Huidige woonsituatie - wachten of direct vertrekken?

• Ik wil even anoniem een topic aanmaken. De mensen die me kennen weten waar het over gaat.

Beste KEEN-ers,

Ik woon enkele jaren op een GGZ terrein. Hier ben ik iets langer dan 10 jaar geleden terecht gekomen en na enkele verhuizingen buiten het GGZ terrein woon ik sinds een jaar of 4 weer op het terrein. Toen ik hier weer kwam vond ik het fijn en waren de meeste dingen goed geregeld. Echter sinds vorig jaar zomer is het ineens bergafwaarts gegaan.

Van november 2017 tot april 2018 heb ik een enorm onprettige periode doorgemaakt waarin ik kampte met slapeloosheid en enkele andere psychische dingen. Gelukkig gaat het sinds april/mei veel beter en ben ik bijna weer mijn oude vertrouwde ik. Helaas is het afgelopen week weer slechter gegaan. Ik heb vorige weer (week van 18 juni) enkele keren medicijnen moeten vragen omdat ik anders bang was de nacht niet door te komen. Na verschillende gesprekken erover gehad te hebben en het probleem (slecht/laat inslapen en rond 11/12 uur wakker worden) bespreekbaar te maken aan verschillende medewerkers dacht ik wel dat ik duidelijk genoeg was en dat slaap voor mij (en natuurlijk voor iedereen) heel erg belangrijk is.

Tot gisterochtend (maandag 25 juni) ineens werd ik gewekt door mijn telefoon die om 08:25 belde, “Ik bel je even om te zeggen dat ze over een half uur de gordijnen komen ophalen en wassen.” Hierop reageerde ik in eerste instantie rustig omdat ik nog suf was van de slaap. Toen ik even later ‘wakker’ was had ik zoiets van “Nee, niet weer!” Ik belde haar terug om te zeggen of het mogelijk was dat ze rond 12:00 even langs konden komen dan kon ik nog even wat bijslapen, omdat het meestal 1 tot anderhalf uur duurt voordat ik weer in slaap val. Dat was niet mogelijk waarop ik boos werd. Ik vond het niet kunnen dat iemand waarvan ze weten dat die slecht slaapt en waarmee ik 3 dagen geleden nog bij aangaf dat het slapen nog niet super ging en een lange periode medicijnen heb moeten slikken om ervoor te zorgen dat ik überhaupt een beetje sliep dat ze mij dan 's morgens wakker bellen met de mededeling dat ze over een half uur gordijnen op komen halen.

Ze gaf als antwoord terug “Ja, maar je woont in een huis van ons en daar gebeuren dat soort dingen, dat heb je in de wijk ook” Waarop ik zei, “Ja dat heb je in de wijk ook, mijn vriendin heeft in MEI bericht gekregen dat ze in AUGUSTUS de deuren en het dak komen vervangen. Dat noem ik pas afspraken maken”. Het is van de zotte dat een gemeente het in de wijk beter geregeld heeft dan de Geestelijke Gezondheidszorg. Ik was zo kwaad dat ik tijdens het gesprek met haar de gordijnen eraf trok en op het balkon smeet. Zodat ze niet hoeven aan te bellen omdat ik bang was dat ik ze anders zou slaan als ze aan de deur komen om die gordijnen op te halen, want ik was helemaal over de zeik. Daarna heb ik de telefoon opgehangen en mijn vader gebeld. Mijn vader heeft mijn verhaal aangehoord, maar kon op dat moment niet meer betekenen voor mij.

Rond 9 uur kwam er iemand om de gordijnen op te halen. Ik vroeg aan deze beste man (die amper Nederlands kon praten/verstaan) wanneer ze de afspraak hadden gemaakt om bij mij langs te komen voor de gordijnen. De man zei dat hij 4 weken geleden een bevestiging had ontvangen om bij mij de gordijnen eraf te halen en ze te wassen.Dus het was bekend. Het was allemaal al 4 weken bekend.

Later op de ochtend ben ik naar de begeleidster gegaan die mij die ochtend heeft gebeld. Daar nogmaals aangegeven dat ik het niet prettig vond dat ze me om 8:25 wakker had gebeld met de mededeling dat ze over een half uur de gordijnen kwamen ophalen. Haar collega bevestigde dat dat (alweer) een fout van hun was. Ik maakte daarna de opmerking “Zeker net zoals de vorige keer met die brandmelders die ineens om 07:45 afgingen?” Het gesprek liep nog even zo door maar ze beloofde dat ze erachteraan ging en zou er alles aan doen om het niet meer te laten gebeuren.

Ik heb de rest van de dag gewoon mijn dingen gedaan. Alles met iets minder energie omdat ik dus maar 2,5/3 uur geslapen heb. Ik ging met mijn vriendin en schoonbroer een frietje eten en daarna ging ik nog naar mijn vriendin. Rond 22:30 /22:45 was ik bij mijn flat. Wat ik daar zag kon ik werkelijk niet geloven.

Beste bewoners van de flat.

Dinsdag 26-06-2018 en woensdag 27-06-2018 gaan wij de brandmeldercentrale testen. Het alarm kan afgaan in sommige appartementen. Je hoeft hier niet op te reageren het is een oefening voor het personeel.

Ik had nog als voorbeeld benoemd dat de vorige keer de brandmelders om 7:45 afgingen en dat ik daar ook hinder van had. Dan kom je diezelfde avond terug en zie je dat ze het brandalarm systeem gaan testen. Het is werkelijk niet normaal.

Vannacht toen ik dit topic aan het typen was, was ik achter mijn bureau in slaap gevallen. Tot 4:15 en daarna ben ik naar bed gegaan en heb verder geslapen tot 10:30. Niks van een brandalarm gehoord of iets. Maar dan zal het wel morgen zijn.

Maar waar ik nu een beetje mee zit is het heel graag weg willen hier. Ik sta op een wachtlijst voor een woning en die woning komt steeds dichterbij. Maar omdat ik een vriendin heb en ooit wil samen wonen ben ik een beetje in discussie met mezelf wat nu de beste keuze is.

• Wachten in dit huis totdat we gaan samenwonen.
    • Wachten in dit huis totdat ik hoog genoeg in de wachtlijst sta voor een eigen huis.
    • Akkoord gaan met een 3-partijen akkoord (Je krijgt per direct een huis toegewezen van de gemeente, dit is een huis die de gemeente voor jou uitkiest en waar jijzelf, de behandelaar en de gemeente mee akkoord gaan dat jij in die woning komt. Neem je hem heb je hem, sla je hem af, dan heb je de eerste 5 jaar geen mogelijkheid meer om een 3-partijen akkoord aan te vragen).

Ik weet nou dus niet wat ik moet doen. Zo’n 3-partijen akkoord is de meest snelle stap om hier weg te gaan, maar uit het verleden is gebleken dat de woningen die de gemeente je toewijst vaak woningen zijn die ze op geen andere manier verhuurt/verkocht krijgen. Denk aan een omgeving met veel geluidsoverlast, hangjongeren, drugsdealers/gebruikers, niet-positieve cultuurmixjes en noem maar op. Van de 4 mensen die ik gesproken heb die dit gedaan hebben is er maar 1 in een mooie woning gekomen in een rustige wijk. De rest zit nu op een (klein) appartementje (toevallig alle 3 in dezelfde flat) weg te rotten tussen de teringzooi.

Ik weet nu even niet wat de beste keuze is. Hier blijven en wachten op optie 1 of 2 of direct vertrekken en gebruik maken van optie 3 met het risico dat ik dus een woonplek in een slechte omgeving aangeboden krijg.

Waarvoor zouden jullie kiezen en wat zouden jullie doen?

• Global Moderators

Aangezien je vriendin al een eigen woning heeft is er dan ook geen 4e optie?
    Namelijk z.s.m intrekken bij je vriendin. (er even vanuit gaande dat je relatie stabiel is om die keuze te maken)

EDIT: Trouwens, weet jij zelf wat je huidige positie op de wachtlijst is en hoelang het nog ongeveer duurt voordat je aan de beurt bent?

• @eximius zegt in Huidige woonsituatie - wachten of direct vertrekken?:

Aangezien je vriendin al een eigen woning heeft is er dan ook geen 4e optie?
    Namelijk z.s.m intrekken bij je vriendin. (er even vanuit gaande dat je relatie stabiel is om die keuze te maken)

EDIT: Trouwens, weet jij zelf wat je huidige positie op de wachtlijst is en hoelang het nog ongeveer duurt voordat je aan de beurt bent?

Dit.

En ik neem aan dat je niet vanaf vorig jaar op de wachtlijst staat. Ik heb in Rotterdam binnen een half jaar een woning kunnen vinden op sociaal wonen blabla dus dan zal het bij jou vast ook wel kunnen.

Kun je niet actief gaan zoeken naar huizen? Je kan laag op de lijst staan qua inschrijving maar de mensen voor je kunnen ook weigeren natuurlijk! Zo heb ik met mijn huis meegemaakt dat ik op plek 9 stond, de helft niet kwam opdagen en de andere helft hem niet hoefde. Mooi toch, dan neem ik hem.

Aanmelden om te reageren