Hond die 12 kinderen beet mag terug naar baasje

• JR4Buj2.png

De Belgische herdershond die vorige week twaalf kinderen heeft gebeten hoeft niet te worden afgemaakt. Hond Uscko mag terug naar zijn baasje.

Dat heeft de burgemeester van het Belgische Beringen besloten. De burgemeester heeft zijn beslissing gebaseerd op basis van het advies van een gedragstherapeut en dierenarts. Die oordeelden dat de hond geen gevaar vormt voor de samenleving. Het baasje van de hond zou wel eerst een aantal veiligheidsmaatregelen moeten nemen, zoals het verhogen van het tuinhek.

De tien maanden oude herdershond ontsnapte vrijdag uit het huis van baasje en viel twaalf kinderen aan op de speelplaats van een tegenoverliggende basisschool. De kinderen raakten gewond aan hun benen. Drie van hen hadden zwaardere bijtwonden en moesten naar het ziekenhuis. De hond werd direct meegenomen door de politie en verblijft sinds het incident in een asiel.

Petitie
    De Belgische Jurgen Nekkebroeck startte een petitie om te voorkomen dat Uscko moest worden afgemaakt. Hij kent het baasje en de hond niet, maar vond dat de hond een kans verdient. “De kinderen zijn slachtoffer, maar ook de hond”, zei hij eerder tegen RTL Nieuws. De petitie werd meer dan bijna 60.000 keer getekend. “Wij zijn heel blij”, zegt hij over het besluit. “Hier hebben we hard voor gewerkt.”

bron https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/hond-die-12-kinderen-beet-mag-terug-naar-baasje

• Als je weet waarom die hond de kinderen had aangevallen, kom je er al snel achter dat dit niet uit agressie was.

• Blogger

@chaussettes zegt in Hond die 12 kinderen beet mag terug naar baasje:

Als je weet waarom die hond de kinderen had aangevallen, kom je er al snel achter dat dit niet uit agressie was.

Wat is dan wel de reden achter dit incident?

Oh, vind het trouwens wel raar dat ie terug mag naar z’n baasje. Lijkt mij dat de fout daar zit.

• @snoetie Uscko woont met zijn baasje naast een school en sprong afgelopen week over het hek heen. Op het plein raakte hij in paniek en begon te bijten in de benen van de kinderen, van hen raakten er drie zwaarder gewonden, zij moesten naar het ziekenhuis. Leerkrachten wisten de hond samen met zijn eigenaar terug te halen.

De kinderen stonden waarschijnlijk met z’n alleen om hem heen, en daardoor werd ie bang.

• Blogger

@chaussettes zegt in Hond die 12 kinderen beet mag terug naar baasje:

@snoetie Uscko woont met zijn baasje naast een school en sprong afgelopen week over het hek heen. Op het plein raakte hij in paniek en begon te bijten in de benen van de kinderen, van hen raakten er drie zwaarder gewonden, zij moesten naar het ziekenhuis. Leerkrachten wisten de hond samen met zijn eigenaar terug te halen.

De kinderen stonden waarschijnlijk met z’n alleen om hem heen, en daardoor werd ie bang.

Ah, duidelijk. Dan zie ik idd geen reden om hem af te maken.

Maar neem aan dat er wel iets gedaan kan worden qua gedragstraining zodat hij minder snel in paniek kan raken?

(Ja ik heb geen verstand van honden)

• @snoetie Ja daar ga ik ook wel van uit.