Vraag wat je wilt aan deze herstellende anorexia patiënt

• Ik ben Ro. een jongen van 26 jaar en heb anorexia nervosa. Er zijn veel waar- en onwaarheden over deze ziekte en daarom wil ik al jullie vragen beantwoorden.

• Op vragen die niks met anorexia te maken hebben geef ik geen antwoord.
    • Ik zit niet de hele dag op Keen dus het kan even duren voordat ik je vraag lees en beantwoord.

Vraag maar raak.

• Wat ik altijd vreemd vind om te snappen is dat mensen met anorexia niet door hebben dat ze ongezond mager zijn en dat ze hun leven op die manier in gevaar brengen. Ze denken vaak dat ze dik zijn of zijn bang om dik te worden terwijl ze ongeveer evenveel wegen als mijn fucking onderbeen.

Hoe zag (of zie) jij jezelf met betrekking tot je gewicht en lichaam?

• Admin

Interessant…

Wat ik me altijd afvraag is waarom mensen eraan beginnen? Heeft dat te maken met pesten/niet geaccepteerd worden of iets anders.

Wat was bij jou de reden?

• Hoe is het om als jongen anorexia te hebben? Zijn mensen al snel bevooroordeeld?

• @sander zegt in Vraag wat je wilt aan deze herstellende anorexia patiënt:

Wat ik altijd vreemd vind om te snappen is dat mensen met anorexia niet door hebben dat ze ongezond mager zijn en dat ze hun leven op die manier in gevaar brengen. Ze denken vaak dat ze dik zijn of zijn bang om dik te worden terwijl ze ongeveer evenveel wegen als mijn fucking onderbeen.

Hoe zag (of zie) jij jezelf met betrekking tot je gewicht en lichaam?

Als ik in de spiegel keek vond zag ik een walgelijk dik monster staan en een stemmetje in mijn hoofd bevestigde die gedachtes. Dat stemmetje zei continu dat ik dik was en dat ik moest afvallen. Het maakte niet uit wat andere mensen zeiden tegen mij. Het stemmetje in mijn hoofd was de baas over mij en als dat stemmetje zei dat ik dik en walgelijk was dan was ik dat ook en moest ik meer afvallen om ervoor te zorgen dat dat stemmetje zijn mond hield.

• @keen zegt in Vraag wat je wilt aan deze herstellende anorexia patiënt:

Interessant…

Wat ik me altijd afvraag is waarom mensen eraan beginnen? Heeft dat te maken met pesten/niet geaccepteerd worden of iets anders.

Wat was bij jou de reden?

Het is begonnen met pesten op de basisschool. Daar werd ik gepest omdat ik wat steviger was. Toen het pesten stopte is het stemmetje gekomen wat ik in mijn vorige reactie benoemde. Dat stemmetje heeft ervoor gezorgd dat ik nog steeds twijfel over mijn gewicht. Het hoofdstuk gepest worden heb ik af kunnen sluiten.

• @chaussettes zegt in Vraag wat je wilt aan deze herstellende anorexia patiënt:

Hoe is het om als jongen anorexia te hebben? Zijn mensen al snel bevooroordeeld?

Ja, dat zijn de mensen. Veel mensen denken ook dat jongens geen anorexia hebben of kunnen omdat jongens niet zo veel bezig zijn met hun gewicht. Maar niets is minder waar. Doordat het bij jongens niet zo snel opgemerkt wordt en er een grote taboe op heerst zoeken jongens pas later hulp en krijgen ze ook minder snel hulp daarin dan meisjes.

Ik heb het geluk gehad dat op de kliniek waar ik in behandeling was dat daar ook 2 jongens waren die behandeling kregen. Dat vond ik wel fijn want met de meiden in de kliniek kon ik het niet zo goed vinden. Ik merkte dat anorexia bij meiden anders is dan bij jongens. In de kliniek waren de meiden veel meer bezig met het afvallen dan met het genezen. Terwijl de jongens juist bezig waren met de behandeling en het genezingsproces.