Mijn baas is een enorme hork

• Hi KEENers,

Ik zit even met een dilemma waardoor ik niet in slaap kan komen. Ik hoop dat er een paar nachtbrakers zijn die mij advies kunnen geven.

Voor mijn gevoel is mijn baas een enorme hork. Vorige week woensdag ben ik in de avond naar het ziekenhuis gegaan, omdat ik bijna niet meer op mijn voet kon staan en mijn voet bijna een keer zo dik was als normaal.

Enfin, daar aangekomen bleek het een ontsteking te zijn en kreeg ik een antibioticakuur voor ongeveer 8 dagen.

Alvorens ik naar het ziekenhuis ging heb ik mijn baas hiervan op de hoogte gebracht. Diezelfde dag kon ik namelijk al amper lopen op mijn werk en had ik enorm veel pijn in die voet. Hier heb ik geen bericht op gekregen totdat ik de volgende ochtend om 08:15 mijn telefoon opende met ‘ik verwacht je vandaag gewoon op het werk’. Uiteraard ging dit niet lukken (lees: ik reis 1.5 tot 2u enkele reis met het OV en ik heb redelijk wat bijwerkingen; diarree, misselijkheid, jeuk en hoofdpijn). Uiteindelijk heeft hij mij hierover gebeld en ging hij mij al helemaal uithoren van: ‘hoe weet je nou dat je een ontsteking hebt’ etc. Ik netjes uitgelegd, terwijl ik dit officieel gezien niet hoef te doen, maar dat terzijde. Ik heb toen aangeboden om vanuit huis te werken en als ik dit kon regelen, vond hij het goed. Natuurlijk heb ik niet alle uren opgeschreven, omdat ik niet alle uren aan het werk ben geweest. Dit vond ik wel zo netjes.

Nu waren er maandag en dinsdag stakingen bij het OV. Nu heb ik dit op vrijdag al aangegeven, omdat ik niemand in mijn omgeving heb die mij kan wegbrengen, ik geen auto en geen rijbewijs heb en ik simpelweg ook niet op de fiets kan (2 uur fietsen, ik heb geen eens een fiets :}). Nu werd hij helemaal boos, omdat ik maar moest komen, omdat hij mij nodig had en mij niet kon missen. Hij vond maar dat ik met de trein moest komen (dan mag ik eerst 45 minuten naar het station strompelen met een ontstoken voet, dan 1.5u in de trein zitten en daarna 1.5 uur naar mijn werk lopen). Ik heb hem zelfs aangeboden om mijn collega’s te ondersteunen vanuit huis. Dit heb ik ook gedaan maandag en dinsdag en heb mijn collega’s goed kunnen ondersteunen vanuit huis.

Wat mij een beetje irriteert is dat hij alleen aan zichzelf denkt. In elke situatie kom ik met een oplossing om mijn collega’s zo veel mogelijk te ontlasten, omdat ik weet dat zij het super druk hebben. Wat mij ook verbaast is dat hij geen rekening houdt met het feit dat ik normaliter al uiterlijk 2 uur moet reizen op een slechte dag en ik nu ongeveer elke 20 minuten op het toilet zit door de uitwerking van de antibiotica.

De situatie die ik hierboven schets, ligt dit nou echt aan mijzelf, zouden jullie in deze situatie gaan werken en stel ik mijzelf aan? Of heb ik wel enigszins gelijk en heb ik geprobeerd om tot een compromis te komen.

Mijn baas weet overigens ook nog niet dat ik per 1 juni een nieuwe baan heb, ik per 18 mei uit dienst ga en dat ik op de drukste dag (maandag 7 mei) verhinderd ben om te werken, ik werk via een uitzendbureau, dus ik heb geen opzegtermijn. Ik weet nu al dat hij hier een probleem om gaat maken, maar op dit moment boeit het mij niet meer, omdat hij mij zo respectloos behandeld (dit is overigens niet de eerste keer, hij staat geregeld schreeuwend naast mijn bureau dat ik meer moet verwerken, terwijl ik 1 van de meest productieve mensen van de afdeling ben).

Ik word er een beetje moedeloos van en weet hoe ik hier mee moet omgaan. Hebben jullie voor mij tips om hier mee om te gaan?

Lieke

• Global Moderators

Hij is inderdaad een enorme hork ja.

Ik zou er verder niet een enorm drama van gaan maken aangezien je er binnenkort toch weg gaat.
    Je kunt eventueel op je laatste dag nog even je mening geven en zeggen wat je er allemaal van vind, dan heb jij je zegje gedaan en of hij er dan iets mee doet is aan hem. Vervolgens heb je er geen omkijken meer naar en kun je lekker door naar de volgende uitdaging.

• Admin

Wat trouwens misschien ook een idee is, geef bij het uitzenbureau door hoe je behandelt werd. Dat is denk ik het enige wat je nog kunt doen, aangezien je toch weggaat

• Zoals de KEEN-er boven mij al zei een mail sturen naar het uitzendbureau zodat zij hiervan op de hoogte zijn.

• Oké, het zou rot zijn als hij je per direct ontslaat, omdat het dan (afhankelijk van of je je loon op het einde of aan het begin van de maand krijgt) twee maanden zou kunnen duren voor je weer een vast inkomen hebt. Dus ik begrijp dat je je daar zorgen om maakt, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat hij dat zal doen. Ik vermoed (ik heb wel wat ervaring met dit soort mensen, niet per se persoonlijk maar meer vanwege werkervaringen van mensen uit mijn omgeving) dat hij wel beseft dat hij een onredelijke asshole is en dat hij dus ook wel zal weten dat hij het personeel niet voor het oprapen heeft. Daarnaast is het ook nog eens zo, zeker aangezien jij daar dus wel een belangrijke rol invult, dat hij er absoluut niet van uit kan gaan dat hij op zeer korte termijn iemand zal vinden die onmiddellijk jouw job over kan nemen en hij heeft natuurlijk wel zijn bedrijf om aan te denken. Jou vier dagen moeten missen is gemakkelijker op te vangen dan jou gelijk te ontslaan en dan een vervanger te moeten zoeken, vinden én inwerken.

Het zou kunnen dat dit voor hem “de druppel” is en dat hij een vervanger gaat zoeken en jou daarná gaat ontslaan - maar jij hebt toch al ander werk dus dat maakt helemaal niet uit.