Kolonisten van Catan heet nu 'Catan' vanwege kritiek

• KxgWvFG.jpg

Liefhebber van het populaire spel Kolonisten van Catan? Dan heb je misschien al doorgehad dat de naam recentelijk is gewijzigd: het spel ligt nu in de schappen onder de noemer ‘Catan’. Het woordje ‘kolonisten’ zou volgens 999 Games een nare bijsmaak hebben.

Klachten
    De discussie rondom de naam begon al in 2012, vertelt woordvoerder Bert Calis tegen het AD. De spelletjesfabrikant ontving jaarlijks klachten van instanties en consumenten. De term kolonisten zou té erg samenhangen met de oude, blanke roots en de negatieve aspecten van het Nederlandse koloniale verleden. Daarom is nu definitief besloten om ‘kolonisten’ van de verpakking te schrappen.

Verkrampte wijziging
    Niet iedereen is het eens met de wijziging: zo noemt VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff de naamverandering ‘verkrampt’. Zo stelt hij: ,Je zit met houten blokjes routes te maken en je handelt in kaartjes met daarop wol, steen en hout. Tijdens het spel heb ik nooit de link gemaakt met andere culturen of het koloniale verleden.”

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/2018/04/999-games-artikel-ad-over-catan-is-stemmingmakerij

• Admin

zegt in Kolonisten van Catan heet nu 'Catan' vanwege kritiek:

Je zit met houten blokjes routes te maken en je handelt in kaartjes met daarop wol, steen en hout. Tijdens het spel heb ik nooit de link gemaakt met andere culturen of het koloniale verleden.”

Dit dus

• Tja, ze moeten toch iets te zeiken heb

• Bullshit

• Global Moderators

Deze wijziging was volgens mij iets van 3 jaar geleden al doorgevoerd, maar het is wel echt krankzinnig om welke reden dat gedaan wordt.

Het is wat met al die special snowflakes en SJW figuren tegenwoordig. Bah

Log in to reply