Austisten krijgen betere hulp op school

• Ik zit in de 2e klas van het voortgezet onderwijs en ik zit in de klas met 2 jongens die autisme hebben. Deze jongens krijgen extra hulp en begeleiding met huiswerk omdat ze daar een extra budget voor krijgen.

Ik vind dat niet eerlijk want ik heb ook moeite met een paar vakken waar ik huiswerkondersteuning voor zou willen krijgen, maar omdat ik geen autisme heb, heb ik geen recht op budget en krijg ik geen huiswerkbegeleiding.

Dat is nog niet het ergste. Want één jongen zegt dat hij nooit kan gaan werken en op zijn 18de een uitkering krijgt voor de rest van zijn leven.

Waarom denkt hij dat? Gaat dat echt zo makkelijk als je autisme hebt? Als ik dat allemaal zo hoor wil ik ook autisme. Hij doet niks anders dan gamen en als hij een slecht cijfer krijgt dan krijgt hij extra huiswerkbegeleiding voor thuis. Maar hij is altijd online op steam en is altijd aan het gamen. Ik wil ook autisme zodat ik de hele dag mag gamen en niet hoef te leren voor schoolwerk zodat ik mijn autisme de schuld kan geven daar voor.

• Ik ben het met je eens dat in België (en ook in Nederland waarschijnlijk) dat mensen die een middelmatige aandoening hebben veel te snel in de watten gelegd worden. Door op jonge leeftijd autisme vast te stellen gaan kinderen autisme zien als een schild waar ze zich achter kunnen verschuilen. Mijn ex had toevallig ook een vorm van autisme en als die 's morgens geen zin had om te gaan werken dan deed hij dat ook niet. Het ironische is dat hij zich daarna wel ertoe kon zetten om achter de pc te kruipen en de hele dag spellen te spelen. Ik (die geen autisme heeft) moest naar mijn werk, en als ik me te vaak ziek meldt heeft dat consequenties voor mij. Maar mijn ex had een ‘ziekteverzuim’ van 40-45% en dat had geen consequenties.

De overheid moet mensen met een middelmatige ziekte die werkvermogen hebben niet met fluwelen handschoentjes aanpakken. Zelfs met een autistische stoornis zijn er genoeg instanties die je opweg kunnen helpen met een goede betaalde baan. Veel mensen met autisme kunnen evenveel bereiken als iemand die geen autisme heeft.

• Dat slaat compleet nergens op. Juist door dit soort mensen gaat de Wajong op de schop. De mensen die echt niet kunnen werken zijn er dan de dupe van.

En ik heb het idee dat veel hoogfunctionerende autisten dit als uitvlucht zien, terwijl ze vaak wel redelijk normaal kunnen functioneren (wel soms met extra begeleiding, maar het is mogelijk). Dit soort mensen moeten echt op hun bek gaan.

Log in to reply