Heeft iedereen recht op een op een nieuwe long of lever?

• Je hebt je hele level gerookt en daardoor is je long zo zwart als roet. Of je hebt je hele level te veel alcohol gedronken en daardoor werkt je lever niet meer. Heb je dan het recht op een nieuwe long of lever als je je leven niet aanpast en stopt met de middelen die je nieuwe long of lever blijven beschadigen?

Stelling: Een gezond iemand heeft meer recht op een nieuwe long of lever dan iemand die dagelijks sigaretten of drank gebruikt.

Wat vinden jullie daarvan?

• Blogger

Ik denk dat je dan eerder naar de overheid moet kijken, zij doen alsof het erbij hoort, dat roken en alcohol. Als je roken en alcohol ontmoedigt, dan zou je kunnen kijken naar wie er wel of geen recht op heeft.

Maar dan nog. We zijn allemaal mensen, we maken allemaal fouten. Waarom moet het zo hard?

• Helaas heb je in Nederland niet die keuze. Als je donor bent gaan je organen naar de eerste die op de lijst staat. Ze kijken niet hoe iemand met je organen omgaat en dat is zo jammer.

Daarom ben ik geen donor omdat ik niet wil dat mijn organen gebruikt worden om een verslaafde junk een verlenging van zijn/haar leven te geven wat hij/zij niet verdient.

• Blogger

zegt in Heeft iedereen recht op een op een nieuwe long of lever?:

Helaas heb je in Nederland niet die keuze. Als je donor bent gaan je organen naar de eerste die op de lijst staat. Ze kijken niet hoe iemand met je organen omgaat en dat is zo jammer.

Daarom ben ik geen donor omdat ik niet wil dat mijn organen gebruikt worden om een verslaafde junk een verlenging van zijn/haar leven te geven wat hij/zij niet verdient.

Jij vindt mensen die roken en drinken gelijk junks?

En ook een goeie vraag: denken jullie dat het percentage ‘gebruikers’ (roken, alcohol), die problemen krijgen met hun organen naar verloop van tijd afnemen?

• Ik vind dat wij niet mogen beslissen wat het leven van een ander waard is, en wie er wel of niet gered mag worden. Wie het hoogst staat op de transplantatielijst, die moet het snelst geholpen worden -ook als er andere matches met de long/lever zouden zijn.

• Er zou moeten gekeken worden naar de meeste overlevingskans van de patienten en dat er ook gekeken moet worden naar de levensstijl van de patienten hoe deze was. De mensen met de meeste overlevings kans en kinderen mogen van mij voorrang krijgen om sneller geholpen te worden en bovenaan de lijst geplaats worden.

• Ik vind niet dat we daar een onderscheid in moeten maken. Anders zijn rokers of zware drinkers natuurlijk bij voorbaat al ten dode opgeschreven, want er is altijd wel iemand die niet rookt en/of drinkt en ook hulp nodig heeft. Laten we dan maar met zijn allen hopen dat zo’n persoon na de transplantatie zijn leven betert.

Mijn atnwoord: Iedereen verdient een tweede kans.

• Alcoholisme en andere verslavingen zijn een ziekte, daar kunnen die mensen vaak zelf niks aan doen.

Beetje sneu om hen dan te laten sterven om iets dat in hun genen zit. Ik vind dat zij evenveel recht hebben op een long of lever als andere mensen.

• zegt in Heeft iedereen recht op een op een nieuwe long of lever?:

Alcoholisme en andere verslavingen zijn een ziekte, daar kunnen die mensen vaak zelf niks aan doen.

Beetje sneu om hen dan te laten sterven om iets dat in hun genen zit. Ik vind dat zij evenveel recht hebben op een long of lever als andere mensen.

Een verslaving zit toch niet in je genen? Misschien dat de 1 er gevoeliger voor is dan de ander, maar je wordt niet geboren met een alcohol verslaving.

• Blogger

@stijlvol zegt in Heeft iedereen recht op een op een nieuwe long of lever?:

zegt in Heeft iedereen recht op een op een nieuwe long of lever?:

Alcoholisme en andere verslavingen zijn een ziekte, daar kunnen die mensen vaak zelf niks aan doen.

Een verslaving zit toch niet in je genen? Misschien dat de 1 er gevoeliger voor is dan de ander, maar je wordt niet geboren met een alcohol verslaving.

Je wordt er niet mee geboren, maar er zijn wel factoren waardoor het makkelijker wordt om verslaafd te raken. Daar kunnen zij dan niks aan doen. Ik denk ook niet dat mensen beginnen met drinken zodat ze verslaafd raken, maar dat ze bijvoorbeeld een tegenslag in hun leven hebben gehad en daardoor zijn afgegleden. Of dat ze het simpelweg niet door hadden.

• Gast zegt in Heeft iedereen recht op een op een nieuwe long of lever?:

Hier ben ik het absoluut niet mee eens.
    verslavingen zijn zeker weten wel de schuld van de persoon zelf.
    Het is een ziekte dat ben ik met je eens, maar een persoon kiest voor een verslaving. en die keuze is hij/zij altijd zelf bij.

• Ik vind dat mensen die gezond leven voorang hebben op een nieuwe lever, nier, long(en).

Wss verpesten rokers hun nieuwe longen toch gelijk, en alcolisten hun lever. Beetje waardeloos voor de organen als je 't aan mij vraagt

• zegt in Heeft iedereen recht op een op een nieuwe long of lever?:

Het is een ziekte dat ben ik met je eens, maar een persoon kiest voor een verslaving. en die keuze is hij/zij altijd zelf bij.

Weet jij überhaupt wel wat een verslaving inhoud?

Er zijn mensen die gaan drinken, omdat ze hun kind zijn verloren, hun baan zijn kwijt geraakt en weet ik veel wat voor tragedies er voorgekomen zijn. Ja, het is weglopen van je problemen, maar een verslaving kies je niet voor en je komt er echt niet zomaar van af. Dan moet je al heel sterk van geest zijn en dat zijn er maar vrij weinig in verhouding.

• Iedereen heeft er recht op. Waarom betalen we anders premie? Als er te weinig nieuwe longen zijn, dan kom je op een wachtlijst. Maar d66 weet raad.

• Iedereen heeft het recht op een nieuwe long of lever, plus een dringend (niet dwingend) advies om een gezondere levensstijl te gaan leiden.

• Iedereen heeft het recht op een nieuwe long of lever, plus een dringend (niet dwingend) advies om een gezondere levensstijl te gaan leiden.

• Gezien er nooit genoeg organen zullen zijn voor iedereen moeten er prioriteiten gesteld worden en dan vind ik dat mensen die er voor hebben gekozen om zichzelf te vergiftigen in ieder geval geen voorrang krijgen.

• Dat iemand een roker is wil niet zeggen dat die minder recht heeft op een long. Wat als die ander een adrenaline junkie is en gevaar opzoekt? Hij is gezond maar leeft misschien korter omdat hij steeds uit een vliegtuig springt met een parachute. Hoe kies je dan?