KEEN

KEEN zoekt het uit: Welke informatie geven meisjes aan vreemde mensen?

• Admin

Op mijn werk hebben we een aantal weken geleden het onderwerp “Kinderen en social media” besproken en of kinderen weten wat ze wel en niet mogen delen met vreemden op het internet.

Nou ben ik hier de afgelopen 2 weken mee bezig geweest en heb ik via verschillende platforms en social media sites contact gezocht met kinderen. De resultaten vind ik op zijn zachtst gezegd zorgwekkend. Zelfs voor likes op Facebook zijn waren er kinderen bereid om af te spreken met iemand die ze niet kende.

Ik heb mij op 5 websites/apps voorgedaan als een 20 jarige jongen. Ik was werkzaam als docent op een school en via ‘klasgenootjes’ ben ik aan de gegevens gekomen van de chatter. Mijn profielen zagen er haastig en snel in elkaar gezet uit met minimale informatie. Maar hier kijken de meeste kinderen niet naar. Ik ben erachter gekomen dat het ze maar gaat om 1 ding. Aandacht krijgen op social media. Elke like die ze kunnen krijgen is er weer een bij en daar gaan sommige kinderen heel ver voor.

0_1526823607339_2f5720d8-3212-427f-b1c8-c36a4532db72-image.png

Het Facebookprofiel wat ik heb gebruikt als de 20-jarige Mark Lerar. Werkzaam als docent.

De 5 websites/apps die ik heb gebruikt zijn:

• Facebook Messenger
    • Instagram
    • Whatsapp
    • Kik Messenger
    • Snapchat

Op elke website heb ik maar 1 foto gebruikt en als beroep leraar of docent ingevuld (in zoverre dat mogelijk was). Daarnaast gaf ik aan dat mijn huisdieren een kat en een hond waren die beste maatjes met elkaar zijn. Ik begon alle gesprekken met de vraag “Hoe gaat het op school?” Vanuit deze vraag kwamen de gesprekken op gang.

Na 10 minuten Naam, adres en een selfie.
    Ik was heel nieuwsgierig of kinderen mij de volgende gegevens zouden geven.

• Voor- en achternaam.
    • Adres en woonplaats.
    • Een selfie.

Deze gegevens werden in de meeste gevallen gewoon gegeven. Ik vroeg soms of de kinderen met een duim omhoog een selfie wilde maken en dit was geen enkel probleem.

(Helaas heb ik van geen enkele ouder toestemming gekregen om een van de ontvangen selfies te gebruiken in dit verslag dus daarom plaats ik deze ook niet. Wel heb ik toestemming gekregen om bepaalde chatlogs te mogen publiceren met enige censuur van persoonlijke gegevens).

0_1526819463007_76a607cd-b661-44db-ab40-84512a63978a-image.png

Kinderen vroegen niet verder toen ik zei dat ik docent was op hun school. Ze vinden het ook niet eens vreemd dat ze mij nog nooit op school gezien hebben. Maar omdat ik de naam van de school weet waar ze op zitten (wat in hun facebook profiel staat) geloven ze direct dat ik op school zit. Dat mijn account nog geen week bestaat en dat ik nog maar 14 vrienden op Facebook heb daar kijken ze niet naar. Kinderen doen totaal geen research en geven veel privé informatie.

Ook het geven van telefoonnummers is geen enkel probleem. Vrijwel alle kinderen waarmee ik contact zocht gaven zonder problemen telefoonnummers door. Ook telefoonnummers van ouders omdat ze mij wellicht kennen waren geen enkel probleem. Zien kinderen echt geen gevaren meer?

0_1526819737816_9dbeebcb-2e85-41b8-8f4d-129a1426a1ca-image.png

Ik merkte dat het op Facebook heel erg makkelijk is om in contact te komen met kinderen en jongeren. Er zijn tientallen facebookgroepen waar jongeren vragen om elkaars foto’s te keuren. Je geeft een foto een 10 en direct daarna ontvang je een melding van Facebook dat (…) verbinding met je wilt maken. “Bedankt dat je mijn foto een 10 hebt gegeven.” Waarna het gesprek begint.

Het geven van een selfie gaat soms nog sneller. Van alle jongeren heeft slechts 1 iemand geen selfie gemaakt. De rest deed dit wel en sommige deden dit al na enkele minuten typen.

0_1526820694483_7485b686-fb12-4436-af72-35cd869fe000-image.png

Selfies waren niet zo moeilijk aan te komen. Op een enkele keer na werden er selfies gemaakt en naar mij toe verzonden.

Kort daarna werden adresgegevens gedeeld en informatie over de ouders. Meestal na een half uur chatten hielden ze geen persoonlijke informatie achterwegen. Op de vraag of ze mij op ooit op school hadden gezien was het antwoord meestal “Nee!” Maar er waren er ook een paar die beweerde dat ze mij echt gezien hebben. Of iemand lijkt toevallig heel erg veel op deze man.

0_1526821053330_409c3f88-2190-4617-8a62-c04afec97d91-image.png

De foto die ik heb gebruikt voor mijn profielen. Gedownload van Pixabay.

Ga je met me mee naar de bios?
    Het mooie aan het krijgen van persoonlijke informatie is dat je veel meer kunt dan iemand die deze gegevens niet heeft. Je hebt namen, adressen, woonplaatsen, naar welke school de kinderen gaan en de gegevens van de ouders. Jongeren voelen zich al snel op hun gemak.

Na een aantal dagen gechat te hebben vroeg ik me af of de kids zin hadden om met mij naar de bios te gaan. Bij alle kinderen stelde ik dezelfde vraag met dezelfde voorwaarden. Dat was geen enkel probleem.

0_1526821785681_ff214fa3-32e9-46cb-9222-09c6fdf9b913-image.png

Niemand vond het vreemd dat ik zei dat ze niks tegen de ouders mochten zeggen. Als zou een 13-jarige toch wel moeten weten hoe je bioscoop moet schrijven toch?

Ik vertelde een uur nadat we de afspraak gemaakt hadden dat het niet door kon gaan omdat ik nog veel huiswerk moet nakijken en dat de scholen maandag weer beginnen. Gelukkig begrepen ze het wel, maar ze vonden het wel jammer.

Ouders informeren
    Na 2 weken regelmatig gechat te hebben met de meiden besloot ik het af te ronden. Ik had inmiddels van iedereen de contactgegevens van één- of beide ouders ontvangen zodat ik ze netjes kon informeren en dat ze wellicht hun dochter beter kunnen informeren voor de gevaren op social media.

Ouders reageerden geschrokken en vol ongeloof dat hun dochter mij alle persoonlijke informatie heeft gegeven. “Wij hebben onze dochter altijd gezegd dat ze geen persoonlijke dingen moet geven aan mensen die ze niet kent.” Helaas was er één moeder die het niet kon waarderen dat ik zonder het eerst te vragen contact had gezocht met haar dochter. Ze wilde aangifte doen tegen mij en tegen KEEN omdat het illegaal is om contact te zoeken met een minderjarig meisje en met haar af te spreken. Ik wacht al bijna een week op bericht van de politie.

Wat hebben de meisjes mij gegeven?
    Hieronder een klein overzichtje (in getalletjes) wat ik na 2 weken chatten met 15 meisjes heb gekregen.

Selfies (94 stuks)
    Facebook accounts (13 stuks)
    Instagram accounts (14 stuks)
    Kik accounts (3 stuks)
    Snapchat namen (11 stuks)
    Telefoonnummers (10 stuks)
    Volledige adresgegevens (achternaam + woonplaats + straat + huisnummer) (12x)
    Contactgegevens van ouder(s) (15x)

Antwoorden op de volgende vragen.

Heb je mij al gezien op school?
    Ja (4)
    Nee (11)

Heb je zin om vanavond naar de bios te gaan? Er draait een leuke film De Matchmaker. Je moet toch kunnen chillen in de vakantie niet?
    Ja (12)
    Nee (1)
    Geen antwoord (2)

De leeftijden van de meisjes waren als volgt.

11 jaar (1)
    12 jaar (2)
    13 jaar (4)
    14 jaar (6)
    15 jaar (2)

Meer informatie:

Hoe help je je kind of tiener zich online veilig te gedragen? (6 - 16 jaar)
    Veilig internetten voor kinderen
    10 tips voor verantwoord online gedrag van je puber

Tot slot: Leer je kinderen welke informatie ze wel en niet kunnen delen met vreemden. In dit geval kwamen de gegevens bij mij terecht en zijn ze op dit moment gewist en niet meer in mijn bezit. Het had ook bij iemand anders terecht kunnen komen, iemand die misschien niet de ouders op de hoogte zou brengen of iemand die hele andere plannen had dan samen met je minderjarige dochter een film te gaan kijken.

Alle informatie en screens zijn met toestemming van de ouders geplaatst in dit topic.

• Admin

Jezus, hier valt mijn mond van open.

• Blogger

@wicket zegt in KEEN zoekt het uit: Welke informatie geven meisjes aan vreemde mensen?:

Inderdaad. Is internet dan toch iets te normaal geworden dezer dagen?

• Global Moderators

Ben benieuwd hoe die ouders zich voele en wat ze er mee doen.

• Admin

@snoetie zegt in KEEN zoekt het uit: Welke informatie geven meisjes aan vreemde mensen?:

@wicket zegt in KEEN zoekt het uit: Welke informatie geven meisjes aan vreemde mensen?:

Inderdaad. Is internet dan toch iets te normaal geworden dezer dagen?

Ik denk dat het scherm ertussen een vals gevoel van veiligheid geeft.

Kinderen beseffen niet dat ze met een vreemde aan het praten zijn lijkt het wel.

• Jammer dat het nodig is, omdat het niet tot kinderen en ouders door dringt. Chatten met vreemden online zit weinig gevaar in denk ik maar een beetje zorgvuldig met persoonlijke gegevens en foto’s om gaan vind ik wel belangrijk. Helaas is die nuance er niet:

Over het algemeen zit er niets tussen een ouder die alles controleert of verbied, en een ouder die het allemaal maar laat gaan. maar gezond verstand is sowieso met uitsterven bedreigd.

• @wicket zegt in KEEN zoekt het uit: Welke informatie geven meisjes aan vreemde mensen?:

yup…