Zelfrijdende busjes in de war van fietsers



  • De zelfrijdende busjes die sinds vorige week als proef rondrijden in Friesland, komen in de knel met fietsers. De gemeente neemt nu maatregelen.

    QhlYcI1l.jpg

    Amper drie dagen hebben ze rondgereden, de twee WePods, terwijl de test zes weken zou duren. Ooststellingwerf zou een proeftuin zijn voor de rest van het land: de zelfrijdende busjes zouden dé oplossing zijn voor de bereikbaarheid van dunbevolkte gebieden. Maar nadat het klachten regende van fietsers, besloot de organisatie om ze tijdelijk toch maar van de weg te halen.

    Het probleem? De busjes reden op het fietspad. Omdat ze vrij breed zijn en in het midden van de weg rijden, moesten fietsers voor ze uitwijken en soms zelfs in de berm wachten tot ze voorbij waren. “Uitwijken is niet de sterkste kant van de voertuigen. Ze rijden feitelijk met een bord voor hun kop”, reageert een woordvoerder tegen de Volkskrant.

    De gemeente Ooststellingwerf neemt nu maatregelen zodat de busjes volgende week weer de weg op kunnen. Gastheren en -dames moeten fietsers dan gaan uitleggen hoe ze met de busjes om moeten gaan, en er komen informatieborden langs de weg te staan.

    Hij gaat niet aan de kant
    Dat mensen nog niet gewend aan zelfrijdende voertuigen op de weg, was goed te zien in Friesland. Stewards - die nu voor de veiligheid nog meerijden in de busjes - gaven aan dat fietsers verwachtten dat het busje wel voor hen aan de kant zou gaan. Wat niet gebeurt: het busje stopt alleen als een fietser te dichtbij komt of als de meerijdende steward op de stopknop drukt.

    De proef toont aan dat het invoeren van zelfrijdende en autonome voertuigen niet alleen gaat om technische afstelling, maar ook om het accepteren ervan door andere weggebruikers. Stanford University is bezig aan een groot onderzoek naar de reactie van voetgangers op zelfrijdende auto’s. Dat onderzoek wordt in verschillende steden gedaan, waaronder het terrein van de Universiteit Twente, omdat mensen in verschillende landen anders reageren op de voertuigen.

    Drukke gebaren
    Uit de eerste resultaten blijkt dat mensen, als er geen bestuurder is, op de auto reageren alsof het een mens is. Zo maken ze gebaren richting de neus van de auto alsof het een gezicht is. Ook maken mensen overdreven bewegingen om er zeker van te zijn dat de auto hen ziet. Sommige mensen kiezen ervoor om structureel achter zelfrijdende auto’s langs te lopen, in plaats van ervoor.

    https://www.bright.nl/nieuws/zelfrijdende-busjes-de-war-van-fietsers

    Wat denken jullie, gaat dit de toekomst worden?



  • @Eend zegt in Zelfrijdende busjes in de war van fietsers:

    Wat denken jullie, gaat dit de toekomst worden?

    Ja, de techniek is nog relatief jong en de laatste tijd worden er grote stappen gemaakt in autonome voertuigen. En de testauto’s van Google maken per kilometer veel minder ongelukken dan echte mensen. En de meeste ongelukken zijn ook nog eens een keer niet de fout van de Google auto.

    Dus ik verwacht dat we er in de toekomst toch echt een keer aan moeten



  • @Sander zegt in Zelfrijdende busjes in de war van fietsers:

    En de testauto’s van Google maken per kilometer veel minder ongelukken dan echte mensen.

    Lijkt mij dat het juist andersom is. Heb je een bron?


  • Global Moderator

    Als je al ziet hoe nauwkeurig GPS is. Op de millimeter nauwkeurig. Dus ik geloof best dat binnen 5 a 10 jaar er overal automatische auto’s rondrijden. Volgens mij hebben ze een aantal jaren terug al geëxperimenteerd met zogenaamde ‘magneet auto’s’ dat waren ook auto’s die zelf konden sturen, rijden en schakelen. Automatische auto’s gaan nog een stukje verder door ook zelf een route te rijden.

    In de film Wall-E zit ook een mooi systeem in de ‘snelwegen’. Elk robotje tijd precies net zo snel, zodat er geen files ontstaan en zodra je uit de snelweg gaat past de ‘robot’ zich weer aan aan de snelheid die daar toegestaan is. Ik denk dat datzelfde systeem ook gaat werken voor automatische auto’s en dat er soort van ‘magneten’ onder de wegen komen waar de auto’s overheen zweven.



  • @Vink zegt in Zelfrijdende busjes in de war van fietsers:

    Per gereden kilometer zijn de auto’s van Google vaker betrokken bij ongevallen. Maar pas in begin 2016 ergens heeft de Google auto een ongeluk gehad waarbij hij zelf de schuldige was terwijl hij zelf reed.

    En niet elk ongeval tussen twee personen wordt gemeld bij de politie of bij de verzekering. Bij de Google auto wel. Hierdoor lijkt het ook alsof de autonome auto meer ongelukken maakt dan een door mensen bestuurde auto.

    Ik heb hier zo snel ff geen bron bij, maar zo heb ik het laatst ergens een keer gelezen.


  • Moderator

    @Sander zegt in Zelfrijdende busjes in de war van fietsers:

    En niet elk ongeval tussen twee personen wordt gemeld bij de politie of bij de verzekering. Bij de Google auto wel. Hierdoor lijkt het ook alsof de autonome auto meer ongelukken maakt dan een door mensen bestuurde auto.

    Ook verzekeraars zullen er hun voordeel uithalen. Hoewel er dan steeds minder ongelukken gebeuren krijgen verzekeraars sneller en meer informatie over de situatie en hoe het heeft kunnen gebeuren.

    Ook zullen hulpdiensten sneller ter plaats zijn, het is dan een kwestie van de GPS lokatie uitlezen en rijden maar.

    Vergis je niet, maar de techniek op dit gebied gaat razendsnel en ik denk dat meer dan de helft van de automobilisten over 10 jaar in het bezit zijn van een zelfrijdende auto.


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.