Laatste twee Debatten voor verkiezingen

• Admin

Woensdag is het tijd om te stemmen, weet jij het al of ben je nog zwevend?

Voor mij zullen de debatten die nog komen misschien wel de doorslag geven.
    Zelf vind ik het erg fijn om te zien hoe onze politieke leiders met elkaar in debat gaan over punten waar ik in ben geïnteresseerd. Ik haal daar zelf meer informatie uit dan een lijstje met punten en meningen die alle partijen indienen tijdens verkiezingen.

0_1489390697011_HshOA7q.jpg

Zoals de titel al zegt, er zijn nog 2 debatten voor de verkiezingen.

Op maandag 13 maart het Verkiezingsdebat bij EenVandaag op Nederland1 om 18.15
    Dit debat gaat 1 op 1 tussen de VVD(Rutte) en de PVV(Wilders)

Op dinsdag 14 maart het NOS-Slotdebat op Nederland 1 om 20.30
    Een loting heeft bepaald welke lijsttrekkers er in dit debat tegenover elkaar zullen staan. De uitkomst van deze loting was:
    Jesse Klaver (GroenLinks) tegen Sybrand Buma (CDA)
    Alexander Pechtold (D66) tegen Emile Roemer (SP)
    Gertjan Seegers (ChristenUnie) tegen Mark Rutten (VVD)
    Lodewijk Asscher (PvdA) tegen Geert Wilders (PVV)

Ook zal er een zogenaamd smurfendebat plaatsvinden tijdens het NOS Slotdebat. Dit is een debat onder de kleinere partijen, en deze partijen gaan 2 groepjes van 3 met elkaar debatteren.
    De eerste groep die gaat debatteren zijn:
    Kees van der Staaij (SGP), Henk Krol (50Plus) en Oosenburg (Nieuwe wegen).
    Ze worden gevolgd door:
    Marianne Thiemen (PvdD), Roos (VNL) en Kuzu (DENK).

Nu dus de vraag, ga jij 1 of allebei de debatten kijken?
    Ben je nog zwevend of staat je keus al vast?
    Naar welke debatten ben jij nieuwsgierig, welke zou je graag willen zien?

Ik ga zelf allebei de debatten kijken, voornamelijk omdat ik nog een beetje zweef. Deze twee debatten geven me hopelijk meer/genoeg informatie om een beetje een keuze te kunnen maken.

Ik ben erg benieuwd naar het debat van rutte en wilders op maandag.
    Verder Asscher en Wilders word denk ik ook wel interessant, vooral omdat Asscher vaak geëmotioneerd reageerd en daardoor de grip op het gesprek verliest. Iets wat Wilders waarschijnlijk weet en gaat gebruiken.

Verder vind ik het jammer dat Roemer in het NOS debat tegenover Pechtold staat. Ik had Roemer liever tegenover Klaver, Asscher of Buma gehad. Pechtold boeit me namelijk niet zo veel.

• Global Moderators

Ik wil ze allemaal eigenlijk wel zien :P
    Althans als het niet kansloos lang duurt enzo.

• Admin

Het debat op EenVandaag tussen Rutte en Wilders zal niet langer dan 45 minuten duren

Het NOS Slot debat begint om 20.30 en duurt tot 22.00

Dus de tijden zijn behoorlijk goed te doen vind ik.

• Global Moderators

@Wicket Dat is inderdaad goed te doen ja.

• Ik ga ze niet kijken en ik kan ze niet kijken. Geen televisie enzo. Maar dat is ook niet erg, ik stem uit protest op de Piratenpartij en dat was het.

Opzich ben ik wel nieuwsgierig naar de debatten, alleen heb ik wel het idee dat het moddergooien gaat worden.

• Ik ga stemmen op PvdD, zweefde lang tussen D66, Groenlinks en PvdD, maar heb geen zin meer in dat gedoe tussen afwegen etc etc :P

Misschien ga ik stukjes terug kijken op het internet maar betwijfel het

• Admin

@heey321 Heb je toevallig Jesse Klaver zien debatteren? Als je GroenLinks interessant vind dan is dat de linkse partij vind dan is dit het jaar om op GroenLinks te stemmen voor veel mensen. Jesse Klaver is misschien een broekie maar goddomme die gast kan debateren erg mooi om te zien.

Buiten dat, weet je dat de PvvD heel duidelijk uitspreekt dat ze niet willen regeren en niet in een coalitie willen? Ze willen alleen een paar stemmen in de kamer, verder zullen ze alles afwijzen.

• @Wicket Ik ben er van bewust. Heb juist van die partijen veel gekeken, maar PvdD is de enigste partij die milleu en klimaat voorop stelt, en no-nonsense is als het daarop aankomt. Bij veel word het toch naar beneden gespeeld of maken ze opofferingen wat betreft het milleu om vrienden te maken met andere partijen.

Bij alle partijen zijn punten waar ik me minder in kan vinden, maar PvdD is iets wat we nu nodig hebben om de verandering streng op te starten, en lange termijn zou ik er waarschijnlijk niet op stemmen, maar op dit moment is dat het hardste nodig. Zeker met al die gekkies die ontkennen dat het bestaat.

• Admin

@heey321 Klopt helemaal, de PvvD is de enige partij die het hardtste vooruit loopt met hun milieu en klimaat standpunten :)

En er is inderdaad tijd voor een nieuwe wind in het kabinet. Nu hopen dat die ook nog komt.

• https://decorrespondent.nl/6329/waarom-ik-partij-voor-de-dieren-ga-stemmen-en-groenlinks-de-overwinning-gun/162212270-46359f01

Vond dit wel een mooi artikel. Ook voor de PVV stemmers, en de rest :P

‘‘Stem je PVV omdat je je zorgen maakt over de dreiging van terroristische groeperingen, de macht van dictatoriale regimes in het Midden-Oosten en de nationale autonomie van ons land? Dan zou duurzaamheid bovenaan je wensenlijst moeten staan. Want terroristen, dictaturen én onze afhankelijkheid van grote bedrijven en buitenlandse regimes drijven op olie.’’

• @Wicket zegt in Laatste twee Debatten voor verkiezingen:

@heey321 Heb je toevallig Jesse Klaver zien debatteren? Als je GroenLinks interessant vind dan is dat de linkse partij vind dan is dit het jaar om op GroenLinks te stemmen voor veel mensen. Jesse Klaver is misschien een broekie maar goddomme die gast kan debateren erg mooi om te zien.

Buiten dat, weet je dat de PvvD heel duidelijk uitspreekt dat ze niet willen regeren en niet in een coalitie willen? Ze willen alleen een paar stemmen in de kamer, verder zullen ze alles afwijzen.

Dan is PvvD een hele goeie proteststem. Goed weggegooid zegmaar.

• Admin

@bloemie zegt in Laatste twee Debatten voor verkiezingen:

@Wicket zegt in Laatste twee Debatten voor verkiezingen:

Klopt, als je op een nuttige manier je stem wilt weggooien en er graag een groener nederland voor terug krijgt is PvvD zeker geen verkeerde partij.

• @Wicket zegt in Laatste twee Debatten voor verkiezingen:

Klopt, als je op een nuttige manier je stem wilt weggooien en er graag een groener nederland voor terug krijgt is PvvD zeker geen verkeerde partij.

Ik hoor dat hier op mijn werk ook. Het is of blanco, of PvvD of GL. Die mensen hebben er allemaal geen hoop in dus doen ze dat maar :p

mooi toch

• Admin

Debat Rutte vs Wilders gaat nu beginnen op nederland 1.

Zijn er meer kijkers online?

• En, hoe ging het?

• Admin

@heey321 Het was duidelijk dat die twee elkaar echt niet mogen :P

Rutte werd vaak in de verdedigende rol gedrukt door Wilders over dingen die niet gebeurd zijn de afgelopen 4 jaar maar wel beloofd. Met de nadruk op hoe we Rutte nog kunnen vertrouwen na al die loze beloftes de afgelopen jaren.

Daar tegenover moest Wilders steeds verklaren hoe hij zijn huidige plannen dan wilt uitvoeren. Dat het onmogelijk is en hoe hij dat dan wilt doen. Dat op basis van de nummers die de PVV heeft laten berekenen voor hun plan, heel veel van hun doelen niet haalbaar zijn.

Wat ik wel een heel mooi punt vond van Wilders, is het volgende:
    Het ging erover dat de VVD heeft uitgesloten te regeren met de PVV. Wilders reageerde hierop met de volgende vraag: “Hoe wil de VVD ooit genoeg steun krijgen in de kamer als de PVV word uitgesloten om te regeren? De enige partij die vaak met de VVD meestemt is de PVV. Hoe ziet de VVD dat voor zich zonder de PVV naast zich?”

Wat eigenlijk een heel goed punt is. Want als de VVD niet de steun van de PVV heeft, kunnen ze hun halve verkiezingsplan de prullenbak in flikkeren. Die twee partijen zullen elkaar hard nodig hebben in de kamer, Wilders lijkt daarvoor open te staan, Rutte daar in tegen lijkt liever tegen de wil van het volk in te gaan dan samen met Wilders te regeren.

• Admin

Voor de geinteresseerden:
    https://www.538.nl/evers-staat-op/geert-wilders-bij-evers-staat-op

Wilders is live bij Evers staat op op radio 538 op dit moment

• Rutte heeft zo te horen de #hoedan op gepakt :P

• Global Moderators

Ik hoor dat hier op mijn werk ook. Het is of blanco, of PvvD of GL. Die mensen hebben er allemaal geen hoop in dus doen ze dat maar :p

mooi toch

Neuh niet echt mooi, prima als je stemt op een kleine partij maar doe dat dan wel omdat je achter hun punten staat en niet uit strategisch oogpunt. We hebben in Nederland stemrecht, doe er wat mee.

• @Eximius zegt in Laatste twee Debatten voor verkiezingen:

mooi toch

Neuh niet echt mooi, prima als je stemt op een kleine partij maar doe dat dan wel omdat je achter hun punten staat en niet uit strategisch oogpunt. We hebben in Nederland stemrecht, doe er wat mee.

Als je geen hoop hebt, waarom zou je dan überhaupt stemmen? Ik vind het goed dat ze naar de stembus gaan ipv op hun luie reet blijven zitten

Log in to reply