[Recept] Hete kip met rijst en komkommer

• Global Moderator

Dit is een heel simpel maar lekker recept. Zelf maak ik dit regelmatig op een doordeweekse avond klaar. Weer eens iets anders dan aardappelen, vlees en groenten ;) Foto van het eind resultaat staat aan het einde van dit bericht.

Laten we beginnen met de ingrediënten die we nodig hebben.
    Voor 2 personen

• 2x 1 minuut rijst bakje
    • 2 kipfilets
    • 1 halve komkommer
    • 1 eetlepel witte wijn azijn
    • 1 eetlepel zonnebloem olie of wok olie
    • 50 milliliter kejtap manis
    • 25 milliliter ketchup
    • 100 milliliter water
    • 1,5 eetlepel pindakaas
    • 1 eetlepel sambal oelek
    • zout
    • peper
    • kroepoek

Y8yYqUA.jpg
    Als het goed is moet je verzameling aan ingrediënten er ongeveer zo uitzien.

De bereiding

• Schaaf de komkommer in dunne plakjes, je kunt hiervoor een dunschiller of een kaasschaaf gebruiken. Marineer de geschaafde komkommer in de witte wijn azijn. Voordat je het op tafel zet een beetje peper en zout erop doen.

lvyaoh5.jpg

• Snijd de kipfilet in gelijke blokjes/reepjes. Doe hier een beetje peper en zout op. Zet de pan op het vuur en laat deze goed warm worden, voeg de olie toe. Doe daarna de kipfilet in de pan. Braad de kip totdat deze gaar is en een beetje bruin begint te worden.
    • Voeg de ketjap, ketchup en het water toe, roer dit goed en wacht tot het sausje begint te koken.

O5QkdMl.jpg

• Draai nu het vuur helemaal laag en laat 10 minuutjes staan. Regelmatig even doorroeren.
    • Roer na die 10 minuten de pindakaas erdoor, heb vertrouwen het mengen kan een beetje lastig gaan, maar met wat geduld en vertrouwen komt dit goed ;)
      Nu zal het er ongeveer zo uit moeten zien:

mqpBlAZ.jpg

• Voeg de sambal toe, even goed roeren en daarna het vuur uitdraaien.

• Warm je rijst op in de magnetron zoals op de verpakking staat aangegeven.

Nu is het de bedoeling dat je alles op een bord gooit, en dan kun je eten :)
    Eindresultaat:
    7BOy0nT.jpg

Tips & Tricks:
    Elk recept heeft zo zijn tips en tricks, ik schrijf er even een paar op een rij voor jullie.

• Sommige mensen vinden het vervelend om kipfilet te snijden, als jij dit ook vind, probeer je kipfilet eens te snijden als deze nog half bevroren is. Je krijgt hierdoor mooiere stukjes en het vlees schuift niet alle kanten op.
    • Mocht je niet van zure komkommer houden zou je het zout en peper kunnen vervangen door suiker. Neem net zoveel suiker als azijn. 1 eetlepel azijn = 1 eetlepel suiker. Gefeliciteerd, je hebt zojuist geleerd hoe je zoetzure komkommer maakt!
    • De rijst, er zullen vast mensen zijn die zoiets hebben van waarom gebruik je magnetron rijst? Dit doe ik om meerdere punten, voornamelijk omdat het het makkelijkste is. Ikzelf heb altijd een probleem met rijst en pasta koken, namelijk dat ik altijd voor een heel leger kook. De minuut rijst is een perfecte portie voor 1 persoon, dus dit probleem is voor mij zo opgelost.
    • De sambal, voor sommige mensen een eng puntje. Mocht je een beetje bang zijn voor pittig eten, raad ik je aan om eerst de helft van de sambal door je saus te roeren, even wachten en proeven. Krijg je in je mond een heel klein beetje dat pittig gevoel zit je goed, zo niet zou ik er nog een beetje bij doen. Maar blijven proeven!

Nog een paar vraagjes voor jullie

Zou je dit eten?
    Zou je dit maken?
    Waarom wel of niet?

• Global Moderator

Of je knipt de kip! Ik zou het zeker maken, maar dan wel meer groente toevoegen.

• @bloemie zegt in [Recept] Hete kip met rijst en komkommer:

Ik zou het zeker maken, maar dan wel meer groente toevoegen.

Inderdaad, maar verder klinkt het wel heel goed. De meeste ingrediënten heb ik altijd wel in huis, dus ik ga het een keer proberen denk ik! Zeer studentproof recept haha

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.