Is het zo vreemd om vegetariër te zijn?

• Ik ben vegetariër sinds mijn 12e jaar. Ik heb toen een docu op TV gezien hoe men met dieren omgaat in het slachthuis en dat vond ik als kind niet prettig om te zien.

De dagen die volgden bleven die beelden me bij. Bij elk stuk vlees wat ik at zag ik de pijn en leed van de dieren zoals ik zag in de docu. Ik vertelde die avond tegen mijn vader dat ik geen vlees meer wilde eten omdat ik niet schuldig wilde zijn aan de dierenmoorden die daarvoor gedaan worden. Mijn vader lachtte en zei “Het is maar een fase jongen. Het is niet zielig voor die dieren want ze worden geboren om geslacht te worden”.

Ik was stomverbaasd. Mijn vader vond het kennelijk goed dat dieren geslacht werden en dat wij ze eten. Ik ben de volgende dag naar mijn moeder gegaan en vertelde haar ook dat ik geen vlees meer wilde eten. Waarop zij zei: “Stop toch eens met die onzin. Vlees is goed voor je en dat heb je nodig, je eet het vlees wat ik klaarmaak en daarmee basta”. Ik had geen keuze. Elke avond met tegenzin at ik vlees. Het ging zo ver dat ik er letterlijk ziek van werd.

's Avonds in bed kon ik vaak niet slapen. Ik vroeg me af of het zo vreemd is om vegetariër te zijn. Want als vegetariër doe je juist toch goede dingen? Omdat mijn ouders zo reageerde durfde ik het niet tegen vrienden/leraren/familie en kenissen te zeggen dat ik vegetariër was. Tot mijn 18e heb ik mijn mond gehouden tegen iedereen dat ik graag vegetariër wilde zijn. Na een flinke ruzie met mijn moeder over mijn bijdrage aan de huur ben ik op mezelf gegaan. De beste keuze die ik in mijn hele leven heb gemaakt.

Ik ben nu 19 jaar en ben nu ongeveer een jaar echt vegetariër. Pas nu durf ik te zeggen tegen mijn vrienden dat ik vegetariër ben en dit al vanaf mijn 12e wilde zijn maar thuis niet bijgestaan werd door mijn ouders. Gelukkig zijn mijn vrienden er ok mee en daar ben ik ze dankbaar voor. Dankbaar dat ze niet zo reageren als mijn ouders.

Nu voelt het niet meer zo vreemd om vegetariër te zijn. Dat besef ik me pas nadat mijn vrienden er vrede mee hebben.

• Ik ben geen echte vegetariër omdat ik niet kijk op de verpakking of ergens gelatine in zit maar ik eet doordeweeks geen vlees bij de maaltijden. Alleen in het weekend eet ik vlees en vis bij de maaltijden.

Mijn ex-vriendinnetje was vegetariër en ik heb dat een beetje overgenomen van haar. Maar ik vond het moeilijk om in het weekend met vrienden eten te bestellen zonder dat er vlees ni zat. Ik noem mezelf ook geen vegetariër maar een weekendvleeseter.

• Blogger

Ons is aangeleerd om vlees te eten, en aangezien veel mensen bang zijn voor verandering, blijven ze krampachtig volhouden ‘dat het moet’ en flippen ze als je ze als het ware uit hun veilige cocon haalt

• Nee het is helemaal niet raar. Ik denk dat in de toekomst mensen veel minder vlees gaan eten omdat dit ook niet voor ons milieu haalbaar is. Ik ben zelf veganist, wat het nog een stapje verder neemt. Ik eet dus ook geen eieren of melk. Helemaal niks wat van een dier afkomt. (https://veganchallenge.nl/waarom-eigenlijk-geen-ei-2/ https://veganchallenge.nl/waarom-eigenlijk-geen-melk-3/) als je je even in wilt lezen :)

Allereerst moet ik zeggen dat ik het heel goed van je vind dat je het zo goed volhoudt tegenover de rest om geen vlees te eten. Sommige mensen hebben echt pech als het op hun familie aankomt. Misschien kun je eens serieus met je ouders om tafel zitten en ze uitleggen dat mensen die geen vlees eten helemaal niet voedingsstoffen tekort komen, het is zelfs heel gezond! Kijk maar een naar documentaires zoals What the Health, Forks over Knives en dergelijke.

Voel je dus helemaal niet bezwaard, je bent op het goeie pad! Fijn dat je vrienden het in ieder geval begrijpen

• @snoetie zegt in Is het zo vreemd om vegetariër te zijn?:

Ons is aangeleerd om vlees te eten, en aangezien veel mensen bang zijn voor verandering, blijven ze krampachtig volhouden ‘dat het moet’ en flippen ze als je ze als het ware uit hun veilige cocon haalt

Bij mij was het andersom het geval. Mijn vader is vegetariër en ik ben vlees gaan eten omdat het voor mij hetzelfde is als water drinken. Het maakt een maaltijd compleet.

Gelukkig accepteerde mijn vader het dat ik vlees at. Zoals ik van hem accepteerde dat hij geen vlees at. We probeerde elkaar niet te overtuigen dat het eten van vlees of het eten van geen vlees beter was.

• Ik vind het niet vreemd als iemand vegetariër is omdat het mij om eerlijk te zijn geen reet interesseert of iemand wel of geen vlees eet. Iedereen moet toch gewoon zelf kunnen bepalen wat ze wel en niet eten?

Enige dat ik een paar keer heb meegemaakt wat ik wel hinderlijk vond was iemand die ik ken die vegetariër is en die een beetje zijn mening op ons liep door te drukken. Als iemand dan vlees at zat hij te zeiken over hoe zielig het wel niet was en dat we zelf ook vegetariër moesten worden. Zolang mensen dat niet doen maakt het mij dus niks uit wat iemand eet.

• @snoetie zegt in Is het zo vreemd om vegetariër te zijn?:

Ik eet vlees omdat ik het lekker vind, niet omdat het moet en zoals Censuur zegt:

@censuur zegt in Is het zo vreemd om vegetariër te zijn?:

Het maakt een maaltijd compleet.

• @sander zegt in Is het zo vreemd om vegetariër te zijn?:

Enige dat ik een paar keer heb meegemaakt wat ik wel hinderlijk vond was iemand die ik ken die vegetariër is en die een beetje zijn mening op ons liep door te drukken. Als iemand dan vlees at zat hij te zeiken over hoe zielig het wel niet was en dat we zelf ook vegetariër moesten worden. Zolang mensen dat niet doen maakt het mij dus niks uit wat iemand eet.

Als ze het dan informatief houden vind ik het ook niet zo erg. Maar ik vind dat vooral dit soort mensen kunnen spelen met emoties om je een schuldgevoel te geven dat je vlees eet. Ze geven jou de schuld van het vermoorden van dieren.

• @king zegt in Is het zo vreemd om vegetariër te zijn?:

@sander zegt in Is het zo vreemd om vegetariër te zijn?:

Als ze het dan informatief houden vind ik het ook niet zo erg. Maar ik vind dat vooral dit soort mensen kunnen spelen met emoties om je een schuldgevoel te geven dat je vlees eet. Ze geven jou de schuld van het vermoorden van dieren.

Enige argument dat je ongeveer te horen kreeg was dat het zielig was.

• @sander helaas geven dat soort mensen ons vega’s een slecht beeld :( Ik probeer het mensen niet op te dringen, en ga prima in gesprek als ze dat willen. Zoiezo ben ik iemand die altijd lekker bij de feiten blijft. Die zijn er namelijk genoeg, je hoeft helemaal niet te liegen.

• Gelukkig heb je nu ook veel vlees vervangers die verdomde lekker zijn, kunnen mensen een keer een flex dag houden

• Global Moderators

@chaussettes zegt in Is het zo vreemd om vegetariër te zijn?:

Gelukkig heb je nu ook veel vlees vervangers die verdomde lekker zijn, kunnen mensen een keer een flex dag houden

Nu heb ik trek in goeie falafel

• @eximius Falafel vind ik dan weer niet lekker :P ja ik weet het, schande

• Global Moderators

@chaussettes Schandalig inderdaad, dan heb je gewoon nog nooit fatsoenlijke falafel gehad.