Grafitti vandalisme of kunst?

• @Vink zegt in Graffiti Charleroi:

Verdienen ze hier geld mee of is het hobby?

Het kost jaarlijks een paar miljoen om die troep weer van de treinen en muren af te krijgen.

vandalisme -1

• Global Moderator

@Juul zegt in Graffiti Charleroi:

@Vink zegt in Graffiti Charleroi:

Verdienen ze hier geld mee of is het hobby?

Het kost jaarlijks een paar miljoen om die troep weer van de treinen en muren af te krijgen.

vandalisme -1

Vandalisme +1
    Lekker tegen schenen schoppen. En een snelle berekening zegt dat het per kaartje (of in het geval van muren) per persoon maar een paar cent kost. Misschien 1 of 2.

• @bloemie mag ik je spullen kapot maken? Want je bent voor vandalisme

• Global Moderator

@bloemie mag ik je spullen kapot maken? Want je bent voor vandalisme

Mijn spullen mag je niet kapot maken, wel een laagje verf overheen doen.
    Niet appels met peren vergelijken he?

• @bloemie zegt in Graffiti Charleroi:

Houd toch je bek dicht

• Global Moderator

@bloemie zegt in Graffiti Charleroi:

Houd toch je bek dicht

Nee. Moet jij de discussie maar niet aangaan. Het zit je wel hoog he?

• @Juul zegt in Graffiti Charleroi:

Houd toch je bek dicht

De spullen gaan er niet kapot van

Als we appels met peren vergelijken, dan kun je ook vogels uit de lucht aan schieten die overal op poepen.

• Global Moderator

@Vink zegt in Graffiti Charleroi:

Houd toch je bek dicht

De spullen gaan er niet kapot van

Als we appels met peren vergelijken, dan kun je ook vogels uit de lucht aan schieten die overal op poepen.

Ergens snap ik het wel, bedoel ‘wij’ vandalen doen het toch bewust, iets onderverven.

Echter vind ik het wel een verschil tussen ECHT iets kapot maken, zoals bushokjes intrappen, dingen in de fik steken e.d. en een laagje verf aanbrengen op een muur of een trein. En wat die vorige post betreft ben ik ook wel serieus: Je mag mijn spullen gerust onderverven. Maar niet kapotmaken.

En daarbij zijn er in dit wereldje ook ongeschreven regels: Particulieren mogen niet de dupe zijn van hun vandalisme bijvoorbeeld. Want particulieren kunnen het zich niet veroorloven om schoonmaakkosten te betalen. De NS bijvoorbeeld weer wel. Als die het doorberekent in de kaartjes ben je niet eens 5 cent per kaartje extra kwijt.

Maar om nou te zeggen dat ik mn bek dicht moet houden gaat me ook wel ver hoor.

Edit: dit soort discussies vind ik heerlijk :P

• Global Moderator

Ik vind dat het voor ieder persoonlijk is of het toelaatbaar is of niet. Ik denk dat het ook te maken heeft met waar je vandaan komt en volgens welke subcultuur je leeft.

In de stad is het meer geaccepteerd dan in een dorp waar het nauwelijks voorkomt. Stadse mensen valt het amper op, terwijl dorpelingen het vaak meteen als vandalisme zien en zich niet verdiepen in de wereld van graffiti.

Wat @bloemie zegt, de prijs van het schoonmaken van treinen betaalt de treinreiziger wel. Volgens mij is dat ook zo met de stationsmuren waar NS zorg voor moet dragen dat ze weer schoongemaakt worden(@bloemie corrigeer me als het verkeerd is).

Of je graffiti mooi vind of niet, is slechts een kwestie van smaak. Of je het ‘normaal’ vind of niet, dat ligt er deels aan wat je gewend bent en waar je bent opgegroeid en met wie.

• @KEEN zegt in Grafitti vandalisme of kunst?:

In de stad is het meer geaccepteerd dan in een dorp waar het nauwelijks voorkomt.

Dat komt omdat er in een dorp weinig mensen wonen en het daar niet relevant is om te spuiten. Ze willen dat hun werk gezien word en spuiten het op plekken waar veel mensen komen.

• Global Moderator

@KEEN zegt in Grafitti vandalisme of kunst?:

Ik vind dat het voor ieder persoonlijk is of het toelaatbaar is of niet. Ik denk dat het ook te maken heeft met waar je vandaan komt en volgens welke subcultuur je leeft.

In de stad is het meer geaccepteerd dan in een dorp waar het nauwelijks voorkomt. Stadse mensen valt het amper op, terwijl dorpelingen het vaak meteen als vandalisme zien en zich niet verdiepen in de wereld van graffiti.

Wat @bloemie zegt, de prijs van het schoonmaken van treinen betaalt de treinreiziger wel. Volgens mij is dat ook zo met de stationsmuren waar NS zorg voor moet dragen dat ze weer schoongemaakt worden(@bloemie corrigeer me als het verkeerd is).

Of je graffiti mooi vind of niet, is slechts een kwestie van smaak. Of je het ‘normaal’ vind of niet, dat ligt er deels aan wat je gewend bent en waar je bent opgegroeid en met wie.

Mooie post. Het heeft inderdaad veel te maken met subculturen en of je uit de stad komt of niet. Hell, de eerste paar jaar toen ik met de trein ging ZAG ik die graffiti niet eens? Dat kon me gewoon echt niks schelen, ik wist niet beter.

NS gaat alleen over het schoonmaken van de treinen. Het aantal tags dat op het station te vinden is is de laatste tijd echt klein, in verband met veel personeel die op het station rondloopt. Dan heb ik het wel over de grote stations. Op kleinere stations komen er nog wel tags voor, maar die laten ze gewoon zitten, want het is niet echt storend en het vervaagt toch na een paar maanden.

En ja, de reiziger betaalt het wel, maar het is niet de jaarlijkse verhoging van 10% die op jouw bord terechtkomt. Zoals ik al zei, het is MAAR iets van 5 cent. Dat is 2% van een railrunnertje.

• Global Moderator

@Vink zegt in Grafitti vandalisme of kunst?:

In de stad is het meer geaccepteerd dan in een dorp waar het nauwelijks voorkomt.

Dat komt omdat er in een dorp weinig mensen wonen en het daar niet relevant is om te spuiten. Ze willen dat hun werk gezien word en spuiten het op plekken waar veel mensen komen.

Inderdaad. Daarom zie je het zoveel op treinen. Als jij vannacht in Amsterdam op een VIRM (nieuwe dubbeldekker) spuit, komt die de volgende dag (als die niet schoongemaakte wordt) zeker weten in Zwolle, Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en nog veel meer grote stations. Ik heb weleens een trein gevolgd omdat daar graffiti op zat. Die begon in Amsterdam, kwam in Vlissingen, daarna naar Groningen en dan eindigde die in Rotterdam. Dat is een natte droom voor veel schrijvers.

• Global Moderator

Wie maakt de eerste KEEN.WTF graffiti :p

• Global Moderator

Wie maakt de eerste KEEN.WTF graffiti :p

piece :P

kan ik doen ja

moet ik morgen een schetsje maken? :P

• Dikke pieces +1
    Kansloos alles onder taggen -1

• Global Moderator

@Eximius zegt in Grafitti vandalisme of kunst?:

Dikke pieces +1
    Kansloos alles onder taggen -1

Hier ben ik het volledig mee eens.

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.