Poolse vriend word uitgebuit

• Ik ben bevriend met een Poolse jongen, maar hij word uitgebuit op zijn huidige werk. Hij maakt werk weken van zo’n 120 uur pw volgens hem, heeft eigenlijk nooit vrije tijd en krijgt maar 1800 per maand betaald. (kan toch niet…) Ik heb tegen hem gezegd dat hij moet proberen om hier de papieren van te krijgen (hij heeft wel een contract maar hier zullen vast minder uren in staan)

Ook krijgt hij binnenkort een contract verlenging als het goed is, dus heb gezegd dat hij dit gesprek moet opnemen en dat hij moet proberen dat hij zin overuren ook uitbetaald krijgt, en bewijs heeft dat hij dit daadwerkelijk ook werkt.

Vind dat zo frustrerend dat Nederlandse werknemers het maar gewoon zien als polen die uitgebuit kunnen worden en het allemaal maar pikken. >:(

Ook kreeg hij bij zijn vorige werkgever helemaal niks van overuren uitbetaald dus daar wouden we ook nog voor naar het juridisch loket. Ze reageren ook totaal niet op mails etc, dan maar even een aangetekende brief sturen.

Hebben jullie nog tips/ervaring hiermee?

Thanks

• Wachten op contract en dan vakbond verwittigen. Sowieso gaan die bewijzen nodig hebben en gaat dat arbeidsrechtbank worden. Ik stuur deze vraag door naar een syndicalist die meer kennis heeft.

• Werkt hij daar via een uitzendbureau? Zoja welke? Is het Nederlands of een buitenlands uitzendbureau? Heeft hij loonspecificaties?

• +/- 17u per dag werken !! Hoelang hou je dat vol !! 1 week?

• Welkom in de uitbuitingswereld. Zo gaat dat dus al jaren met mensen uit het Oostblok.

• Onmiddellijk naar de vakbond gaan.

• Ik weet niet via wat hij daar terecht is gekomen, zal dit even navragen. We wouden eerst legale stappen ondernemen zodat hij zijn overuren vanuit de vorige baan uitbetaald krijgt, dan dit

• Ik zou je graag helpen maar weet het ook niet. Naar het bureau voor Rechtshulp of het Juridisch Loket gaan. Kijken ook welke aftrekposten er op zijn salarisstrook staan.

• Even lid worden van de vakbond. Dan kunnen hun juridische hulp geven. Oh ja wel alle loonspecificaties verzamelen… Ook even indien hij werkt bij een uitzendbureau kijken of hij wel aangesloten zit bij het ABU of NBBU. Ik vind 120 uur wel erg veel. Maar ik weet wel dat de oostblokkers worden uitgebuit via veel uitzendbureaus. Vaak betalen hun het verblijf en verzekeringen.

• Minimum loon is rond de 1200 eu. Overuren worden zwaar belast dus het is goed mogelijk dat het gewoon klopt en hij zijn overuren betaald krijgt.

• Jansen zegt in Poolse vriend word uitgebuit:

Minimum loon is rond de 1200 eu. Overuren worden zwaar belast dus het is goed mogelijk dat het gewoon klopt en hij zijn overuren betaald krijgt.

Nouja het feit is dat je max 60 uur mag werken per week, en niet aan een gesloten. Hier zit hij makkelijk overheen.

• Jansen zegt in Poolse vriend word uitgebuit:

Minimum loon is rond de 1200 eu. Overuren worden zwaar belast dus het is goed mogelijk dat het gewoon klopt en hij zijn overuren betaald krijgt.

Overuren worden alleen zo zwaar belast als je meer dan 50.000 per jaar verdiend ongeveer.

• 120 uur/week?
    Ga uit van 6 dagen = 20 u per dag
    Lijkt mij sterk overdreven.

• @heey321 zegt in Poolse vriend word uitgebuit:

Ik weet niet via wat hij daar terecht is gekomen, zal dit even navragen. We wouden eerst legale stappen ondernemen zodat hij zijn overuren vanuit de vorige baan uitbetaald krijgt, dan dit

In principe wel, maar dan moet hij het wel kunnen bewijzen dat hij die uren heeft gedraaid en niet uitbetaald heeft gekregen.

• Konrie zegt in Poolse vriend word uitgebuit:

120 uur/week?

7 dagen pw. ene week zal het iets minder zijn dan de andere, maar hij is constant in de wiedde weerga, ook als hij een uur vrij kan maken om eens bij ons langs te gaan. De hele tijd gebeld etc, moet vaak ook eerder weg dan geplanned

• Patrick zegt in Poolse vriend word uitgebuit:

Jansen zegt in Poolse vriend word uitgebuit:

Overuren worden alleen zo zwaar belast als je meer dan 50.000 per jaar verdiend ongeveer.

Overuren zijn altijd zwaar belast! Dat is zo, en hij moet blij zijn dat hij werk heeft. Hij is hier waarschijnlijk gekomen om te werken.

• Konrie zegt in Poolse vriend word uitgebuit:

120 uur/week?

Ik heb gehoord over Polen die waren gehuisvest in panden van de baas en 2-3uur slaap kregen per nacht om daarna uit bed te worden gelicht en weer aan het werk gezet.
    Moderne slavernij noemden ze het. Gebeurde in het zuiden van Nederland, het stond een paar jaar geleden in de krant.

Kan dus wel

• @heey321 In welke branche werkt hij?

• Contact opnemen met een vakbond, arbeidsinspectie of met vloerwerk https://www.facebook.com/vloerwerk/

• Heeft u meer informatie over uw vriend?

Welke arbeid verricht hij?
    Betalen zijn werkgevers zijn kost en woning?
    Wat staat er in zijn contract?

Daarbij kan het best kloppen dat hij 1.800 krijgt voor 120 uren werk. dan zijn minimaal 80 uren de overuren en die worden heel zwaar belast. Hij kan ze beter opnemen als vrije dagen dan voor een habbekrats de werkgever spekken.

• Global Moderators

Apart verhaal, minimum loon geldt gewoon voor iedereen in nederland toch, ook als je een pool bent :P

Als hij daadwerkelijk 120u pw werkt (wat niet eens mag) dan zou hij echt iets van 3k moeten verdienen.(minstens)