Wethouder weigert huwelijksvoltrekking omdat bruid hem geen hand geeft

• In Mechelen in Belgie heeft wethouder Marc Hendrickx vanmiddag geweigerd om een huwelijk te voltrekken. De bruid weigerde de wethouder vanuit geloofsovertuigingen een hand te geven.

Op Facebook deelt Hendrickx zijn ervaring. “De dame weigerde pertinent me de hand te schudden toen ik het koppel begroette”, schrijft hij. De bruid en bruidegom zijn moslim en het geloof was ook de reden dat de bruid Hendrickx geen hand wilde geven.

0_1525799927835_8410708a-7424-449b-8336-307aeb3708b8-image.png

Godsdienst
    Volgens de wethouder kun je geen godsdienstige argumenten aandragen in een openbaar gebouw als het stadhuis. “Ik heb haar op een vriendelijke manier duidelijk gemaakt dat zo’n begroeting een deel van onze cultuur is. Daarop heeft het paar het stadhuis verlaten en ben ik opnieuw naar mijn bureau gegaan”, vertelt Hendrickx in aan het Nieuwsblad.

Zolang de bruid een hand blijft weigeren, zit een huwelijk er bij hem niet in. “Niet zolang ik bevoegd wethouder ben en ik denk ook niet dat ze andere collega’s bereid zal vinden”, zegt hij. Ergens anders trouwen is niet mogelijk voor het stel. Ze zijn beiden inwoners van Mechelen en moeten volgens de wet trouwen in de woonplaats van één van de partners.

Reacties
    De actie en het daaropvolgende bericht van Hendrickx roept de nodige reacties op.

0_1525799966470_7f0f3225-f384-4871-9d0f-cd59b51feef6-image.png

Hendrickx zegt voorbereid te zijn op kritiek: “Ik zit geregeld samen met vertegenwoordigers van de moskeeën en ze weten dat ik hier niet op toegeef.”

https://www.rtlnieuws.nl/opmerkelijk/wethouder-weigert-huwelijksvoltrekking-omdat-bruid-hem-geen-hand-geeft

• En zo hoort het.

• Een ander onderdrukken aan uw mening… dat is pas geen respect tonen.