Killer Robots

• Oftewel: Robots die mensen kunnen aanvallen en eventueel doden zonder menselijk commando.

De meeste mensen zullen de science-fiction films als de Terminator iRobot en Robocop wel kennen. Toendertijd was het gewoon een hoop actie in een futuristische setting. Maar wat als deze setting nu eens de werkelijkheid zou kunnen worden?

Enige tijd geleden werder er in de Verenigde Naties debatten gehouden over het gebruik van deze killer robots: Robots met kunstmatige intelligentie die mogelijk ingezet kunnen worden door het leger, of eventuele andere zaken. Deze bots zouden kunnen inschatten wanneer iemand gevaarlijk is en bijvoorbeeld ook een mensenleven kunnen beëindigen als er een pistool op de bot gericht wordt. Om het nogmaals te benadrukken Deze robots zouden gaan werken zonder dat er meselijke commando’s aan te pas komen. Het eens zo futuristische beeld van RoboCop is opeens niet meer zo futuristisch meer.

Omdat kuntmatige intelligentie veel ophef bij mensen teweeg brengt, ben ik benieuwd naar jullie mening hierover.

Wat vinden jullie van deze ontwikkeling? Zouden jullie deze ontwikkeling graag zien uitgroeien tot werkelijkheid? Ben jij bang dat er scenario’s bestaan als uit de film iRobot (hierin nemen door mensen geprogrammeerde robot’s de wereld over).

• Ik ben ertegen. Simpelweg omdat ik het een eng idee vind dat iets onnatuurlijks een eigen intelligentie heeft en die je niet kan stoppen. Hoe stop je een gepantserde robot? Daar vuur je geen kogeltje op af. Ook vind ik het stom om ze in te zetten in oorlog, want hoe weet je dat ze geen burgers in plaats van soldaten neerknallen?

Ik ben niet bang voor een staatsgreep van de robots, maar gewoon wat er mis zou kunnen gaan in de samenleving.

• De enige oorlog die we straks nog voeren zal zijn tegen machines en de enige doden die nog zullen vallen zullen onschuldige arme mensen zijn.

• Moderator

@opkikker zegt in Killer Robots:

De enige oorlog die we straks nog voeren zal zijn tegen machines en de enige doden die nog zullen vallen zullen onschuldige arme mensen zijn.

Dan ben ik al lang dood

• @pool zegt in Killer Robots:

@opkikker zegt in Killer Robots:

De enige oorlog die we straks nog voeren zal zijn tegen machines en de enige doden die nog zullen vallen zullen onschuldige arme mensen zijn.

Dan ben ik al lang dood

Ben je over 5/10 jaar dood?

• Moderator

zegt in Killer Robots:

Ben je over 5/10 jaar dood?

ja, door de robot

• Hier ben ik ook bang voor. Ze zeggen dat de mens steeds slimmer aan het worden is, maar wij bouwen machines die straks slimmer zijn dan ons. Ik denk dat wij de 3e wereldoorlog niet meer tegen elkaar vechten maar als mensheid tegen machines.

• Ik denk niet dat dit wenselijk is, deze robots zouden naast de vijand ook de eigen partij kunnen verwonden. Dat lijkt me niet echt een prettig gevoel en dat deze robots kunnen doden zonder tussenkomst van mensen is ook niet awesome. Maar nu moet ik denken aan die robots van Star Wars en die zijn wel awesome.

Anyhow, hoewel het waarschijnlijk wel de toekomst is, ben ik niet echt voor robots die uit zich zelf kunnen doden, ik zou me niet meer veilig voelen op deze planeet.

• Als robots zo ver zijn dat ze zelf kunnen denken wat gebeurd er dan als ze gaan denken dat de mens de robots gebruiken als slaven? Weten we dan waar robots toe in staat zijn?

• @bamboezellaar zegt in Killer Robots:

ik zou me niet meer veilig voelen op deze planeet.

ik ook niet.