Kerkelijke opvang

• Naar aanleiding van mijn huidige positie als buurvrouw van iemand die door de kerk is opgevangen, wilde ik deze discussie starten met jullie.

Sinds ongeveer een jaar hebben wij een nieuwe buurvrouw. De mensen van de kerk kwamen eerst kijken of die woning wel geschikt was voor haar, en zodoende ging ze naast ons wonen. Het eerste wat ze tegen ons zei was: “Als jullie een man voor mijn huis zien staan, bel dan gelijk de politie.” Verder heeft ze zich niet voorgesteld en nooit een woord tegen ons gesproken. Wij wilden ons er verder niet in mengen, omdat we gelukkig zijn zoals we nu leven, en we hebben geen zin om problemen te krijgen door haar en haar ex. De kerk vond dat wij maar even een nieuwe schutting moesten plaatsen voor mevrouw, maar dat hebben we niet gedaan, omdat wij alle 3 weinig thuis waren (mijn ouders hebben drukke banen en ik was aan het studeren). Wij waren blijkbaar onaardige buren, en er werd niets meer tegen ons gezegd. Lekker rustig.

Na een maand begon mevrouw te schreeuwen om 4 uur 's nachts, met deuren te slaan en ontzettend hard stampen. De huizen zijn nogal gehorig, dus wij waren daar niet zo blij mee. Omdat we erg druk zijn vinden we het wel zo fijn om 's nachts te kunnen slapen. Het werd erger en erger, ze schreeuwde tegen haar kindje van net 1, op onmogelijke tijdstippen, maar ook overdag, en ze heeft alle ramen en deuren wagenwijd open (ook 's winters), ging steeds harder met de deuren slaan (alles begon te trillen bij ons in de woonkamer), en ze begon katten op te sluiten die bij haar in de tuin kwamen en te slaan met een bezem. Dat was voor mij de druppel. Mijn pa heeft toen met haar gesproken, en de buurvrouw begon gelijk over mij te klagen, dat ik ook herrie maak. Ik ben een hobbyzangeres, dus ik weet dat mensen er last van kunnen hebben, daarom zing ik nooit voor 10 uur en na 8 uur, en ook niet langer dan een half uur per 2 dagen. En dat is weinig als je een conservatorium studie wilt doen. Toen ging het weer iets beter en werden er geen katten meer mishandeld.

Haar kindje begon steeds meer te huilen, en ook niet zachtjes. Dus zij schreeuwd er tegen, kindje gaat harder huilen etc. Ook 's nachts. De kerk kwam altijd regelmatig controleren dus waarschijnlijk is er geen sprake van kindermishandeling. Toch maak ik me er wel zorgen om. Inmiddels is de politie ook langs geweest, en is ze weer continu aan het schreeuwen. Wij zijn niet de enigen die hier last van hebben, maar wel de enigen die hier iets van (durven) zeggen.

De buurvrouw werkt niet, spreekt geen nederlands (wel goed engels). Als de kerk dan weer op controle komt bij haar, is het enige wat ze zegt dat ze geld nodig heeft en ook kleding. Dat krijgt ze ook. Vervolgens kom je haar tegen bij de Albert Heijn (terwijl de Lidl ernaast zit) en koopt ze gewoon zelf kleding bij redelijk prijzige winkels hier in het dorp. Dan vraag ik me toch echt af waarom de kerk niet ingrijpt? Als je weinig te besteden hebt lijkt het mij dat je ook zuinig leeft?

Sorry voor mijn lange introductie, maar dit is dus de reden waarom ik dit niet goedkeur. De kerk hier weet dat er slechte dingen spelen rond deze vrouw (politie, dierenmishandeling (omdat ze graag vogeltjes voert), bedelen en vervolgens dure boodschappen en kleding kopen). En toch mag ze er zonder consequenties blijven wonen, terwijl ze ontzettend veel overlast veroorzaakt voor de omwonenden terwijl ze er ook op aangesproken wordt. Aan de andere kant vind ik het goed dat er organisaties zijn die voor dit soort mensen opkomen, maar de regels moeten wel echt strenger worden (zoals dat mensen moeten gaan werken en niet bedelen), en de controles ook.

Overigens hebben we de politie en de woningbouw al ingelicht, ik zit er over na te denken om ook de kinderbescherming te bellen.

Het discussiepunt: Vinden jullie dat de kerk strenger moet worden wat betreft de opvang van mensen, moet het afgeschaft worden of moet het juist zo blijven? En waarom?

• Admin

Ik wist niet eens dat de kerkelijke opvang bestond. Maar ik vind dat als men makkelijk misbruik kan maken van een systeem dat er zwaardere controles op gezet moeten worden of ze kunnen er beter mee stoppen.

• Van mij mag de Kerk wel strenger worden. Ik hoorde verhalen van iemand anders, die heel veel te danken heeft aan de kerk. De kerk leent regelmatig geld aan mensen die het nodig hebben, maar die betalen het vaak ook terug.

Maar in dit geval vind ik het redelijk absurd eigenlijk. Je moet niet schreeuwen tegen kinderen, vooral niet als ze nog zo klein zijn.

Log in to reply