Smartphones in het dagelijks leven

• Je kent het wel, je wilt vanuit de stad terug naar huis en je kijkt snel even op je smartphone om te kijken hoe laat de eerste bus gaat. Heel normaal, zou ik denken, maar vorige week werd ik er door een studiegenootje (niet zo) fijntjes op gewezen dat ze daar toch niet zo van gediend was.

Nu liep ik in deze kwestie niet door de stad, maar waren we in een restaurant en was het gesprek echt awkward stilgevallen en ik moest echt weten hoe laat de laatste trein zou gaan (heb wel gezegd “ik kijk even hoe laat de laatste trein gaat”, maar zo waren er nog wel meer gevallen.

Wat is voor jou de norm? Wanneer is iemand asociaal bezig met zijn smartphone en wanneer kun je er nog tegen?

• Als we op een feestje of verjaardag zijn en mensen gaan met de telefoon in hun hand zitten en elkaar filmpjes etc laten zien. Kijk ff wat fotos laten zien om je verhaal duidelijker te maken, oke.

maar de hele avond met dat ding in je hand.
    Ook vind ik het zeer vriendloos als ik iemand zit zitten met zn telefoontje in zn hand, nergens anders oog voor. helemaal verzonken in de facebook of whatever. dat vind ik kansloos.

Ook vind ik het zeeer zeeer irritant als ik een verhaal aan het vertellen ben, iemand pakt z’n telefoon omdat ie trilt, begint te grijnzen en begint berichtjes terug te sturen terwijl ik mn verhaal nog aant vertellen ben. Meestal stop ik gewoon met praten en dan hebben ze het niet eens door. irritant.

• Als je met iemand samen bent, dan vind ik eigenlijk dat je je telefoon wel even weg kan leggen. Als je een app’je krijgt, hoef je hem echt niet meteen te lezen en een heel verhaal terug te typen. De wereld vergaat echt niet als je een half uurtje later je antwoord terugstuurt.

Als ik op een verjaardag zit, dan zitten alle jongeren voortdurend op hun mobiel te kijken. Prima als je af en toe een blik werpt om te kijken of iemand heeft gebeld of ge’appt of hoe laat het is, maar je hoeft niet ten midden van het hele bezoek een half uur te gaan whatsappen, want dat is gewoon asociaal.

• Ik vind het onbeschoft als mensen in gezelschap alleen maar oog hebben voor hun telefoon en hem niet eens in hun tas kunnen opbergen.

Het voorbeeld uit de startpost vind ik niet bepaald storend, evenals mensen die even die leuke vakantiefoto laten zien op hun smartphone. Als het maar eventjes is en je stopt hem daarna weer weg, kan ik me er niet echt druk om maken.