Ben ik depressief?

• Ik ben 17 jaar oud en ik hoor laatste tijd veel over depressies. We hadden laatst het thema van dipje tot depressie en ik kon me vinden in de kenmerken van een depressie. Ik zal mezelf in het kort omschrijven.

Ik ben een meisje van 17 jaar oud en ik woon bij mijn ouders en 2 broertjes. Ik heb maar 1 vriendin maar ik kan haar niet alles vertellen. Ik heb alleen contact met haar op school. Als ik thuis ben dan heb ik niemand. Mijn broertjes hebben vriendjes en mijn ouders zijn druk met hun werk. Ik weet niet wat ik leuk vind en ik heb veel gedaan maar het blijkt dat ik geen hobbies heb of dingen leuk vind die mijn hobby kunnen worden. Ik maak thuis mijn huiswerk daarna ga ik in bad tot het avondeten en daarna kijk ik TV tot ik in slaap val en zo gaat het de dag daarna ook en daarna en daarna tot het weekend is. De weekenden vind ik saai, ik maak dan alvast mijn huiswerk of ik zoek informatie over de vakken waarvan ik denk dat we een werkstuk, spreekbeurt of opdracht van krijgen. Ik kijk in de avond een beetje naar de televisie en ik lig veel in bed en wil ik dat het weekend snel voorbij is zodat ik weer naar school kan gaan.

Denken jullie dat ik depressief ben?

• Het klinkt alsof het misschien een alsof je iets leuks moet zoeken om buitenschools te doen. Hoeft helemaal geen activiteit te zijn, maar gewoon lekker onder de mensen. Zo maak je buiten school ook vrienden, en heb je weer iets om naar uit te kijken. Misschien is het ook een idee om dit voor te leggen bij een psycholoog (is helemaal niks mis mee, heel normaal) ipv vragen aan vreemde mensen. Wij kunnen een hoop zeggen natuurlijk, maar we weten nooit hoe de hele situatie zit.

• Ik denk niet dat je depressief bent. Als je depressief bent laat je school en alles om je heen vallen. Ik denk dat je er eens lekker uit moet gaan. Tegen jezelf zeggen dat je een weekend gaat stappen en leuke mensen gaat ontmoeten. Je moet zelf leuke dingen doen, anderen kunnen dat niet doen voor jou.