Experiment met 'spitsrechten' om files tegen te gaan

• 0_1504606747900_da89b2b9-3b5d-4c0f-ac4e-3b30fb9fbab3-image.png

Kan het aantal files worden teruggebracht door automobilisten financieel te belonen als ze de spits mijden? Verkeerseconoom Erik Verhoef van de Vrije Universiteit (VU) denkt van wel. Hij begint deze maand een onderzoek naar verhandelbare spitsrechten.

Verhoef wil automobilisten die meer dan vier keer per week in de spits rijden, laten betalen voor hun vijfde rit. Automobilisten die minder dan vier keer gebruik maken van de spits, kunnen hun spitsrechten verkopen.

Schaarste
    "Het is een soort kruising tussen een beloningssysteem voor spitsmijders en rekeningrijden", zegt Verhoef. “Het idee is dat je schaarste creëert door minder spitsrechten uit te geven dan er automobilisten rijden op een bepaald traject. Daardoor kun je kunstmatig de drukte laten afnemen.”

“We hebben de afgelopen decennia gezien dat extra wegen aanleggen niet de enige oplossing is. Dat helpt misschien op korte termijn, maar dat is niet genoeg”, zegt Verhoef. “We moeten ook zorgen dat mensen hun gedrag aanpassen. Het is een combinatie van die twee factoren.”

Proef
    De proef maakt deel uit van een onderzoek dat Verhoef doet voor de VU. Het gaat om een proef van vier jaar. In de loop van 2018 gaan de eerste automobilisten met spitsrechten handelen.

RTL nieuws

• Admin

Dus als ik het goed begrijp gaat de hardwerkende mens in Nederland betalen om op tijd op het werk te komen? Want ze gaan mensen ‘straffen’ die in de spits gebruik maken van snelwegen?

• @keen zegt in Experiment met 'spitsrechten' om files tegen te gaan:

Dus als ik het goed begrijp gaat de hardwerkende mens in Nederland betalen om op tijd op het werk te komen? Want ze gaan mensen ‘straffen’ die in de spits gebruik maken van snelwegen?

Nee, ik hoop dat ze bedoelen dat mensen naar alternatieven gaan kijken. Bijvoorbeeld met het openbaar vervoer of de fiets. Of andere werktijden. Of dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen.

Het is maar een test en vind het zelf ook een beetje te extreem. Maar die files moeten echt opgelost worden.

• Ik verkoop die spits rechten wel hoor hahahaha

• Global Moderators

business-ideas-do-not-work-1.gif

Alsof ik er iets aan kan doen dat mij baas wil dat ik om 08:30 op het werk ben.

Ga dan werkgevers belonen als ze hun werknemers flexibele tijden bieden in plaats van de werknemers straffen omdat die op tijd op z’n werk moet zijn.

• Ik heb mijn rijbewijs maar ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar het werk. Ik ben een half uur eerder op mijn werk en thuis en ik heb een mooie aansluiting.

huis > fiets > bus > trein > fiets > werk = 50 minuten
    huis > auto > werk = 80/90 minuten

• Dit zag men 10 jaar geleden al aankomen en toen deden ze er niks aan. Er werd toen gezegd dat wergevers andere roosters maakten waardoor men op 3 verschillende tijden kon aanvangen met werk en 3 verschillende tijden dat men kon stoppen met werk. Zo verdeelde men de drukte over 3 delen in de ochtend en had men minder drukte op de wegen en minder kans op file.

Wat is er in die 10 jaar aan gedaan om dit te realiseren?

• @eximius zegt in Experiment met 'spitsrechten' om files tegen te gaan:

Ga dan werkgevers belonen als ze hun werknemers flexibele tijden bieden in plaats van de werknemers straffen omdat die op tijd op z’n werk moet zijn.

Maar is daar helemaal niks in te veranderen? Kun je zoiets niet aankaarten bij je werkgever?

• @edda zegt in Experiment met 'spitsrechten' om files tegen te gaan:

Dit zag men 10 jaar geleden al aankomen en toen deden ze er niks aan. Er werd toen gezegd dat wergevers andere roosters maakten waardoor men op 3 verschillende tijden kon aanvangen met werk en 3 verschillende tijden dat men kon stoppen met werk. Zo verdeelde men de drukte over 3 delen in de ochtend en had men minder drukte op de wegen en minder kans op file.

Wat is er in die 10 jaar aan gedaan om dit te realiseren?

Veel mensen zijn bang om hun gewoontes te veranderen, stel je voor dat je werknemers om 12 uur beginnen in plaats van 9!

• Daarom werk ik lekker in de avonden. Van donderdag tot en met maandag elke avond werken. Nooit eerder dan 16:00 uur moeten beginnen, elke dag uitslapen tot 12:00 en toch genoeg verdienen om elke vrijdag en zaterdag uit te kunnen gaan.

• Global Moderators

@bloemie zegt in Experiment met 'spitsrechten' om files tegen te gaan:

@eximius zegt in Experiment met 'spitsrechten' om files tegen te gaan:

Maar is daar helemaal niks in te veranderen? Kun je zoiets niet aankaarten bij je werkgever?

Valt weinig aan te doen ben ik bang. Dat zijn nou eenmaal de “kantoortijden” waar geen enkele ambtenaar of whatever van wilt afwijken.

Valt weinig aan te doen ben ik bang. Dat zijn nou eenmaal de “kantoortijden” waar geen enkele ambtenaar of whatever van wilt afwijken.

En door die mentaliteit weiger ik te gaan werken bij een bedrijf wat die belachelijke eisen stelt. Ik wil werken op tijden dat het mij uitkomt en 's middags voor 2 uur komt het mij niet uit.

Maar dan moet ik wel zeggen dat ik altijd een hekel heb gehad om vroeg op te staan. King is een nachtbraker en is voor 12 uur niet zijn bed uit te krijgen :’)

Hmm, maar als niemand het probeert is er ook geen verandering mogelijk.

• @bloemie we zijn te bang en maken ons te afhankelijk van geld. Omdat werkgevers de werknemers voor het uitkiezen hebben hoeven zij niks te vrezen. De werkgevers hebben meer macht dan alle werknemers bij elkaar en daarom is er geen verandering mogelijk.

Of welke verandering had jij voor ogen?

• @just zegt in Experiment met 'spitsrechten' om files tegen te gaan:

@bloemie we zijn te bang en maken ons te afhankelijk van geld. Omdat werkgevers de werknemers voor het uitkiezen hebben hoeven zij niks te vrezen. De werkgevers hebben meer macht dan alle werknemers bij elkaar en daarom is er geen verandering mogelijk.

Of welke verandering had jij voor ogen?

Gewoon proberen. Als jij je goed inzet voor het bedrijf kan het bedrijf vast wel meer vrijheden geven. Of anders werk dichter in de buurt zoeken, zodat je met de fiets/ov kan gaan.