worden onder de 16.

• zegt in Wat vinden jullie van kinderen die Shandy drinken?:

Alcohol is alcohol. Maakt niet uit hoeveel er in zit, het mag niet verkocht worden onder de 16.

Mijn zusje (13) krijgt het mee bij de Jumbo. Ze ziet er nog uit als een 12/13 jarige.

• Aaah… kinderbier… dat dronk ik ook toen ik 12/13 was. Het is niet heel schadelijk en het maakt je brein niet kapot.

Ik ben uiteindelijk met al het zuipen toch nog gynaecoloog geworden. Heb niet de papieren ervoor maar ik er net zo goped naar kijken als een gynaecoloog met papieren :’)

• Gast zegt in Wat vinden jullie van kinderen die Shandy drinken?:

Alcohol is alcohol. Maakt niet uit hoeveel er in zit, het mag niet verkocht worden onder de 16.

Over het algemeen worden ze wel gewoon weggegeven. Shandy staat ook niet eens tussen het bier en dergelijke, maar gewoon tussen de frisdrank. Als caissières shandy aanslaan krijgen ze over het algemeen geen melding dat ze de koper om een ID moeten vragen. Misschien dat dat per supermarkt verschilt of dat de caissière zelf vindt dat shandy niet voor kindjes is.

Malt bier mag overigens ook gewoon aan minderjarigen verkocht worden. Daar zit dan helemaal geen alcohol in, maar het is toch best apart.

• Wat mij betreft kan dat gewoon. Dat zou betekenen dat kinderen ook geen rumrozijnenvla meer mogen of een ander toetje waar 0,5% alcohol in zit?

• @stijlvol Malt bier mag overigens niet aan minderjarigen verkocht worden.

Het valt onder de catogorie bier. En bier mag niet onder de 16 verkocht worden. Dus ook, malt bier niet.

• @ceciel zegt in Wat vinden jullie van kinderen die Shandy drinken?:

@stijlvol Malt bier mag overigens niet aan minderjarigen verkocht worden.

Het valt onder de catogorie bier. En bier mag niet onder de 16 verkocht worden. Dus ook, malt bier niet.

Malt bier mag wel degelijk verkocht worden aan mensen onder de 18 jaar. Pas vanaf een alcoholpercentage van meer dan 0,5% geldt iets als alcoholhoudende drank volgens de drank- en horecawet.

• Moderator

Weet je, ik doe hier niet eens moeilijk over. Wss zitten hier toch die mensen tussen die onder de (16) vroeger. al eens aan een pilske of wijntje hebben gezeten (Of wodka)

En die nu moeilijk over doen dat het allemaal maar strenger moet. Ik heb het gedaan, pap vondt t niet erg dat ik weleens n pilsje dronk. (Mam wel standaard) en ja. Zo ging t dus.

Ik vind t geen probleem. Hou hier zelf gwn rekening mee. (Zolang je ouders weten dat je het doet en ZIJ vinden het prima)
    Verkopen onder de 16? Why not. Als mam of pap het goed vinden. kreeg die zooi ook altijd mee.

• Wat is jonge leeftijd?

De een vind groep 6 te jong voor Shandy en de ander vind het bij de brugklas nog te jong.

Ik ben het met Pool eens. Als het mag van je ouder(s) dan zit je goed.

• Ik dronk het vroeger zelf ook. Het is niet gevaarlijk voor kleine kinderen

• Admin

@jeroen21 zegt in Wat vinden jullie van kinderen die Shandy drinken?:

Het is niet gevaarlijk voor kleine kinderen

Bron?

Log in to reply