Wat droomde je vannacht?

• Ik weet bijna altijd nog wel één of meerdere dromen van mijn nacht als ik wakker word. Hoe zit dat bij jullie? En droom je bijvoorbeeld meer in bepaalde situaties?

Heb je ook terugkerende dromen of thema’s? En denk je dat je dromen wat betekenen?

Ik geloof zelf wel dat dromen een manier kan zijn om emoties te verwerken o.i.d. (maar ik geloof niet per se in voorspellende dromen). Merk ook dat wanneer ik drukker in mijn hoofd ben, ik meer en/of meer ‘levendige’ dromen heb. Thema’s die vaak terugkeren zijn dat ik ergens voor moet vluchten, dat ik niet of nauwelijks vooruitkom of dat ik ergens te laat kom of dreig te komen.

Soms zijn mijn dromen ook zo intens dat ik gewoon moe wakker word. Dat ik denk, jeetje, wat heb ik nu weer allemaal uitgespookt vannacht.

Ik heb overigens geen lucide dromen.

• Ik heb niet heel lang geslapen. Maar ik droomde vannacht dat er een enorme ganzenfamilie (honderden ganzen) een weg wilde oversteken en een paar waren al overreden, dus toen ben ik de hele weg gaan afzetten en heb ik al die ganzen een voor een aan de andere kant van de weg gezet. Er waren heel veel omstanders die toekeken hoe ik dat deed en niemand hielp me.

Zo voel ik mij soms ook in de samenleven. Een vreemdeling die anders is dan anderen omdat ik andere hobbies heb en andere gewoonten. Soms heb ik het idee dat mensen naar mij kijken omdat ik iets doe wat andere mensen niet snel doen.

Aanmelden om te reageren