[Advies nodig] Wat moet ik nu doen?

• Blogger

Zojuist heb ik een studiekeuzeadviesgesprek gehad (wauw wat een woord) voor de studie Human Resource Management en ik heb dus een bijzondere uitslag gekregen.

Thuis moest je een persoonlijkheidstest doen, waaruit is gebleken dat ik in creativiteit en initiatief nemen hoog scoor, maar in regels en ordelijkheid juist laag scoor. Om precies te zijn 0%.

Vandaag heb ik ook een soort van capaciteitentest gedaan en ik scoor bij 3 van de 4 punten perfect. (Cijferreeksen, taalvaardigheid en verbanden leggen tussen woorden) De andere, rekenvaardigheid, is gemiddeld, maar dat zou geen probleem zijn.

Echter, waar mijn probleem ligt is dit: kan ik dit wel aan? Met al die regeltjes, deadlines ga zo maar door? Is een open beroep niet beter voor mij? Alleen, hoe moet dat met werkgelegenheid? De docent waarmee ik in gesprek was twijfelde: ik ben veel te rebels en ‘anarchistisch’ voor deze studie, ook omdat ik een warhoofd ben kan ik beter iets anders gaan doen (kunstacademie bijvoorbeeld). Maar anderzijds is mijn intelligentie weer helemaal oké en als ik mijn best doe met die minpunten zou ik het nog wel kunnen halen.

Naja, teveel om over te praten eigenlijk. Heb niemand om advies aan te vragen, dus doe ik het maar hier. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Of heb je zelf in deze situatie gezeten (icm hoge intelligentie of Ad(h)d)?

En p.s. volg je hart telt deze keer niet mee. Een rationeel antwoord heb ik meer aan. :)

Thanks <3

• Admin

Dat regels niet bij je passen zie ik niet als een verrassing, je schopt graag tegen de regels aan, dat is als je jou een beetje kent iets waar je geen geheim van maakt.

Bij vrijwel alles waar je werk in vind ben je verbonden aan regels. Je moet proberen een plek te vinden waar je het minst last hebt van deze regels. Zodat het makkelijker is en een fijnere plek is voor jou.

Zelfs in tijden dat je zegt inspiratieloos te zijn komen er nog mooie creaties uit je. Dat heb ik al een paar keer gezien.

Deadlines zijn dus leuk en aardig, maar als daar een hoge kwaliteit tegenover staat zou dat een minder groot probleem moeten zijn. Een maat van mij heeft ook veel deadlines en gaat 80% van de keren ruim over de deadline heen. Maar toch blijven klanten bij hem. Ik denk dat kwaliteit belangrijker is dan het halen van een deadline en troep leveren.

Natuurlijk kan dit in de kunst branche anders liggen dat weet ik niet. Ik ken het alleen van die persoon en diensten als webdesign, webdiensten, en complete websites leveren.

• Blogger

@keen zegt in [Advies nodig] Wat moet ik nu doen?:

Dat regels niet bij je passen zie ik niet als een verrassing, je schopt graag tegen de regels aan, dat is als je jou een beetje kent iets waar je geen geheim van maakt.

Bij vrijwel alles waar je werk in vind ben je verbonden aan regels. Je moet proberen een plek te vinden waar je het minst last hebt van deze regels. Zodat het makkelijker is en een fijnere plek is voor jou.

Zelfs in tijden dat je zegt inspiratieloos te zijn komen er nog mooie creaties uit je. Dat heb ik al een paar keer gezien.

Deadlines zijn dus leuk en aardig, maar als daar een hoge kwaliteit tegenover staat zou dat een minder groot probleem moeten zijn. Een maat van mij heeft ook veel deadlines en gaat 80% van de keren ruim over de deadline heen. Maar toch blijven klanten bij hem. Ik denk dat kwaliteit belangrijker is dan het halen van een deadline en troep leveren.

Natuurlijk kan dit in de kunst branche anders liggen dat weet ik niet. Ik ken het alleen van die persoon en diensten als webdesign, webdiensten, en complete websites leveren.

Maar ik wil juist niet de grafische branche in, omdat ik me daarin opgesloten voel. Daarom heb ik ook voor deze studie gekozen, ook al zijn hier ook een hoop regeltjes en gedoe en hiërarchie en noem het maar op. Denk je dat ik beter iets anders kan zoeken dan dit? En zo ja, wat zou goed bij mij passen?

Bedankt voor je advies trouwens :)

• Mensen zeggen ook tegen mij dat ik iets met kunst moet doen omdat ik zo creatief ben etc, maar dat vind ik zelf veelte breed, heb je helemaal niks aan. Ik merk nu dat ik een vaste baan heb dat ik echt baat bij wat structuur heb, en niet constant met goeie ideeën hoef te komen, maar wel zeker de ruimte heb om er iets mee te doen. Zodra je altijd maar creatief moet zijn, is juist de magie er van af.

Dus zo’n opleiding kan zeker wel goed voor je zijn, kijk echt goed naar waar je zelf behoefte aan hebt.

• Admin

Ik denk dat het er gewoon op neer komt wat jij wilt.

Als jij het echt wilt, kun jij je prima aan die regeltjes houden om je doel te bereiken.

Als je meer geïnteresseerd bent in de kunstacademie dan zal dat je beter af gaan.

Ga voor het idee waarvan je denkt van “ja, daar wil ik voor knokken als puntje bij paaltje komt!” Als je die gedachte hebt, dan kom je er wel!

• Blogger

@chaussettes zegt in [Advies nodig] Wat moet ik nu doen?:

Mensen zeggen ook tegen mij dat ik iets met kunst moet doen omdat ik zo creatief ben etc, maar dat vind ik zelf veelte breed, heb je helemaal niks aan. Ik merk nu dat ik een vaste baan heb dat ik echt baat bij wat structuur heb, en niet constant met goeie ideeën hoef te komen, maar wel zeker de ruimte heb om er iets mee te doen. Zodra je altijd maar creatief moet zijn, is juist de magie er van af.

Dus zo’n opleiding kan zeker wel goed voor je zijn, kijk echt goed naar waar je zelf behoefte aan hebt.

Ik heb juist geen behoefte aan structuur, dan kak ik in en gooi ik er met de pet naar. Heb juist veel prikkels nodig en als ik me aan regels moet houden, ga ik er automatisch tegenaan schoppen.

Persoonlijk zou ik dus meer gebaat zijn bij dat advies wat jou gegeven wordt, dan bloei ik echt helemaal op, alleen het probleem is dus dat daar niks mee verdienen. En daar ligt het dilemma. Wou het sowieso combineren, school/vaste baan met een eigen bedrijf, of misschien wel 2 studies, maarja. Welke studie?

• Blogger

@wicket zegt in [Advies nodig] Wat moet ik nu doen?:

Ik denk dat het er gewoon op neer komt wat jij wilt.

Als jij het echt wilt, kun jij je prima aan die regeltjes houden om je doel te bereiken.

Als je meer geïnteresseerd bent in de kunstacademie dan zal dat je beter af gaan.

Ga voor het idee waarvan je denkt van “ja, daar wil ik voor knokken als puntje bij paaltje komt!” Als je die gedachte hebt, dan kom je er wel!

Het enige waar ik voor wil knokken is, heel grof, rust aan m’n kop. Dat is het enige wat ik echt wil. Gewoon rustig m’n eigen ding doen. Alleen kom je daar niet ver mee :)

En ik denk dat je onderschat hoe erg ik tegen regeltjes ben, kan daar behoorlijk tegenaan schoppen als het mij uitkomt. Voel me er ook erg opgesloten door.

Naja, ik ga het morgen nog eens uitzoeken, en misschien nog ff een open dag of proefstudeerdinges bezoeken. Dan kan ik een nog beter beeld vormen.