Stelling: Voor de trein springen is egoïstisch

• De laatste tijd is het tussen Harderwijk en Ermelo station vaak raak. Er zijn in de afgelopen periode in korte tijd al een zeer hoog aantal mensen voor de trein gegaan hier, puur onder het mom van zelfmoord. Vorige week zaterdag is het weer gebeurt, en terwijl dat gebeurde zat ik net op de trein naar huis wat resulteerde in uitzetting bij een tussenstation en dus geen vervoer meer naar huis. Het was bijna al meteen duidelijk dat er weer iemand gesprongen was, aangezien zo ongeveer het hele trein verkeer rondom Amersfoort/Zwolle vastzat.

Ikzelf vind dit zo’n afschuwelijke manier van jezelf van het leven beroven. Niet alleen het feit voor jezelf, maar ook grotendeels voor de mensen om je heen. Kijk bijvoorbeeld naar de machinist, die schrikt zich natuurlijk wezenloos en de kans op een trauma is natuurlijk ten zeerste aanwezig. Evenals de burgers/treinreizigers, mensen die voor de spoorbomen te wachten staan o.i.d die het zien gebeuren kunnen hier een enorme klap aan overhouden.

Mijn stelling;
    ‘Voor de trein springen om zo jezelf van het leven te beroven is gewoonweg egoïstisch’

Mee eens of oneens, en beargumenteer je keuze.

• Eens, maar er zijn maar weinig manieren om zelfmoord te plegen zonder dat je iemand traumatiseert. Als je pillen neemt of jezelf ophangt, gaat iemand die je dierbaar is je lijk vinden, en deze heeft ook jouw lijk op zijn/haar netvlies gebrand.

Zelfmoord plegen is ook gewoon egoïstisch, maar voor de trein springen is wel kut. De machinist moet uitstappen om te kijken of je nog leeft en geholpen kan worden.

• Ik vind zelfmoord sowieso egoïstisch. Meestal beroven mensen zich van het leven omdat ze zelf verdrietig zijn of emotionele pijn hebben of iets dergelijks. Ze willen met zelfmoord die pijn wegnemen, maar het enige dat ze doen is de pijn overdragen aan de mensen die diegene achter laat (familie en vrienden en zo).

• Je kiest inderdaad voor jezelf & ik vind dat een goede keuze. Waarom zou je op de wereld rond blijven lopen voor anderen? Als je niet meer wil leven, vind ik dat je het volste recht hebt om er een eind aan te maken.

• zegt in Stelling: Voor de trein springen is egoïstisch:

Je kiest inderdaad voor jezelf & ik vind dat een goede keuze. Waarom zou je op de wereld rond blijven lopen voor anderen? Als je niet meer wil leven, vind ik dat je het volste recht hebt om er een eind aan te maken.

Ik zou graag willen zien dat mensen legaal zelfmoord kunnen plegen. Gewoon in het ziekenhuis met een spuitje, en niet alleen voor bejaarden

Je kiest inderdaad voor jezelf & ik vind dat een goede keuze. Waarom zou je op de wereld rond blijven lopen voor anderen? Als je niet meer wil leven, vind ik dat je het volste recht hebt om er een eind aan te maken.

Het is niet echt het concept van ‘zelfmoord plegen is egoïstisch’. Het is meer van, het feit dat je het vóór de trein doet.

• @stijlvol zegt in Stelling: Voor de trein springen is egoïstisch:

zegt in Stelling: Voor de trein springen is egoïstisch:

Het is niet echt het concept van ‘zelfmoord plegen is egoïstisch’. Het is meer van, het feit dat je het vóór de trein doet.

Voor de trein springen vind ik één van de meest egoïstische manieren van zelfmoord plegen. Als je het toch wilt doen doe het dan op een manier waarop anderen zoals machinisten en zo er niet keihard mee geconfronteerd worden

• @stijlvol zegt in Stelling: Voor de trein springen is egoïstisch:

zegt in Stelling: Voor de trein springen is egoïstisch:

Als je alleen maar aan jezelf denkt ís het toch egoïstisch?
    Dat je denkt, wat maakt mij het uit, dan ben ik toch al dood.
    Je kunt die mensen uit de trein een gigantisch trauma opleveren.

• Ik vind ook het in Nederland met zelfmoord anders geregeld moet worden. Het moet makkelijker zijn en toegankelijker worden gemaakt. Zodra er geen taboe meer op zit denk ik dat mensen er niet meer voor kiezen om voor een trein te springen als er een alternatief voor handen is.

• Misschien is zelfmoord plegen dan in het algemeen wel egoïstisch?

• Als ik zelfmoord zou willen plegen zou ik dat doen door een overdosis aan medicijnen of zo. Ik bedoel, lijkt mij het minst pijnlijk en zo.

• Het zou egoïstischer zijn om die persoon onder dwang in deze wereld te laten rondlopen.

Ja het is verschrikkelijk voor de machinist, maar egoïstisch kan ik het niet noemen.

• Heb je wel eens met je fiets voor het spoor moeten wachten en dat zodra die trein voorbij raast je jezelf voorstelt hoe het zou zijn als je daar nou voor staat en zo een enorme machine op je af ziet denderen? Ik wel. (Niet dat ik ooit zelfmoord zou plegen, maar gewoon even bedenken wat die mensen zouden moeten voelen.) Dat is echt geen manier van zelfmoord waar je achteraan gaat als je puberale probleempjes hebt en er even niet meer uit komt.

Ik denk dat als je voor de trein springt, je zo een grote problemen moet hebben dat je zowel je vluchtinstinct als je angsten voor die trein met je problemen kan verdringen. Dat is echt niet niets. Ik denk dat als je dat punt bereikt hebt, je gewoon niet meer rationeel kan denken en je echt niet meer uit egoïsme na kan denken. Natuurlijk is het voor de rest van de stad en omgeving ontzettend vervelend en ik wil zoiets ook beslist niet goed praten. Maar kijk naar andere manieren: een overdosis medicijnen of van een gebouw afspringen. Dat zijn manieren die je in een korte verstandsverbijstering kan doen. Je slikt pillen, een minuut later bedenk je je en je bent te laat. Het zelfde met springen dus. Dat vind ik dus eigenlijk ergere en egoïstischere manieren.

Nu heb ik wel weer genoeg over zelfmoord gedacht, als het even kan leef ik nog heel lang.

• Ik vind het eigenlijk heel moeilijk om hierover te oordelen. Ik zou eigenlijk eens willen zeggen, maar ik kan niet beoordelen hoe zo’n persoon zich voelt, en wil mensen niet zomaar veroordelen als ik hun verhaal niet ken.

• langs de ene kant begrijp ik dat dit zeer moeilijk moet zijn voor de personen die dit moeten ervaren zoals de machinisten etc… dit kost ook heel veel tijd en geld.

Het idee om onder een trein te springen is dus deels idd egoïstisch maar mensen met zelfmoord gedachten gaan op dat moment daar niet aan denken. Ze hebben genoeg problemen in hun hoofd. Er moet gewoon meer over zo’n dingen gepraat worden zodat dit te vermijden is.

Zelfmoord is nooit de oplossing. Zoek hulp als je met zelfmoordgedachten rondloopt. Die hulp bestaat echt.

• Niet alleen de machinist kan een trauma krijgen. De conducteur mag eruit met zeil en verbandtrommel om te kijken of er nog wat te reanimeren valt.

Heb je wel eens met je fiets voor het spoor moeten wachten en dat zodra die trein voorbij raast je jezelf voorstelt hoe het zou zijn als je daar nou voor staat en zo een enorme machine op je af ziet denderen? Ik wel. (Niet dat ik ooit zelfmoord zou plegen, maar gewoon even bedenken wat die mensen zouden moeten voelen.)

Dat is echt een ding. Imp of the Perverse heet dat, hebben wel meer mensen.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/minding-the-enemy/201308/the-imp-the-perverse

• Als je de situatie niet kent moet je niet oordelen over een ander zijn of haar gevoel je weet niet wat ze in hun levensweg doormaken. Wie is er egoïstisch? Ik hoop dat je in de zelfde situatie terecht komt dat je voelt hoe het is om onrechtstreeks benadeelt te worden in een bepaalde situatie.

• Blogger

Als iemand die het zelf doorgemaakt heeft: nee, er is in dit geval geen sprake van egoïsme of niet. Daar dacht ik echt niet aan. Enige waar ik aan dacht was dat ik uit deze ellendige situatie wilde en hoe maakte niet uit.

Ik kan me dan ook voorstellen dat als mensen daadwerkelijk deze stap nemen dat ze zo ver heen zijn dat je er niet normaal meer kan over oordelen. Vaak betreffen het ook mensen die al langer psychisch niet in orde zijn trouwens.

En ja, ik vind dat euthanasie makkelijker gemaakt moet worden voor langdurig psychiatrisch patiënten, want hier maak je alleen maar slachtoffers mee.

Oja ik heb ook in een trein gezeten waar een persoon voor is gesprongen en ik zat ook nog eens in de voorste coupé. Het was zeker geen pretje, heb dagen niet geslapen maar heb nooit gedacht dat ik vertraging had oid. Heb via via te horen gekregen dat het personeel het slachtoffer niks verweten hebben. Zij vonden het vooral treurig dat iemand zo ver heen was.

• Egoïstisch is denk ik niet het juiste woord hiervoor, Maar ik vind het niet kunnen dat je jezelf voor de trein gooit
    Zelfmoord over het algemeen is iets wat niet goed is maar als die mensen dat willen, dan is het misschien wel beter. Maar dat terzijde.

Ik vind dat je beter jezelf op een andere manier van het leven kan beroven, want als je voor de trein springt zijn er zoveel mensen die er last van krijgen. De machinist, de inzittende van de trein, de hulpinstanties, de mensen die jou moeten ‘opruimen’. Dan heb ik zoiets, dan kan je beter een overdosis nemen dan vind maar 1 iemand je, in plaats van al die mensen. En dan is je lichaam nog intact zodat nabestaanden je nog kunnen zien als ze dat willen, en dat is iets wat echt niet meer kan als je jezelf voor de trein hebt gegooit.

Trouwens ik vind dat de mensen die gaan zeuren over vertraging wel egoïstisch, want het is en blijft een vervelend iets en dat half uur extra of wat het dan ook is moet je maar voor de medemens over hebben.