Docenten die niet goed Nederlands kunnen spreken/schrijven mogen geen lesgeven

• Een groot deel van mijn docenten op school komt oorspronkelijk uit het buitenland. Sommige docenten spreken wel vloeiend Nederlands, maar heel veel ook niet. ‘Het ei’ wordt nu bijvoorbeeld ‘de ei’ en laatst stond er ook nog op het bord: ‘Blijft jij drijven of niet?’. Het zijn niet zozeer héle grote fouten (want schrijf- of typfoutjes kunnen altijd wel gemaakt worden), maar toch kunnen wij leerlingen dit nog wel aanleren naarmate de tijd verloopt, denk ik.

Stelling: Docenten die niet goed Nederlands kunnen spreken/schrijven mogen geen lesgeven, of moeten eerst heel hard gaan leren om het wel te kunnen.

• Ligt eraan welk vak gegeven word. Als ze Nederlands geven kan dit uiteraard niet, maar op universiteiten worden vaak docenten uit het buitenland gehaald.

• @chaussettes zegt in Docenten die niet goed Nederlands kunnen spreken/schrijven mogen geen lesgeven:

Ligt eraan welk vak gegeven word. Als ze Nederlands geven kan dit uiteraard niet, maar op universiteiten worden vaak docenten uit het buitenland gehaald.

Mijn broer had een Duitse wiskunde docent op de uni en die sprak zelfs geen Nederlands. Volgens mijn broer komt dat omdat er weinig Nederlandse docenten zijn in bepaalde vakgebieden.

• @stijlvol zegt in Docenten die niet goed Nederlands kunnen spreken/schrijven mogen geen lesgeven:

@chaussettes zegt in Docenten die niet goed Nederlands kunnen spreken/schrijven mogen geen lesgeven:

Ligt eraan welk vak gegeven word. Als ze Nederlands geven kan dit uiteraard niet, maar op universiteiten worden vaak docenten uit het buitenland gehaald.

Mijn broer had een Duitse wiskunde docent op de uni en die sprak zelfs geen Nederlands. Volgens mijn broer komt dat omdat er weinig Nederlandse docenten zijn in bepaalde vakgebieden.

Dan vind ik het minder erg, maar geef het vak dan ook in het Engels, op universiteiten is dat zoiezo vaak de standaard.

• Ik denk dat het vooral niet handig is in het basisonderwijs/ deel middelbare school, omdat dan leerlingen het misschien nog snel overnemen en dezelfde fouten gaan maken. Vooral basisschool dan.

Op het HBO en universiteit lijkt het me geen probleem, als de docent niet iets van Nederlands geeft. Wordt eigenlijk wel lastig met verslagen nakijken voor de docent, bedenk ik me terwijl ik dit typ.

Maar ik ken bijvoorbeeld ook een Hongaarse die Nederlandse gedichten uit de middeleeuwen bestudeert, en daar soms lessen over geeft. Haar Nederlands is niet perfect, maar ze weet wel veel over Nederlandse literatuur zeg maar.

Best een lastige keuze eigenlijk!

Heb ook wel eens docenten Frans gehad die uit Frankrijk komen en niet altijd helemaal perfect Nederlands spreken, maar dat stoorde me eigenlijk nooit.

• Ik heb een docente gehad en die sprak heel brak Nederlands. Engels ging ook niet helemaal lekker want ze kwam origineel uit Frankrijk. Dat waren echt lessen van niks aangezien ze alleen maar een beetje in slecht Nederlands de powerpoint voor liep te lezen en vragen slecht beantwoordde.

En daar betaal je dan verdomme 2000 collegegeld voor :’) Voor dat geld verwacht ik wel normaal les te kunnen krijgen

• Voor Frans had ik een Franse docente die het ook in het Nederlands allemaal niet perfect kon. Ze was echter wel goed in Frans (natuurlijk) en goed in haar vak, en ze wist prima wanneer ik een fout maakte, ondanks het feit dat ze de lidwoorden in het Nederlands niet altijd goed had.

Voor een native speaker zijn dingen als welk lidwoord je gebruikt en dergelijke vrij vanzelfsprekend, je groeit ermee op en je doet het bijna automatisch wel goed. Ik ben eigenlijk niet zo bang dat leerlingen door die paar docenten ineens allemaal ‘de ei’ en ‘het stoel’ gaan zeggen. Want dan zit het niet goed in je geheugen.

• Moderator

En daarom geef ik ook alleen Poolse les in praktijk.

• Als je een docent hebt die bijvoorbeeld uit Frankrijk komt en slecht nederlands spreekt, maar perfect Frans, dan vind ik het op zich niet echt een probleem. Maar ik had toen iemand die gaf psychologie in slecht Nederlands

• Moderator

Offtopic: ik heb 1 jaar n Nederlands juf gehad. Ik had er 2 schoolweken les van (wss 6-7 uur totaal) vervolgens is ze ontslagen door haar slechte manier van Nederland geven. Het was ook echt kansloos. En verder nooit een vervanger gehad ofzo.