Wat vinden jullie van facebook?

• Ok…dit speelt al een langere tijd bij me, en nu begint het echt vorm te nemen richting een keuze die ik wil gaan maken, en dat is het volgende, facebook dumpen…of behouden.

Ik denk dat vele van jullie al eerder iets over dit onderwerp gehoord hebben, of gelezen hebben, of toevallig zo’n filmpje gezien hebben waar zo’n kerel onder inspirerende muziek aan het spreken is dat social media ervoor is om ons te verbinden, maar juist het tegenovergestelde doet, en dat is ook deels mijn punt, hieronder waarom ik er van af wil:

• Wat is het nut:
      Wat wil ik er mee bereiken? Hiermee ga ik terug naar de roots, ik weet niet waarom ik het uiteindelijk aangemaakt had, maar ik weet wel waar ik het voornamelijk voor gebruik, en dat is berichten sturen naar mensen voor bepaalde dingen, daarnaast plaats ik berichten, en zit ik te wachten op de likes, om te weten dat er iemand heeft kunnen lachen om mijn belachelijk bericht, of zijn of haar hart heeft kunnen verwarmen aan de foto van mij en mijn hond.

• Wat heb ik aan die likes?
      Niets, het voed mijn ego, zo voel ik me belangrijker, maar dat gevoel is misplaatst, wat ik aan het doen ben is een typetje maken, wat ik wel ben, maar niet wie ik ben in levensechte situaties.

• ‘Interessante’ clickbait dingen die toch geen kut nuttige informatie hebben, zoals 10 feiten over de zee…die je nog niet wist.

• 194 vrienden…met sommige heb ik regelmatig contact, met andere heel soms, en andere zijn daar echt puur in de lijst omdat ik er goed herinneringen aan heb, die tijden waardeer ik, maar uiteindelijk, zijn die tijden ook voorbij, van de ene kant wil ik heel de les opschonen waarbij ik uitzonderingen maak voor contacten die me nog waardevol zijn of waar ik nog regelmatig contact mee heb, maar dan kom je weer uit bij de vraag wat waardevol is, dat ene meisje die je misschien leuk vind? Superfijn als dat iets zal worden…maar meestal is dat toch een hopeloze gedachte.

• De reclames…ze zijn niet meer uit te schakelen, ze blijven maar komen, toen dit zo veel werd tot op het punt dat ik het niet meer tegen kon houden, toen begon dit allemaal vorm te nemen.

Ik kan er nog veel over kwijt, maar ik ben benieuwd wat jullie gedachten zijn, ondertussen ga ik kijken hoe ik het ga aanpakken, want hoe dan ook, zal ik mijn activiteit op facebook uiteindelijk zo min mogelijk maken. Als ik iemand daar mee kan helpen, dan hoor ik 't wel.

• Ik heb dezelfde issues.

Ik heb Facebook 6 jaar geleden aangemaakt ter vervanging voor hyves omdat hyves niet meer populair was. Omdat ik niet veel mensen in het echt ken bestaat en onderhou ik mijn vriendschappen digitaal. IMVU gebruikte ik om te chatten en contacten te leggen in een fantasiewereld en hyves gebruikte ik om persoonlijke dingen te delen. Toen iedereen vertrok naar Facebook, ben ik met ze mee gegaan.

In het begin gebruikte ik Facebook alleen voor persoonlijke dingen. Maar na 2 jaar gebruikt te hebben, heb ik mijn profiel uitgeschakeld en heb ik besloten alleen IMVU te gebruiken. Maar ook daar veranderde het een en ander. Omdat veel mensen een Facebook profiel hebben, worden de mensen die geen Facebook hebben als catfish of troll neergezet. Ik dus ook, omdat ik geen Facebook profiel meer had. Wilde mijn oude activeren, maar was verwisseld van email en wist daar niks meer van. Heb een nieuw profiel aangemaakt en daar wat basis dingen opgezet en toen pas geloofde mensen pas dat ik bij het IMVU profiel hoorde en geloofde de spelers me weer.

Ik sta nu ook op een punt dat ik Facebook weer wil verwijderen, maar ik ben bang dat mensen mij dan niet meer geloven. Want iedereen moet een profiel op Facebook hebben, met foto. Anders ben je een troll of een catfish.

Ik gebruik KEEN 100x meer dan Facebook, en ken op KEEN leukere mensen dan op Facebook. De waarde van een upvote op KEEN geeft mij een beter gevoel en hecht ik meer waarde aan dan een like op Facebook.

Het leuke aan KEEN vind ik, dat ik zelf kan bepalen wat ik wil zien en waar ik op klik. Als een titel mij niet aanspreekt dan klik ik er niet op, en zie ik het ook niet. Op Facebook zie je eerst al de helft van het bericht en een foto en dat wil ik niet.

Wat ik vind van Facebook?
    Je moet het hebben om echt te zijn, ook al is je account fake, je bent echter met facebook, dan zonder en dat is mijn probleem met Facebook. Zonder Facebook ben je niet echt.

• @Vink Jij staat iets anders in deze kwestie i.v.m. je fobie, maar bestaat er een kans dat FB je misschien tegen houd om het naar het volgende niveau te brengen?

Hoe belangrijk is het voor jou dat die mensen weten dat je echt bent? Wat voor mensen zijn het dat je het moet bewijzen voor hun (met iets wat je nog steeds kan faken)? Ik denk dat als iemand in staat is om afstand te nemen van al dit soort dingen, diegene veel meer plezier gaat hebben aan het leven, uiteraard in jou situatie…speelt je fobie nog steeds een grote rol.

• @Buffela Wat bedoel je met het volgende niveau? Dat mijn fobie erger gaat zijn of juist niet?

Het was een tijdje belangrijk. Op IMVU vroegen mensen dat elke keer als eerste. Als je geen facebook in je profiel had staan deden ze je negeren.

Ik zit nu meer op KEEN dan op Facebook en ben van plan om Facebook online te houden, maar er niet veel meer op te zitten. Mensen op Facebook die ik veel sprak zitten al hier en die ene die niet mee wilt gaan naar hier die heeft pech gehad.

• Global Moderator

of toevallig zo’n filmpje gezien hebben waar zo’n kerel onder inspirerende muziek aan het spreken is dat social media ervoor is om ons te verbinden, maar juist het tegenovergestelde doet, en dat is ook deels mijn punt, hieronder waarom ik er van af wil:

Prince Ea (baas)
    Youtube Video

‘Interessante’ clickbait dingen die toch geen kut nuttige informatie hebben, zoals 10 feiten over de zee…die je nog niet wist.

Inderdaad hatelijk… maar die van upcoming vind ik wel weer leuk :) ‘de speld’ wannaB’s hoeven van mij niet zo. Valse informatie en verhaaltjes plaatsen als waargebeurde feiten. Nah, zulke mensen moeten hobbies zoeken.

194 vrienden…met sommige heb ik regelmatig…

Ik heb er ets meer op Facebook, ik vind het leuk om bij te houden wat mensen doen en plaatsen, mensen die continu shit plaatsen waardoor ik me ruk voel tyf ik mijn lijst uit. Maar verder zie ikzelf nooit een reden iemand te verwijderen. Heb regelmatig nog wel contact via mensen op Facebook.Soms ook periodes niet, en dan ineens weer wel. Ik hou de optie iig altijd open en laat het meestal van de andere kant afhangen :)

achja weet je Facebook is het een beetje aan het verliezen in mijn ogen. Ik vind dat het tijd wordt voor iets nieuws. Iets anders.

• Global Moderator

Ik heb een jaar of twee geleden mijn Facebook account verwijderd. En het voelde bijna als een bevrijding.

De sociale druk is een stuk hoger met Facebook in je leven. Ik ben blij dat ik er steeds meer mensen over hoor en zie twijfelen. Want een sociale media site mag in mijn ogen niet zo’n grote invloed hebben op je leven, want geef toe stiekem heeft het er een flinke impact op.

• Global Moderator

Ik heb puur alleen nog maar Facebook om in contact te blijven met een paar mensen. Heel soms post ik er wat op, maar de periode dat ik er elke dag iets op zette is alweer een paar jaar terug.

• Ik ben een jaar of anderhalf geleden zo goed als gestopt met FB gebruik. M’n account bestaat nog maar ik doen er eigenlijk niks mee. Er zijn tijden dat ik weken niet op FB kijk.

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.