Gaan hobby's voor je werk?

• Ik heb net een (vakantie)baantje en dus moet ik ook af en toe op zaterdag werken, maar op zaterdag heb ik ook altijd een voetbal wedstrijd. Mijn coach en trainer vinden het nooit leuk als iemand afbelt omdat diegene moet werken. Dat snap ik dan ook want de meeste sporten zijn ook teamsporten. Maar als ik het aan meerdere vrienden vraag zijn het meestal dezelfde antwoorden.

Dus de stelling;
    Gaan hobby’s (en sport) voor je werk?

Ik wil niet alleen maar commentaar op mijn situatie! Want het is immers een stelling.

• Voor mij persoonlijk gaan hobby’s vóor werk, maar het zou eigenlijk andersom moeten zijn.
    Je kunt later immers ook niet zeggen ‘Hoi baas ik kom niet werken, mijn postzegelverzameling gaat even voor!’ of ‘Hoi baas, ik moet naar huis want ik heb online afgesproken om te gamen met iemand’.

Als ik jou was zou ik een ander (vakantie)baantje zoeken voor doordeweeks, iets als folders lopen?

• Ik vind dat werk voor hobbys gaan, daarbij denk ik dat je hier van te voren wel lichtelijk rekening hebt meegehouden voordat je daar ging werken of dat je in ieder geval hebt verteld dat je niet elke zaterdag kan werken? Denk dat je beter deze afspraak kan vastzetten, want als je hierdoor je baan zou moeten opgeven zou ik dat nogal apart vinden of zou ik in ieder geval iets zoeken waar je kan vastzetten dat je standaard op zaterdag niet werkt.

• Blogger

@stijlvol zegt in Gaan hobby's voor je werk?:

Voor mij persoonlijk gaan hobby’s vóor werk, maar het zou eigenlijk andersom moeten zijn.
    Je kunt later immers ook niet zeggen ‘Hoi baas ik kom niet werken, mijn postzegelverzameling gaat even voor!’ of ‘Hoi baas, ik moet naar huis want ik heb online afgesproken om te gamen met iemand’.

Als ik jou was zou ik een ander (vakantie)baantje zoeken voor doordeweeks, iets als folders lopen?

Folders lopen? Weet je hoe weinig dat verdient?

Ik zou het per situatie bekijken. Ben jij een talent in jouw club of regio of noem het maar op, dan kun je wat mij betreft gewoon vrijstelling krijgen. Ook als er iets tegenover staat, zoals in een competitie op hoger niveau zou ik het niet erg vinden.

• Global Moderators

Welkom in het volwassen leven. Hier gelden verantwoordelijkheden.

Nee maar ff serieus, tuurlijk gaat werk voor hobby’s. Meestal is het de bedoeling dat je je hobby’s om je werk heen plant en niet andersom.
    Als dat niet kan moet je of een andere hobby gaan zoeken, of ander werk, of je moet kijken of je je hobby of werk op een andere dag kan inplannen (in overleg)

• Ik vind dat hobby’s best voor je werk kunnen gaan, zolang je dan maar niet iedere dag afbelt en je de hobby niet kunt verzetten. Bij mijn werk zijn er ook jongens die op zaterdag voetballen. En zij hoeven dan op de zaterdag ook niet te werken, zodat ze kunnen gaan voetballen.

Al denk ik ook dat het een beetje per werkgever afhankelijk is van wat wel en niet kan. Kijk anders eens of je een deal kunt sluiten met ze. Dat je best de zaterdagen wil werken dat je niet hoeft te voetballen, maar als je een wedstrijd hebt, dat je die zaterdag dan vrij hebt.

• nee hobby’ s gaan niet voor je werk.

Werk is iets waar ze op je rekenen, je bent er nodig. Een hobby is iets vrijwilligs, wat je leuk vind.

• Bij een teamsport rekenen ze anders ook op je, dus het is niet helemaal vrijwillig.

• Admin

Ligt aan je werk(gever) en aan je hobby. Als je hobby hebt waarbij veel mensen op je aanwezigheid rekenen en je kan in overleg hiervoor vrij vragen dan is het geen probleem. Lukt het niet om vrij te vragen en kun je daardoor je hobby niet doen dan moet je of ander werk gaan zoeken of een andere hobby. Beide keuzes zullen niet makkelijk zijn, maar om continu half/half ergens bij aanwezig te zijn is het ook niet.

Bij een teamsport vind ik het een ander verhaal, daar moet je team op je kunnen rekenen. In dit geval zou ik persoonlijk kijken waar ik ‘gemist’ kan worden. Kun je gemist worden in je team of kun je gemist worden op je werk. Als het gaat om folders lopen of vakkenvuller dan zou ik dat laten schieten omdat ze voor zulk werk makkelijk ander personeel kunnen vinden. Als je werkt met dieren of mensen (als dierenverzorger of verpleegkundige) dan zijn die mensen iets moeilijker te vervangen, ook omdat je een band opbouwt met dieren en mensen waarmee je dagelijks werkt, los van de collega’s.

Het blijft lastig, maar ik denk dat je toch een keuze moet maken. Ik zou als ik jou was doordeweeks in de vakantie werken zodat je op zaterdag kunt trainen. Als school weer begint moet je dan maar even kijken hoe je het gaat doen. Maar in de vakantie als je het zo kan oplossen zou ik ervoor kiezen om het zo te doen.

• Eigenlijk is het heel simpel met werk heb je een contract waar je je aan moet houden,
    met sport is het een keuze…

• Admin

zegt in Gaan hobby's voor je werk?:

Eigenlijk is het heel simpel met werk heb je een contract waar je je aan moet houden,

Dit dus.
    Dat dit uberhaupt een discussie is…

• zegt in Gaan hobby's voor je werk?:

Eigenlijk is het heel simpel met werk heb je een contract waar je je aan moet houden,

Bij een sport heb je ook verplichtingen en die verplichtingen staan bij mij op 1. Als mijn baas mij wilt ontslaan daarvoor dan mag hij dat doen. Het baantje wat ik momenteel heb (McDonald’s) is voor mij slechts iets van inkomsten. Er is genoeg ander werk te vinden als mijn baas mij wilt ontslaan.

Sport gaat bij mij voor het werk omdat ik later als voetbalcoach aan het werk wil gaan. In mijn vrije tijd help ik de juniorentraining ook. (Vrije tijd is de tijd dat ik geen training en geen werk heb).

• @wicket zegt in Gaan hobby's voor je werk?:

zegt in Gaan hobby's voor je werk?:

Dit dus.
    Dat dit uberhaupt een discussie is…

Daar is een discussieplatform toch ook voor?

• @eximius zegt in Gaan hobby's voor je werk?:

tuurlijk gaat werk voor hobby’s. Meestal is het de bedoeling dat je je hobby’s om je werk heen plant en niet andersom.

Zo is het maar net.