Huisdieren en vuurwerk

• Elk jaar maak ik mij weer zorgen hoe mijn huisdieren het ervan af gaan brengen met al dat vuurwerk. Ik heb een Duitse herder en zodra de eerste knallen te horen zijn merk ik al dat zij bang is. Ze kruipt in de keuken tegen de keukenkastjes aan. Ik heb ook 2 katten waarvan er 1 heel bang is en vorig jaar mijn bankstel aan gort heeft gekrabt.

Ik heb vorig jaar voor het eerst medicijnen geprobeert bij mijn hond. Ik las daarna pas dat het alleen een spierverslapper is en dat de hond daardoor juist meer stress krijgt. Dit jaar ga ik mijn huisdieren geen medicijnen geven omdat ze voor het oog goed zijn maar de dieren raken meer in paniek en ervaren de knallen nog erger omdat ze te suf zijn om te reageren op de knallen.

Hoe pakken jullie het aan met jullie huisdieren? Elk tip is welkom.

• Vuurwerk is eigenlijk heel gemeen voor de dieren, ik heb gelukkig een hond die er geen moer om geeft, maar elk jaar schieten best veel dieren in de stress. Het beste wat ik je aan kan raden is om vooral niet te veel te doen alsof je herder zielig is. Doe gewoon alsof het normaal is, geef een zelf verzekerde indruk, en vaak zal een hond ook volgen. Inderdaad geen spier verslapper geven, dan behandel je het symptoom en niet de oorzaak.

• Global Moderators

Wij hebben bij onze hond vanaf het begin af aan gedaan alsof vuurwerk niet eng is en dat die knallen op dat moment gewoon normaal zijn.

En eigenlijk werkt dat prima. Hetzelfde deed ik toen ik nog thuis woonde bij onze katten. Van de 6 katten die we gehad hebben was er maar 1 doe bang was (waarschijnlijk aangeleerd ofzo)

Maarja dit werkt vast niet bij elk huisdier

• Admin

Angst bij dieren is aangeleerd. Wat @Eximius zegt helpt echt, als je doet alsof de knallen normaal zijn dan ervaren huisdieren het ook als normaal. Het zijn vaak de angstige/paniekerige reacties van de baasjes die zorgen dat huisdieren angst voor vuurwerk aanleren.

Log in to reply