KEEN

Dit is de reden dat street art ook een vorm van communicatie is

• Blogger

Al jaren wordt het straatbeeld van de grote stad gedomineerd door verschillende vormen van straatkunst. Ooit begonnen in New York als jeugdcultuur, is street art uitgegroeid tot een heuse kunststroming die bereikbaar is voor iedereen. En dan ook letterlijk voor iedereen: zoals de naam suggereert is alle kunst te vinden op straat. Maar waarom is straatkunst ook een vorm van communicatie?

0_1528733597246_1.jpg

Straatkunst op een leegstaand gebouw

Smerig en onveilig
    Als je door een willekeurige wijk van Rotterdam loopt zie je vaak hetzelfde: eentonige, saaie wijken, soms zelfs verloederd. Mensen komen hier niet graag omdat het smerig en onveilig oogt. Dit is funest voor de reputatie van Rotterdam, aangezien zij met meer inwoners en bezoekers de locale economie draaiende kan houden. Er zijn verschillende manieren om zo’n stadsdeel een oppepper te geven, waar street art er eentje van is.

0_1528733643469_2.jpg

Straatkunst rond een bouwplaats

Veilig en verzorgd
    De formule? Pak een saaie zijgevel en laat deze onder handen nemen door een professionele graffitiartiest. Als stad zorg je dan voor een verzorgde muur, wat weer een positieve indruk wekt op bewoners en bezoekers. Mensen voelen zich veiliger, nieuwe bewoners zijn sneller geneigd om te wonen en te werken in een verzorgde buurt. Je communiceert als het ware met de rest van het land: kom naar ons, wij hebben goede buurten die jou veel te bieden hebben.

0_1528733677619_3.jpg

Dit is ook op een leegstaand gebouw

Evenementen
    Sommige steden maken van street art een ware publiekstrekker. Denk bijvoorbeeld aan Eindhoven met haar Step In The Arena, waar 's werelds bekendste straatkunstenaars jaarlijks bijeen komen om met elkaar een verkeersplein op te fleuren met allerhande kunst. Van heinde en verre komen bezoekers naar dit plein om hun kunst te bewonderen. En wat dacht je van de typisch Rotterdamse Rewriters? Zij hebben ervoor gezorgd dat op verschillende plekken in Rotterdam gevels werden bespoten. Ook hebben zij een gratis tour ontwikkeld, waarbij je langs die plekken komt. Is dat geen mooie manier om je stad of buurt op de kaart te zetten?

0_1528733747469_4.jpg

Kunst op Step In The Arena

Kortom: de huidige ontwikkelingen in steden, waarbij straatkunst wordt gebruikt om gebouwen op te fleuren, kun je ook gebruiken als communicatiemiddel naar de rest van het land en soms zelfs naar de rest van de wereld. Het is een kleurrijk reclamebord voor de stad die nieuwe mensen en toeristen lokt. Het is een symbool voor een stad die graag de toekomst in kijkt en groeit. En zeg nou zelf… is een positieve en kleurrijke manier niet de beste?

Dit artikel heb ik geschreven voor mijn toelating voor HBO Communicatie te Hogeschool Rotterdam. Naast een motivatiebrief moest ik ook een blog schrijven over iets in de communicatiewereld. Street art is het onderwerp geworden omdat ik een verband zie tussen de kunstwereld en de communicatiewereld, aangezien zij elkaar op verschillende manieren kunnen versterken. Wat vind jij ervan?

• Ik heb me nooit verdiept in graffiti en street art. Ik zag het vooral als vervuiling van gebouwen en vandalisme. Maar dit is het eerste onderwerp wat ik lees met informatie en mooie beelden en kom ik tot de conclusie dat bepaalde wijken in Nederland (en elders) er zonder graffiti best saai uit zouden zien.

Bedankt voor deze blog en ik hoop dat ze u toelaten voor uw HBO opleiding.

• Blogger

zegt in Dit is de reden dat street art ook een vorm van communicatie is:

Ik heb me nooit verdiept in graffiti en street art. Ik zag het vooral als vervuiling van gebouwen en vandalisme. Maar dit is het eerste onderwerp wat ik lees met informatie en mooie beelden en kom ik tot de conclusie dat bepaalde wijken in Nederland (en elders) er zonder graffiti best saai uit zouden zien.

Bedankt voor deze blog en ik hoop dat ze u toelaten voor uw HBO opleiding.

Thanks!

Graffiti en andere straatkunst kan heel mooi zijn. Ik ben dan weer zo’n idioot die ook tags toegevoegde waarde vindt, maar ik kan me zeer zeker voorstellen dat jij daar anders over denkt. Ik heb voor KEEN een paar andere artikelen gemaakt over graffiti en street art, misschien dat jij dat wel interessant vindt.

http://keen.wtf/topic/4392/de-10-coolste-street-artists-van-europa/
    De 10 coolste street artists van Europa

http://keen.wtf/topic/2178/de-5-beste-graffitischrijvers-van-nederland/
    De 5 beste graffitischrijvers van Nederland

http://keen.wtf/topic/4995/dit-heb-ik-gisteren-uitgespookt/
    Dit is iets wat ik zelf heb gemaakt op een legale muur

Enne, ik weet niet waar je woont, maar in jouw woonplaats zal er vast ook wel mooie straatkunst te vinden zijn! Mocht je in een kleiner dorp wonen dan zul je in een grotere stad ook veel kunnen vinden. Ook illegale graffiti en street art kan mooi zijn. Als je er een beetje op let kom je zat mooie dingen tussen :)

• Blogger

Yay ik ben aangenomen