Seksuele voorlichting moet eerder gegeven worden aan kinderen

• Ik weet niet hoe het met jullie zat, maar in groep 8, werd onder veel gegniffel seksuele voorlichting gegeven door een lerares met een knalrooie kop toen ze het ging uitleggen.

Toen ik in groep zeven zat (ja, ik weet hoe jong dat wel niet is) hadden de eersten al seks gehad. Het waren dan wel dé popie-jopies maar alsnog.

Ik denk dat het nu ongeveer zo gaat op basisscholen.

In groep 1 zijn kinderen niet bezig met seks.
    In groep 2 ook nog niet.
    In groep 3 gebruiken kinderen het woord kut en piemel en lachen ze ermee.
    In groep 4 worden er al geheime dingetjes gedeeld achter het klimrek.
    In groep 5 hebben er al een aantal kusjes gegeven.
    In groep 6 hebben de meeste al hun tong in een anders mond gelegd.
    In groep 7 hebben de meeste al ‘gevoeld’.
    In groep 8 krijg je pas de voorlichting, en begint het seks gedeelte plaats te nemen.

Persoonlijk vind ik dus dat de voorlichting eerder moet plaatgeven, en ook duidelijker. Niet alleen: Dan heb je seks, nee,

Dan krijgt de jongen een erectie en brengt hij de penis in de vagina van het meisje en bewegen ze heen en weer.

Stelling: Seksuele voorlichting moet eerder gegeven worden en duidelijker uitgelegd

• Ik ben vast een hele late, maar toen ik seksuele voorlichting kreeg dacht ik ‘bah wat viés, dat ga ik nooit doen’ . Ik had er op die moment geen behoefte aan. Dat kwam pas in de brugklas of in de tweede.

• Wij kregen het in de brugklas en dat vind ik ook de beste leeftijd om daarmee te beginnen. Laten we basisschoolkinderen a.u.b. nog niet bekender maken op dat gebied dan dat ze horen te zijn op die leeftijd.

• Ik denk dat er op scholen al vanaf de kleuterklas seksuele opvoeding moet worden gegeven in combinatie met sociale vaardigheden en sociale omgang.

Hierbij moet dan het verschil tussen jongens en meisjes worden besproken. Maar vooral de omgang met elkaar moet hierbij besproken worden, het elkaar niet aanraken als de ander het niet wil, respect voor elkaar hebben, wat je ook doet en wie je ook bent. Normen en waarden behoren hierin besproken te worden. Wanneer heb je seks met iemand. Dit doe je namelijk (naar mijn mening) niet zomaar met iemand.

Seks moet worden uitgelegd, er moeten discussies tussen leerlingen plaatsvinden wanneer je seks met iemand hebt. De gevolgen van seks moeten worden uitgelegd, tienerzwangerschappen worden besproken, abortus wordt besproken, voorbehoedsmiddelen: hoe kom je eraan, soorten anticonceptie en hoe kom je eraan. De gevolgen van soa’s worden besproken.

In het basisonderwijs moet vooral de omgang tussen elkaar centraal staan, dus ook de seksuele omgang. Seks met iedereen is niet normaal, dat hoeft ook niet. Het is niet gek als je niet met kinderen van t andere geslacht wilt spelen of er nog helemaal geen interesse in hebt. Vanaf groep 7 en 8 moeten de veranderingen van het lichaam en de puberteit worden besproken. Hierbij moet ook worden besproken dat het normaal is dat je gevoelens krijgt voor anderen, en behoefte krijgt aan seks, maar dat je hier niets met anderen voor hoeft te doen. Ik denk ook dat het goed is om masturbatie te bespreken als iets normaals. Hierdoor kunnen jongeren eerst hun eigen lichaam leren kennen, voordat iemand anders overal aan je lichaam gaat zitten.

Een ander belangrijk punt in de sociale/seksuele opvoeding moet zijn het stellen van grenzen. Dit kan dan vanaf het begin het nee-zeggen zijn als je niet met iemand wil spelen of iets niet wilt delen, en daarna overgaan in het nee-zeggen tegen alcohol, drugs, roken en seks. Hierdoor wordt het allemaal bespreekbaar en normaler om alles te bespreken.

• @d-hondt Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Maar weet je wie meestal tegen deze dingen zijn? De ouders van de kinderen, de leraren en andere volwassenen.

Ik mocht niet meer met een meisje spelen omdat ik haar had uitgelegd wat seks betekende.

Ik vind het zelf ook belangrijk dat er normaal mee omgegaan word. toen ik in de derde klas zat waren er in een andere derde klas van mijn school 2 meisjes zwanger geraakt. Nou, die zullen goeie voorlichting gehad hebben! <not>

• Admin

Scholen beginnen te laat met seksuele voorlichting. Als scholen ermee beginnen zijn kinderen er al lang mee bezig. Volgens mij bij kinderen van groep 3/4 spelen er al vragen door hun hoofd. Juist doordat er niet over gesproken wordt menen kinderen dat het stiekem moet, en daar vanuitgaande kunnen kinderen en verkeerd beeld krijgen van seks.

Ik weet bijvoorbeeld nog dat 3 jongens toen ze in groep 4 zaten dat ze gingen ‘neuken’ in de bosjes. Een jongen was mijn buurjongen en hij zei dat hij geneukt had met 2 andere jongens. Hij zei je stopt gewoon je piemel in de kont van een ander en maakt dan aah aah aah geluiden. Op dat moment dacht ik wtf… vies… maar later (groep 6/7) toen we dus seksuele voorlichting kregen was het voor die jongens best ongemakkelijk. Ik denk als de jongens eerder seksuele voorlichting hadden gekregen dat ze niet zelf op onderzoek uit zijn gegaan en hadden ze niet hoeven ‘neuken’ met elkaar.

Opvallend detail is trouwens wel dat de 2 andere jongens (dus niet mijn buurjongen) later uit de kast zijn gekomen en een relatie hadden met elkaar.

Maar ja, ik vind dat seksuele voorlichting op jonge leeftijd al besproken moet worden, zodat het niet raar is. Ik denk zelfs dat als je vroeger begint met seksuele voorlichting dat je daardoor ook het aantal seksueel misbruik gevallen bij kinderen terugdringt of minder lang laat duren omdat kinderen er eerder achter komen dat het niet normaal is dat de lieve buurman je plassert aanraakt of dat het spelletje “zoek de worst” van oom Hans geen geheim spelletje is wat tussen beide moet blijven.

Dus dikke voorstander om seksuele voorlichting standaard te maken vanaf groep 3/4 en dan langzaam opbouwen zodat het bij groep 7/8 een normale les is, en geen piehihimel en rode koppen van schaamte circus wordt zoals nu vaak het geval is.

• Kinderen kunnen inderdaad vroeg beginnen en krijgen hier later vrij snel spijt van, zodra ze realiseren wat ome Henk of wat ze deden met de klasgenootjes niet echt helemaal hoort. Aan de andere kant is het top om dit zo lang mogelijk uit de gedachtes van een kind te houden, maar als het eenmaal speelt moeten de ouders er ook bovenop springen en voorlichting geven. Dus eerder gepaste voorlichting ben ik voorstander van.

• Ik wil even iets toevoegen aan deze discussie. Waarom moeten scholen seksuele voorlichting geven en waarom doen ouders dit niet wanneer zij denken dat het tijd is daarvoor?

• @d-hondt zegt in Seksuele voorlichting moet eerder gegeven worden aan kinderen:

Ik wil even iets toevoegen aan deze discussie. Waarom moeten scholen seksuele voorlichting geven en waarom doen ouders dit niet wanneer zij denken dat het tijd is daarvoor?

Omdat kinderen 5 dagen per week op school zitten en vaak dat wat de leraar zegt als waarheid aanneemt. Daarbij krijg je als het goed is ook een beetje biologie op de basisschool en daar valt het dan onder.

Ik ben het er wel mee eens dat ouders het ook moeten doen.

• Doktertje spelen met juffrouw nettie in groep 1/2 was erg leuk.

Maar

Ik ben met d’hondt het eens alleen moet het pas ergens in groep 3/4 denk ik zelf.

En voor de tweede vraag. Niet ieder kind heeft ouders Of ouders die niet opgevoed zijn met zelf de skills om het goed uit te leggen.

• @mc zegt in Seksuele voorlichting moet eerder gegeven worden aan kinderen:

Doktertje spelen met juffrouw nettie in groep 1/2 was erg leuk.

Maar

Ik ben met d’hondt het eens alleen moet het pas ergens in groep 3/4 denk ik zelf.

En voor de tweede vraag. Niet ieder kind heeft ouders Of ouders die niet opgevoed zijn met zelf de skills om het goed uit te leggen.

Vaak durven ouders het onderwerp ook niet bespreekbaar te maken met hun kinderen. Althans mijn ouders niet.

• @d-hondt zegt in Seksuele voorlichting moet eerder gegeven worden aan kinderen:

Waarom moeten scholen seksuele voorlichting geven en waarom doen ouders dit niet wanneer zij denken dat het tijd is daarvoor?

Omdat ouders steeds meer de opvoedende rol uitbesteden aan anderen omdat ouders daar geen tijd meer voor hebben.