Fouten van belastingdienst

• Mijn ouders hebben een brief op de deurmat gehad, €380 teveel huursubsidie gekregen, die ze weer fijn kunnen terugbetalen, met alleen een WAO als inkomst, met andere woorden, een hele tijd bezuinigen op onderandere voedsel en dat puur omdat die mannetjes bij de belastingdienst fouten maken. Gegarandeerd weer meer dan 1000 mensen in de problemen, die leven van een uitkering en moeten lijden door hún fouten. Als zijzelf fouten maken waardoor hun ons moeten betalen, kun je er máánden achteraan rennen om je geld terug te krijgen, maar als het omgedraaid is.

Stelling: De belastingdienst moet maar leren van zijn fouten, en geen geld terug vragen wanneer ze teveel uitgegeven hebben, zij hebben tenslotte overzicht over al de inkomens.

• Het is algemeen bekend dat je het bedrag dat teveel is uitgekeerd moet terugbetalen en als je het niet breed hebt is er meestal wel een betaalregeling te treffen. Ik zie niet in waarom de belastingdienst dit niet mag doen, aangezien een hoop subsidies gebaseerd zijn op inkomen en inkomens soms hoger of lager uit blijken te vallen. Op het moment dat mensen (al dan niet met terugwerkende kracht) geld terugkrijgen van de belastingdienst hoor je niemand klagen, maar wee als mensen zelf moeten dokken, dan moet die regeling opeens afgeschaft worden. Ik denk dat je uiteindelijk meer overhoudt aan deze regeling dan dat je eraan verliest, dus wat mij betreft mag het zo blijven. Ik vind het ook niet meer dan normaal dat je een teveel aan uitbetaald geld terugbetaalt.

• De belastingdienst zou inderdaad moeten leren van zijn fouten, zou eigenlijk geen fouten mogen maken, maar het zijn en blijven mensen die er werken.

Ik heb laatst huursubsidie aangevraagd, en kreeg een brief terug waarin mijn huursubsidie van 1 januari 2018 tot en met 1 januari 2018 bepaald is (ik meen het serieus), allemaal nullen dus. Tja, dat kan. Gelukkig is het wel allemaal weer goed gekomen, maar ik snap dat het in jou geval lastiger en vervelender is.

Zoals ik al zei: het blijven mensen. En het is moeilijk overzicht te houden over de 5+ miljoen huishoudens die er in Nederland zijn. Dan krijg je nu eenmaal fouten.

• Admin

Ja de overheid, inclusief belastingdienst, zou moeten leren van hun fouten. Helaas zie ik hier weinig in veranderen.
    Het is niet alleen bij de belastingdienst waar dit soort dingen keer op keer verkeerd lopen, en uiteindelijk zijn er mensen de dupe van die zich van geen kwaad bewust waren.

Log in to reply