KEEN

Vrijheid voor meningsuiting zou onbegrensd moeten zijn

• Volgende week moet ik hierover een discussie voeren op school, en hoe kan ik me beter voorbereiden dan de mening van KEEN-ers hierover te vragen.

Zelf heb ik mijn mening al wel gevormd, maar zo kan ik altijd aan extra argumenten komen.

Stelling: De vrijheid van meningsuiting moet onbegrensd worden.

• Ik vind dat vrijheid van meningsuiting niet beperkt moet worden, tenzij het anderen schaadt.

Als we hierop gaan begrenzen, wordt het langzaam maar zeker steeds meer begrensd totdat er geen vrijheid meer is. Sociale media (facebook en twitter) kan dan opdoeken, zoals bijv. in China. Daarbij lijkt het mij niet leuk dat de regering over mijn schouder mee kijkt naar wat ik volg, lees en schrijf. Dit gevoel heb ik nu nog niet, maar zou ik zeker gaan krijgen als vrijheid van meningsuiting wordt begrenst.

• Als je vrijheid van meningsuiting onbegrensd zou maken bestaat bescherming tegen racisme ook niet meer. Want dan kan je vinden (mening) dat negers minderwaardig zijn aan blanken. Dus helemaal onbegrensd moet het niet worden.

Al vind ik wel dat mensen tegenwoordig veel te snel op hun tenen getrapt zijn en dat ze de vrijheid van meningsuiting te ver ingeperkt willen hebben omdat ze bepaalde dingen naar vinden om te horen dus mag niemand het zeggen.

• Als ik me niet vergis is het hele ‘vrijheid van meningsuiting’ gekomen zodat de overheid niet meer mag bepalen wat men wel en niet mag zeggen (vanwege vroegere censuur enzo). Dat mensen dit interpreteren als ‘ik mag roepen wat ik wil zonder erbij na te denken of dit anderen kwetst’ is een beetje jammer.

• Ik vind dat er vrijheid van meningsuiting mag zijn tot op zekere hoogte. Ga voor jezelf na of je respectvol voor een ander bent. Hoe zou jij het vinden als iemand zo een soort mening over jou heeft?

Daarin gaan sommige mensen veel te ver en dat mag best strafbaar gesteld worden van mij. Wel bizar dat sommigen daarvoor erger worden gestraft dan moord en doodslag.

• @sander zegt in Vrijheid voor meningsuiting zou onbegrensd moeten zijn:

Al vind ik wel dat mensen tegenwoordig veel te snel op hun tenen getrapt zijn en dat ze de vrijheid van meningsuiting te ver ingeperkt willen hebben omdat ze bepaalde dingen naar vinden om te horen dus mag niemand het zeggen.

Dat zijn meestal de culturen waar ze juist een beperking op vrijheid van meningsuiting hebben.

Aanmelden om te reageren