Moeder scheert dochter kaal omdat ze iemand had gepest die kanker had.

• Youtube Video

En dan kwam deze voorbij op facebook.
    Mijn persoonlijke mening:
    GE-WEL-DIG dat er iets tegen gedaan word, pesten is tyfuszwak, en al helemaal als je iemand gaat pesten die kanker heeft.
    Echter, hoe deels spijtig ik het ook vind om te zeggen, vind ik de manier hoe het haar geleerd wordt misschien een beetje te hard (ik weet geen achtergrond informatie dus hier ga ik ook niet van uit).
    Want van de ene kant vraag ik me af waarom mensen pesten, en of die moeder wellicht niet de oorzaak is dat het kind is gaan pesten.

Dus…wat vind jij er van?
    En als je ooit mensen heb gepest, waarom?

• Moderator

Pesten doet men uit verveling, ik ben zelf gepest en ik heb zelf gepest. Ik zag het als een rangorde als iets normaals. De sterkste pest iedereen degene daaronder pest iedereen onder hem, enz enz. Het gepest worden en pester zijn hoorde bij mijn schooltijd.

• Actie van de moeder keur ik niet goed, door het te filmen en online te zetten laat ze zien dat ze kickt op de aandacht.

@Buffela zegt in Moeder scheert dochter kaal omdat ze iemand had gepest die kanker had.:

Want van de ene kant vraag ik me af waarom mensen pesten,

Kinderen pesten uit verveling of om zelf niet gepest te worden.

• @Pik-achu Jammer dat je het als een rangorde ziet en dat het zo bij jou ging.

@Vink
    Uit verveling…dan zijn ze nog lager dan ik had ingeschat (ongeacht of het een kind is of niet), om zelf niet gepest te worden kan ik dan eerder begrijpen, maar het kan niet zo simpel zijn als dat, hoe dolgraag ik ook niet gepest zou worden zou ik het nooit een ander aan willen doen.

• Global Moderator

zegt in Moeder scheert dochter kaal omdat ze iemand had gepest die kanker had.:

En als je ooit mensen heb gepest, waarom?

Ik heb vanavond huiswerkbegeleiding (kinderen groep 5) ik zal het onderwerp pesten eens omhoog halen en ze deze vraag stellen. Ik post de antwoorden vanavond als ik terug ben.

• Moderator

@Buffela zegt in Moeder scheert dochter kaal omdat ze iemand had gepest die kanker had.:

Jammer dat je het als een rangorde ziet en dat het zo bij jou ging.

Hoe ging dat bij jou op school dan?

• @Pik-achu

Het zelfde als op de gemiddelde school waarschijnlijk, maar ik vind het woord rangorde een te laag begrip om te gebruiken als reden.
    Dat betekent in mijn belevenis dat je het toestaat dat iemand op je neerkijkt en dat als rede gebruikt om op andere neer te kijken die je zwakker acht.

• Global Moderator

@Pik-achu

Het zelfde als op de gemiddelde school waarschijnlijk, maar ik vind het woord rangorde een te laag begrip om te gebruiken als reden.
    Dat betekent in mijn belevenis dat je het toestaat dat iemand op je neerkijkt en dat als rede gebruikt om op andere neer te kijken die je zwakker acht.

Maar kun je het hem wel kwalijk nemen, hij was immers een kind.

Ik ben zelf heel heftig gepest, en bij mij kwam het er idd op neer dat ik de laagste was in de rangorde.

• Moderator

Volgens mij pesten mensen gewoon om zichzelf beter te laten voelen tegenover anderen. Soort van rangorde idd

• De ouders van een 8-jarig meisje uit Wijnegem zijn woest, omdat de school Sint-Ludgardis in Schilde nu uitpakt met een anti-pestcampagne. Een jaar te laat voor hun dochter, want zij heeft de school verlaten door langdurig pestgedrag. “Ze heeft zelfs gezegd dat ze liever dood zou zijn”, zegt papa Joey. “De school deed niks. Voor ons is deze campagne wraakroepend.”

Mieke (*) zat drie jaar op Sint-Ludgardis. “Onze dochter kwam vorig schooljaar vaak naar huis met blauwe plekken”, vertelt Joey. “Mieke werd gepest door een klasgenootje die zeven andere kindjes opstookte om mee te pesten. Verschillende keren zijn we naar school gegaan met de vraag om er iets aan te doen, maar ze deden niks. Het ergste is dat de juffen tegen Mieke zeiden dat het eigenlijk haar eigen fout was dat ze gepest werd. Dat het door haar reactie kwam. We geloofden onze oren niet.”

Achterna gezeten
    Op 6 juni 2016 bereikte het pestgedrag een dieptepunt. “Mieke werd opnieuw gepest en op de speelplaats achterna gezeten door dat ene meisje en een jongen van haar klas. Ze vluchtte weg op haar step en reed tegen een bank. Haar been was helemaal opengereten”, zegt Joey. “Op school zeiden ze dat Mieke gewoon aan het spelen was en dat ze gewoon gevallen was.” Maar Mieke bleef bij haar oorspronkelijke verhaal. “Nadien ontkende de school dat iemand het ongeluk heeft zien gebeuren. Elke keer opnieuw kregen we andere excuses te horen. Zelfs de ouders van de pestkoppen zijn over deze feiten niet ingelicht. De school zei dat, als ze voor elk incidentje de ouders moeten opbellen, ze dan de hele dag aan de telefoon zouden hangen. Absurd.”

Lichamelijk heeft Mieke enkel een litteken, maar op psychologisch vlak is de wonde nog vers. “Mieke lijdt sinds vorig jaar aan vreselijke nachtmerries en heeft moeite om mensen te vertrouwen. Zelfs ons, omdat we ooit één keer de juf geloofden in plaats van onze dochter.” Het gezin gaat al vijf maanden wekelijks naar een psycholoog. “Ze heeft zelfs al gezegd dat het beter is dat ze dood zou gaan. Vreselijk als je je eigen kind zo ziet afzien.”

Succesvolle campagne in buitenland
    En juist nu pakt Sint-Ludgardis uit met KiVA, één van de meest succesvolle anti-pestprogramma’s dat in alle Finse scholen verplicht wordt gegeven. Elke klas staat wekelijks een half uur stil bij het belang van vriendschappen en assertiviteit. “Als we één of twee leerlingen kunnen behoeden tegen pesten, dan is dat de kost van 3.000 tot 4.000 euro meer dan waard”, zei directeur Eddy Smedts enkele weken geleden bij de lancering van het project. Op de vraag waarom hij vorig jaar dan niet ingreep, wenste hij niet te antwoorden omwille van de kwetsbaarheid van kinderen. Nu gaat Mieke naar een school in Wijnegem. “Op de nieuwe school weten ze wat er gebeurd is en Mieke wordt daar heel goed opgevangen. Ook wij hebben de nodige begeleiding en advies op de nieuwe school gekregen.”

(*) Mieke is een fictieve naam om de anonimiteit van het meisje te garanderen

bron

Ik kan mij nog stukken uit deze tekst herinneren wat mijn juf tegen een jongetje zei die gepest werd.

Het ergste is dat de juffen tegen Mieke zeiden dat het eigenlijk haar eigen fout was dat ze gepest werd. Dat het door haar reactie kwam. We geloofden onze oren niet."

De reactie van die jongen was volgens de juf aanleiding om het pesten te verergeren wat vermakelijk was voor de andere kinderen in mijn klas.

Ik las het stukje net op Facebook en moest aan dit topic denken. Het is daarom dat ik hem bump met het artikel.

• Moderator

@Vink Doen ze er iets aan, ookal is het wat laat, is het nog niet goed

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.