Daniëlle kreeg een versleten refurbished telefoon: 'Ik voelde me genaaid'

• 0_1520443892217_1255b27a-6149-4a5c-9b57-48aa55c72962-image.png

Een refurbished iPhone, een opgeknapt tweedehands toestel, is lang niet altijd een goede koop. Vaak hebben de telefoons zichtbare gebruiksschade en ze zijn meestal niet veel goedkoper dan een nieuw toestel. Ook Daniëlle Springer (21) maakte dat mee.

Daniëlle kreeg zelf een refurbished telefoon nadat haar nieuwe iPhone 6 al na een half jaar kapot ging. “De microfoon deed het niet meer”, zegt ze. “Dus ik ben naar de winkel gegaan, en van mijn provider heb ik een refurbished toestel teruggekregen.”

Accu snel leeg
    Maar al na twee weken had ze precies hetzelfde probleem met dat toestel: de microfoon ging alweer stuk. Dus kreeg ze opnieuw een refurbished telefoon, maar ook daar is ze niet blij mee. “Deze telefoon is denk ik al heel veel gebruikt, want de accu is al versleten. Ik moet hem vier keer per dag opladen, terwijl ik hem helemaal niet zo veel gebruik. Zeker nu, in de kou, is het erg. Ik liep net 10 minuten buiten, en in die tijd is m’n accu van 85 naar 9 procent gegaan.”

Daniëlle wil graag een nieuwe telefoon, maar ze weet nog niet welke. “In ieder geval geen refurbished telefoon, ik voelde me wel een beetje genaaid. Ik denk dat ik dan liever iets meer geld uitgeef dan een tweedehandsje koop, want vier keer per dag opladen vind ik wel wat te veel.”

Geen goede deal
    Daniëlle’s ervaringen staan niet op zichzelf. Vandaag bleek uit onderzoek van de Consumentenbond dat refurbished telefoons vaak geen goede koop zijn. De bond kocht 18 opgeknapte iPhones en daarvan beoordeelden de onderzoekers er maar 6 als een goede deal. De telefoons waren gemiddeld 72 euro goedkoper dan een nieuw toestel en in een enkel geval was het refurbished toestel zelfs duurder dan een nieuwe telefoon. Daarnaast zijn de telefoons vaak niet goed opgeknapt, ze worden bijvoorbeeld maar zelden voorzien van een nieuwe accu.

Mocht je nou toch een refurbished iPhone willen kopen, let dan op de volgende dingen:

1. De prijs. Een tweedehands toestel kopen blijft een gok, legt Tim Wijkman van Telecompaper uit. Maar als de >prijs nou echt scherp is, vanaf 40 procent lager dan de huidige nieuwprijs, is het die gok vaak wel waard.

2. De garantie. De Consumentenbond raadt aan een product te kopen met een zo lang mogelijke garantietijd, ook op de accu. Mocht de kwaliteit ondermaats zijn, kun je je daarop beroepen.

3. De conditie. Vaak geeft een webwinkel de conditie van de refurbished toestellen aan met sterren. Onderzoek wat die sterren precies inhouden. De kwaliteit die webwinkels bieden verschilt nogal, zegt Wijkman.

4. Bedenktijd. Je hebt wettelijk recht op 14 dagen bedenktijd als je iets aanschaft in een webwinkel, schrijft de Consumentenbond. Mocht de kwaliteit van het toestel je tegenvallen, kun je het gewoon terugsturen en je geld terugvragen.

© RTL Nieuws