Financieel onafhankelijk worden in een paar stappen

• Laatst ben ik mij gaan verdiepen in dit onderwerp en ik moet zeggen dat het makkelijker is dan je denkt. Het enige wat je hoeft te doen is deze stappen opvolgen en geduld hebben! Ben jij ook benieuwd hoe al die financieel onafhankelijke mensen dat doen? Of zou jij ook eerder met pensioen willen?

Allereerst
    Nee, het is niet zo makkelijk als ik schets in de inleiding. Ja, je kunt deze stappen opvolgen en geduld hebben, maar er kunnen natuurlijk dingen gebeuren in het leven die je niet kunt voorspellen. Zoals een beurscrash. Of dat je arbeidsongeschikt raakt. Je krijgt kinderen (die kosten ook veel moneyz!), of wordt ontslagen. Het leven is niet voorspelbaar en het kan ook zijn dat je je doel simpelweg niet haalt. Echter kun je veel van dit soort financiële tegenslagen ‘opvangen’ door verstandig met je geld om te gaan. In dit artikel wil ik een paar punten toelichten, hoe jij sneller minder kunt gaan werken. Nou, daar gaan we.

Bespaar waar je besparen kunt
    "Maar- ma- maar- ik ga niet sober leven! Ik wil ook nog van mijn luxe genieten!" Ho, wacht eens even! Ik heb nergens gezegd dat je sober moet gaan leven. Het is belangrijk dat je een goede balans hebt tussen werk en privé. Want het allerbelangrijkste is je gezondheid en je geluk. Er zijn natuurlijk wel een paar dingen waar je over kunt nadenken:

• De meeste mensen gaan best roekeloos met hun geld om. Nadat de vaste lasten betaald zijn, 100 euro op de spaarrekening en wat opzij is gezet voor de auto en boodschappen, gaat alles op. Die ene keer als je wat langer moet wachten op de trein, dat je ff een koffie haalt bij de Starbucks, of een broodje gezond bij het tankstation. Lekker veel snacken omdat je elke week een filmavondje houdt met je vriendin. Afhaalvoer omdat je te lui bent om te koken. Noem het maar op. Dit is alleen maar het eten, kun je nagaan? Sommige mensen hebben dan weer een obsessie met gadgets, of met uitgaan, met vakanties… Je kunt voor jezelf bekijken waar al je geld aan op gaat en waar je kunt besparen. Dit is voor iedereen persoonlijk.

0_1504699916186_Budget2.jpg

Cijfertjes? Zo moeilijk is het uiteindelijk niet.
    • Werk met budgetten. Ga eens per week een budget pinnen en gebruik dat voor boodschappen, kleding of wat voor kostenposten je ook hebt. Als je geen budget hebt, ben je sneller geneigd meer geld uit te geven. Wat ook helpt is om te kijken naar alternatieven: moet je per se een broccoli uit de supermarkt halen, als je die op de markt voor de helft van de prijs kunt vinden? Moet een kledingstuk per se van merk x zijn of kun je ook kijken voor een goedkoper alternatief. Hier moet je natuurlijk wel rekening houden met de prijs/kwaliteitverhouding, want als je broek van 10 euro na een week kapot kun je beter eentje van 30 euro nemen die wel lang meegaat.

• Is het nodig om auto te rijden als je ook kunt fietsen op lopen? Je kunt, als het mogelijk is, ook met de fiets/openbaar vervoer naar je werk in plaats van de auto. Dit geldt ook voor andere activiteiten natuurlijk.

• Sommige mensen zitten in het gat tussen sociaal huren en kopen. Omdat ze teveel verdienen voor sociaal huren (of geen recht meer hebben op huursubsidie), moeten ze naar de particuliere sector. Als je een beetje luxe wil, ben je echt klauwen met geld kwijt. Het ligt eraan waar en hoe je woont, maar over het algemeen is particulier huren duurder dan kopen. Dan kun je beter kopen. Meer risico, maar op de lange termijn ben je goedkoper uit. En je kunt voor een lagere prijs per maand luxer wonen. Plus: Als je hypotheek is afbetaald, is het huis én van jou én je hebt lagere maandlasten.

0_1504699980597_Image.axd.png

Rijtjeshuizen zijn cool. Of kies je toch liever voor een dure villa?

Zo eenvoudig is het. Als je maar iets bewuster kijkt naar je uitgaven, kun je zo al honderd tot een paar honderd euro per maand besparen. Dit kun je dan weer investeren. Je levert niet op luxe in, want je hebt nog steeds dezelfde auto, hetzelfde werk, je huis is nog steeds dezelfde grootte. Je doet hetzelfde, alleen bewuster.

De financiën!
    Dit is een onderwerp die niet veel mensen aanspreekt, want ja, cijfertjes, het is ingewikkeld en moeilijk. Gelukkig kun je het zo moeilijk maken als dat je wilt. Geen zin om er moeite in te steken? Dan besteed je het uit. Je verdient uiteindelijk minder, maar gaat wel vooruit op gemak. Mocht je wel into cijfertjes zijn, kun je het makkelijk zelf doen.

• Beleg je geld. Minstens de helft van je salaris. Tenzij je veel verplichte kosten hebt, is het makkelijk te doen. Ook minder geld is te doen, maar dan doe je er wel langer over. Wist je, dat als je vanaf nu elke maand 2000 euro inlegt, je over 20 jaar 666.000 euro hebt met een gemiddelde rente van 4%? Daar kun je de rest van je leven op teren. Je moet overigens wel letten op de wetgeving en de inflatie: die kunnen roet in het eten gooien als je niet teveel risico wilt lopen.

Hoeveel je kunt sparen hangt natuurlijk ook af hoeveel jij verdient en hoeveel jij werkt. Niet te vergeten of je een partner hebt en zo ja, hoeveel hij of zij verdient per maand. Als je samen bent kun je een hoger bedrag opzij zetten. Hieronder een lijstje met hoeveel je mogelijk bij elkaar kunt sparen in 20 jaar:

0_1504696768363_Screen Shot 2017-09-06 at 13.17.32.png

En ja, van de meeste bedragen kun je niet rondkomen, maar je kunt er wel een paar jaar eerder mee met pensioen. Dat is de insteek van financieel onafhankelijk worden, dat je niet meer tot je 70e levensjaar hoeft te werken.

• Wat je ook kunt doen, is, zoals ik al zei in het vorige stukje, is het kopen van een huis. Dit is in zekere zin altijd een goede investering, als je maar goed controleert of je huis in goede staat is. Want uiteindelijk wordt je huis steeds meer en meer van jou. Zie het als een soort van spaarrekening. Als je je huis afbetaald hebt, kun je het huis verkopen en naar een andere, goedkopere woning verhuizen (of juist een duurdere, die door de waarde van je oude huis weer goedkoper wordt). Het geld dat je overhoudt kun je weer gebruiken om je maandelijkse lasten te verlichten (dus minder werken), of om een paar jaar eerder met pensioen te gaan.

Mocht je niet willen verhuizen, dan zou ik het alsnog zo snel mogelijk aflossen. Elk jaar kun je een bepaald percentage of bedrag boetevrij aflossen (meen me te herinneren dat dat 10% is van je aankoopbedrag), als je die mogelijkheid hebt zou ik dat zeker doen! Je maandlasten gaan sneller omlaag, waardoor je al direct de gevolgen merkt: je kunt meer uitgeven of je kunt minder werken. En je zit veilig in je eigen huis!

0_1504700058673_Beleggen.jpg

De mentaliteit
    Deze doelen kun je ook doortrekken tot een echte mentaliteit. Als je een bepaald doel voor ogen hebt, is het makkelijker om je aan te passen aan die mentaliteit. Hier een aantal dingen waar je nóg meer op kunt besparen.

• Uit eten gaan met je vrienden: Ga een keer zelf koken! Is goedkoper en leuker.
    • Leuke uitjes met je kinderen: Ga naar het strand of bos, of iets wat plaatselijk is.
    • Is het lekker weer? Ga picknicken.
    • Heb je een achtertuin? Leg een moestuintje aan.
    • Woon je bij Duitse grens? Doe de boodschappen in Duitsland.
    • Heb je 2 auto’s? Doe er eentje weg.
    • Heb je kinderen? Verkoop ze aan de plaatselijke handelaar.
    • Hou je van kleding? Hou kledingruilavonden.

Jij weet vast wel meer te verzinnen.

Conclusie
    Eerder met pensioen gaan is makkelijker dan je denkt: je hebt er alleen veel tijd en geduld voor nodig. Ook is het maar net wat je inkomsten zijn en wat je kunt missen. Het draait allemaal om keuzes, keuzes, keuzes, die soms best extreem zijn, maar wat veel op kan leveren. En niet te vergeten: lukt het niet om op je 40e met pensioen te gaan, dan lukt dat vast wel een paar jaar later.

Ik ben me de afgelopen tijd gaan verdiepen in het concept van minder werken en meer geluk. Dit is een van de mogelijkheden, die wat ingewikkelder in elkaar zit. Het trekt me erg aan, en op dit moment ben ik aan het kijken wat ik maximaal kan behalen. Wanneer kan ik met pensioen en hoeveel moet ik per maand opzij zetten om doel x op jaar y te halen?

Hoe denk jij over vroeger met pensioen gaan? Ben jij dat van plan?
    Hoeveel spaar jij nu per maand? Denk je dat je ergens op kunt besparen, of doe je dat liever niet?

• Ik spaar maandelijks 100 euro en als het kan 150 euro. Dit doe ik mocht het ooit slechter gaan met de economie of mocht ik in geldnood komen dat ik iets achter de hand heb.

• Ik heb gelukkig nooit geldproblemen. Mijn wensen zijn er niet zo veel. Ik heb sinds kort een uitkering maar ik koop daar alleen maar cadeautjes van voor mijn vader. Soms koop ik een gadget voor de computer.

Kleding koop ik niet heel veel. Ik heb alles bij elkaar 5 setjes kleding. Als ik kleding niet meer leuk vind dan geef ik het aan mijn nichtje die er dan nog heel blij mee is.
    Op vakantie ga ik nooit dus daar heb ik ook geen kosten aan en hoef ik niks voor te sparen.
    Uitgaan dat doe ik ook niet.

Over mijn vaders en mijn pensioen maak ik mij geen zorgen. Mijn vader zit financieel heel goed en heeft een goed pensioen voor zichzelf opgebouwd. Ook voor mijn toekomst zet hij geld opzij. Hij zegt dat ik makkelijk tot mijn 60ste zo door kan leven als ik geen gekke dingen doe met zijn geld.

• @vink Wat lijkt me dat prettig :P ik kom altijd te kort haha.

Nee helaas zie ik langzaam mijn spaar rekening leeg lopen, ik doe al aan budgetten, heb een ynab ding die ik elke maand invul, en koop helemaal niet zulke gekke dingen. Uiteten/uitgaan ook nooit. Maar vaak komen er veel onverwachte rekeningen, al is het medisch, energie rekening die veel te hoog uitvalt etc. :(

Ik wil heel graag geld opzij zetten elke maand, maar niet altijd lukt dit.

• @heey321 Ik zag mijn bankrekening ook langzaam leeglopen. Ik ben gaan bezuinigen op abonnementen en heb daardoor in een half jaar bijna 500 euro gespaard.

Ziggo betaalde ik eerst 61 euro per maand. Nu 40 euro.
    Telefoon abonnement van 69 euro naar 18 euro (sim only).
    Netflix stopgezet en ikdeel nu met 2 vriendinnen een premium account waarvan we de kosten delen door 3. van 7,99 naar 4 euro per maand.
    Spotify stopgezet. Ik ben getipt door KEEN dat er veel goede muziek gratis te beluisteren is via SoundCloud en HearThis.at. Het kost even tijd om je favoriete artiesten te vinden maar het bespaart je 10 euro per maand.

Door deze abonnementen aan te passen heb ik maandelijks ongeveer 80/85 euro meer te besteden.

Als je wilt bezuinigen moet je kijken of je de dingen die je nu hebt echt nodig hebt?

Het is onzin om supersnel internet te hebben als je alleen of met 2 personen woont. Dat kan makkelijk met 40Mbit.
    Het is niet nodig om 10GB per maand mobiel internet te hebben als er overal WiFi punten zijn. En soms is het ook lekker om even niet online te zijn. Ik heb nu 5GB per maand en daarmee kom ik nu goed uit. Hiervoor had ik 10GB en daar kwam ik maandelijks net mee uit.

• @jenn Helaas heb ik dat zelf allemaal al bedacht :P

Netflix leech ik van mijn ouders, telefoon is nu 28 per maand, dat is dan het enigste. Spotify heb ik niet, internet abbo is een van de cheapste, 25 per maand, geen tv.

• @heey321 dan overstappen op plan B.

Nodig jezelf een paar keer per week uit bij je ouders om daar te gaan eten. Doe boodschappen samen met je ouders laat zien dat je huismerken pakt en alles zo goedkoop mogelijk wilt. Misschien dat je ouders over hun hart strijken om de boodschappen te betalen.

Wil je niet afhankelijk van je ouders zijn, dan kun je ook samen eten met vrienden. Het is goedkoper als je met meerdere mensen eet en dan de kosten te delen. zo ben je per man een stuk goedkoper uit.

Als je bij de Duitse grens woont. Doe de grote boodschappen daar. Het vlees en frisdrank is daar stukken goedkoper dan bij ons. Als je daar dan toch bent gooi je tank gelijk vol, want de benzine kosten liggen ook veel lager dan in Nederland.

Probeer meer te werken. Of als je een vriend hebt. Probeer dan samen meer te werken. Als de één alleen meer gaat werken dan de ander is het niet fair. Probeer samen (of als je geen vriend hebt alleen) een paar uurtjes meer te werken desnoods samen bij een ander bedrijfje. Al zijn het maar 4 uurtjes in de week het zijn toch extra euro’s.

• @jenn Ik red het nog redelijk, dus ik hoef nog niet te rationeren gelukkig ;) Eet geen vlees, en nauwelijks frisdrank. Woon wel dicht bij de grens maar voor mij zal het niet heel veel schelen.

Ik kan in de maand prima rondkomen, maar het zijn meer de onverwachte kosten die het moeilijk maken.

We hebben allebei een uitkering dus extra werken doet weinig helaas. Ik doe wel al vrijwilligers werk waar ik een kleine bijdrage voor krijg, en mijn vriend werkt maar niet genoeg om boven de uitkering te komen.