Activisten slopen H&M-winkels na ‘racisme’

• Winkelketen H&M sluit tijdelijk al haar vestigingen in Zuid-Afrika nadat actievoerders de filialen bestormden en vernielden. “De gevolgen van racisme”, klinkt het bij de radicaal-linkse actievoerders. H&M kwam in het oog van de storm terecht nadat het een zwarte jongen in een trui met opschrift ‘coolest monkey in the jungle’ liet poseren.

Op de webshop van winkelketen H&M was tot voor kort een een zwart jongetje te zien in een trui met opschrift “coolest monkey in the jungle”. Op Twitter werd H&M overspoeld met woeste reacties en er werd zelfs opgeroepen tot een algemene boycot jegens H&M. “Racisten”, klonk het onder andere veelvuldig. “Zijn jullie verdomme gek geworden?” H&M excuseerde zich, verwijderde de foto en nam de beruchte trui weg uit alle winkels.

“Geconfronteerd met de gevolgen van racisme”
    Dat mocht echter niet baten. In Zuid-Afrika werden de vestigingen van H&M bestormd door actievoerders van de radicaal-linkse oppositiepartij Economische Vrijheidsstrijders. Op de beelden is te zien hoe demonstranten de winkels bestormen en koelbloedig veranderen in een slagveld. Daarnaast werd er ook massaal geplunderd. “De keten wordt nu geconfronteerd met de gevolgen van racisme”, klinkt het bij de Economische Vrijheidsstrijders.

De politie moest rubberkogels gebruiken om de actievoerders uit elkaar te drijven. Er werd niemand gearresteerd. H&M besloot uit veiligheidsoverwegingen alle 17 filialen in Zuid-Afrika tijdelijk te sluiten. Twee jaar geleden, wanneer H&M haar eerste vestigingen in Zuid-Afrika opende, kwam het ook al in het oog van de storm terecht. Volgens de actievoerder werden er toen te weinig zwarte modellen gebruikt in advertenties van H&M.

2ReoDEB.jpg

Moeder
    De moeder van het kind begrijpt naar eigen zeggen niets van al de heisa. “Een zwart kind is een kind en een aap is een dier”, klinkt het bij de verontwaardigde moeder op Facebook. “Mijn zoon heeft als model al honderden verschillende outfits gedragen. Maak hier zo geen heisa over, er is niets aan de hand. Ik zie het probleem gewoon niet. Iedereen mag hier zijn mening over hebben, maar het is niet mijn manier van denken. Sorry.”

https://sceptr.net/2018/01/activisten-slopen-hm-winkels-racisme/

• Lui willen bewijzen dat ze niet vergeleken willen worden met apen door winkels te gaan slopen als een stel apen.

Ik vind het een beetje beledigend voor de apen om ze zo te noemen

• Global Moderators

Tja kan er niks anders op zeggen dan ‘slachtofferrol gedrag’

• Admin

Maar als een blanke het aan zou trekken zou er geen probleem zijn. Is dat juist niet racisme dat men onderscheidt maakt in ras?

• @eximius zegt in Activisten slopen H&M-winkels na ‘racisme’:

Hoe zou jij het vinden als je op basis van huidskleur wordt beoordeelt?

• Wat een geweldige oplossing, laten we dingen slopen!!!

als iemand het sarcasme niet doorheeft in mijn bericht…
    Suc6 ermee!

• Global Moderators

zegt in Activisten slopen H&M-winkels na ‘racisme’:

@eximius zegt in Activisten slopen H&M-winkels na ‘racisme’:

Hoe zou jij het vinden als je op basis van huidskleur wordt beoordeelt?

Leg jij mij dan eens uit op wat voor manier H&M hier een groep mensen beoordeelt op huidskleur puur door een foto van een jongetje met een bepaalde tekst op zijn trui.

Zoals de moeder van het jongetje ook al zei, hij heeft al honderden keren model gestaan voor verschillende bedrijven met honderden verschillende kledingstukken. Het doet er totaal niet toe wat erop staat. Mensen moeten zich niet zo druk maken.

Degene die zelf de link maken tussen een aap en iemand met een donkere huidskleur dat zijn de racisten. Dat is ook precies wat ik bedoel met “slachtofferrol gedrag”

Iedereen voelt zich tegenwoordig bij elke scheet al aangesproken en gaan dan zielig lopen doen. Het wordt tijd dat mensen gewoon ook eens wat meer zelfspot hebben. Kijk bijvoorbeeld naar Braboneger, topgozer. Niet zeiken.