KEEN

Ben jij trots op Nederland?

• De vraag lijkt me duidelijk: Ben jij trots op Nederland?

Ja, ik ben zelf trots op Nederland. Maar natuurlijk zijn er ook dingen waar ik me voor schaam, bijvoorbeeld voor mensen die volwassen zijn en nog geen woord fatsoenlijk Nederlands spreken, die respectloos met andere mensen omgaan etcetera

• Er zijn meer dingen om niet trots op te zijn dan wel.

• Ik ben niet trots op Nederland. Mede door de insteling van Nederlanders. Mensen die het over ‘rasecht’ hebben en ‘eigen volk eerst’ houding aannemen waar je u tegen zegt. Daar zijn er in mijn ogen veel te veel van.

Ik zie Nederland als een hoopje zielige egoistische alleshaters. Er moet heel veel veranderen wil ik trots zijn op Nederland.

• Admin

Soms.

• @inge zegt in Ben jij trots op Nederland?:

Er zijn meer dingen om niet trots op te zijn dan wel.

Dit

• Meh

• Admin

Ik ben trots op Nederland en op de Nederlanders. Ik ben gelukkig en heb de vrijheid die ik (waarschijnlijk) in andere landen niet zou hebben. Ik heb dagelijks de keuze of ik gezond of ongezond wil leven en ik geloof dat je in Nederland over het algemeen de meeste kansen hebt.

• Global Moderators

Het ligt er een beetje aan hoe je de vraag interpreteert.

Ik ben het ook niet helemaal eens met @Inge, ik denk dat de negatieve dingen de positieve dingen erg overschaduwen.

Een aantal dingen die me te binnen schieten:

• Geweldige schilders voortgebracht, Rembrandt, Jan Steen, Vermeer, Van Gogh, Mondriaan etc.
    • Uitvindingen in de technologie door Nederlanders: Wifi, Bluetooth, CD/DVD/Bluray, Chipmachines van ASML (zo’n beetje elke chip in een pc/telefoon of wat dan ook rolt uit een machine van ASML)
    • 1 van de beste in de wereld wat betreft water management: Deltawerken, Dijken, Eilanden creëren (Flevoland/Dubai), Zeemijnen ruimen.
    • Heel erg goed in grote festivals organiseren, ook wereldwijd. (Q-Dance, ID&T)
    • Daarbij natuurlijk ook hele goede DJ’s/Producers, De DJ Top 100 staat vol met Nederlanders.

Ja dit zijn natuurlijk allemaal mensen of bedrijven en in hoeverre kun je dat rekenen tot “Trots op Nederland”

En natuurlijk “de gouden eeuw” van Nederland, uiteindelijk hebben we een groot deel van onze welvaart toch te danken aan die tijd. Helaas ging dit wel ten koste van veel andere landen en en zijn genoeg mensen gesneuveld. Maar ik denk dat Nederland in die tijd niet echt een keus had, het was vechten of opgeslokt worden door Engeland/Duitsland/Frankrijk/Spanje.

• Admin

Om heel eerlijk te zijn, ik weet niet of ik er nog wel voor uit durf te komen als ik trots ben op Nederland.
    Je wordt tegenwordig al erg snel als racist neergezet…

• @wicket zegt in Ben jij trots op Nederland?:

Om heel eerlijk te zijn, ik weet niet of ik er nog wel voor uit durf te komen als ik trots ben op Nederland.
    Je wordt tegenwordig al erg snel als racist neergezet…

Waarom? Heb je daar negatieve ervaringen mee?

Ik ben ook trots op Nederland maar tegen mij heeft nooit iemand gezegd dat ik racistisch ben of zo overkom.