Herdenking Bijlmerramp

• Moderator

Op zondagavond 4 oktober 1992 voltrekt zich in de Bijlmermeer een ramp die diepe littekens zou achterlaten. Een Israëlisch vrachtvliegtuig stort neer op de flats Groeneveen en Kruitberg, in het hart van de Bijlmer. 43 mensen verliezen hierdoor het leven, waaronder de drie bemanningsleden van het vliegtuig. Vele anderen raken gewond.

Het ongeluk slaat een gat in de gevels van de flats die gedeeltelijk moeten worden gesloopt.

De boom die alles zag
    De overlevenden en nabestaanden van de ramp richtten na de ramp een herdenkingsplaats in rondom “de boom die alles zag”, een boom op de rampplek die de crash en de brand had overleefd. Rondom deze boom werden waxinelichtjes en foto’s geplaatst. Jaarlijks vindt bij “de boom die alles zag” een herdenking van de slachtoffers plaats. Tijdens de herdenking vliegen er geen vliegtuigen over de Bijlmer, normaal een drukke aanvliegroute voor Schiphol.

Herdenking
    Op dinsdag 4 oktober 2016 is het 24 jaar geleden dat de Boeing neerstortte. Die dag vindt bij Het Groeiend Monument, op de plek van de ramp, de jaarlijkse herdenking plaats. De herdenking begint om 17.45 uur en eindigt om 19.00 uur. Daarna is er een informele ontmoetingsbijeenkomst in Kerkcentrum De Nieuwe Stad, Luthuliplein 11.

Bron https://www.amsterdam.nl/toerisme-vrije-tijd/evenementen/herdenkingen/herdenking-0

24 jaar geleden alweer

• Global Moderator

Anderhalve maand later stortte ik op aarde.

Toch grijpt deze ramp me heel erg aan, heel raar. Misschien omdat mn moeder er heel erg mee bezig was.

• Blijft bizar, ik heb er een tijd geleden een keer een docu over gezien.

0_1475588242694_upload-61ce6237-bfde-4819-ac75-498e9102077f

• Global Moderator

Ik weet wel, dat ik dat op TV had gezien als guppie van een jaar of 5/6 en ik was elke keer heel bang dat als er een vliegtuig in de buurt vloog dat die op ons huis terecht kwam.

Totdat papa zei dat we een heel stevig huis hadden wat niet kapot kon gaan, toen durfde ik weer te slapen :p

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.