25-06-2018 ~ 03:18
Helaas is er iets mis gegaan met een kleine update waardoor het menu aan de bovenkant er wat vreemd uitziet. Zondagmiddag zal hier een fix voor komen en is het tegen de avond opgelost. Zeiken mag hier!!

Geloven jullie dat altruïsme bestaat?

• Altruïsme - gedrag of levenshouding waarbij je mensen helpt zonder eigenbelang

Ik heb dit onderwerp geopend omdat ik benieuwd ben naar jullie mening over het altruïsme, oftewel het helpen van mensen zonder eigenbelang. Denken jullie dat dat bestaat, of zijn jullie van mening dat elk mens altijd handelt uit eigenbelang?

Bij vrijwel elk mens is de oerdrift om te overleven aanwezig en je zou dus kunnen zeggen dat alles wat een mens doet, als doel heeft om de overlevingskans en het geluk van zichzelf te vergroten en in dat opzicht is de mens een egoïstisch wezen. Maar hoe zit het dan met vrijwilligershulp? Je helpt andere mensen zonder dat je er zelf iets aan hebt. Maar is dat wel zo? Doe je het niet ten diepste om er zelf een goed gevoel van te krijgen? Of, een extreem voorbeeld: een kogel voor iemand vangen? Je redt het leven van iemand anders, maar zelf sterf je. Wat voor een voordeel zou je daaruit kunnen halen? Of is het motief de drang naar bewondering en roem?

Wat denken jullie?

• Ik denk eigenlijk dat mensen goede dingen doen, zodat ze zich goed over zichzelf kunnen voelen. Net zoals dat je een vriend(in) helpt, dat je dan eigenlijk een “goede vriend(in)” wil zijn.

Maar of dat dat onder altruïsme valt betwijfel ik.

• Ik denk inderdaad dat altruïsme niet bestaat, omdat men inderdaad alles doet om zichzelf beter te voelen of in ieder geval negatieve gevoelens te voorkomen. Je bent aardig tegen anderen, zodat anderen ook aardig tegen jou zijn. Je helpt iemand, zodat je trots op jezelf kunt zijn. Je vangt een kogel voor iemand - als je dat al zou doen - om niet zelf het verlies van die ander te hoeven meemaken.

• Is een broodje geven aan een zwerver omdat jij hem zelf niet meer wil en een uur later toch je avond eten eet en hij morgen toch niet meer lekker is, altruïsme? Ik verwacht er namelijk niets voor terug, ik denk, ik maak hem blij en anders gooi ik een goed broodje (van de bakker bart) toch maar weg.

Ik kreeg vervolgens wel een preek van een half uur (waardoor ik mijn trein miste) over god en de hel en de duivel en vanalles, dus ik doe het niet snel nog een keer.

• Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand iets zonder enig eigenbelang doet. Ik geloof niet dat de mens zo in elkaar zit. Maar aan de andere kant zijn er ook gevallen die ik niet kan uitleggen in dat geval. Een man die voor een auto springt om een jongetje te redden dat hij niet kent en nooit heeft gezien? Daar kan ik geen eigenbelang in vinden. Ja, misschien het willen zijn van een held, maar zo zitten mensen toch ook niet in elkaar als het om overleven gaat.

• Ik geloof dat t wel bestaat eigenlijk.
    Toen ik een jongetje in elkaar getrapt zag worden, heb ik ingegrepen.
    Niet uit eigen belang, maar voor het leven van het jongetje.
    Als ik iemand zó zó erg in elkaar getrapt zie worden, dan help ik echt niet voor mijn eigen roem.

Ja, dus ik geloof in altruïsme.

• zegt in Geloven jullie dat altruïsme bestaat?:

Ik geloof dat t wel bestaat eigenlijk.
    Toen ik een jongetje in elkaar getrapt zag worden, heb ik ingegrepen.
    Niet uit eigen belang, maar voor het leven van het jongetje.
    Als ik iemand zó zó erg in elkaar getrapt zie worden, dan help ik echt niet voor mijn eigen roem.

Ja, dus ik geloof in altruïsme.

Maar als je niet ingegrepen had, had je ongetwijfeld een schuldgevoel gekregen, en dat wil je voorkomen. Op die manier heb je dus ook jezelf geholpen door het jongetje te helpen. Het staat buiten kijf dat je hartstikke goed gehandeld hebt, maar de vraag is voor wie je het nou deed?

• Blogger

Ja, ik geloof in altruïsme. Ik denk dat je die gevoelens van schuld of overleving altijd wel hebt en dat het pas geen altruïsme meer is als je bewust iets doet, puur om die (schuld)gevoelens te onderdrukken.

Ik vind dat @KEEN ook een goed voorbeeld is van een altruïst, je wilt niet weten hoe vaak hij mij geholpen heeft zonder eigenbelang.

• Admin

@snoetie zegt in Geloven jullie dat altruïsme bestaat?:

Ik vind dat @KEEN ook een goed voorbeeld is van een altruïst, je wilt niet weten hoe vaak hij mij geholpen heeft zonder eigenbelang.

Dit.

• Global Moderators

Nee, al is t goede gevoel dat de altruïst krijgt van n ander helpen is per definitie n actie op t vervullen van eigenbelang. Het “bestaat” wel maar is zo’n grijs gebied dan enkel alleen maar goed. Je kan dus ook mensen afhankelijk maken van je altruïsme.

Das niet goed haha.

• Altruïsme bestaat, maar echt heel zeldzaam. Het klopt inderdaad dat je een goed gevoel krijgt van vrijwilligers werk etc. (oxcitocine/serotonine), maar dat is ook hoe je biologisch zou moeten werken om zowel je eigen overlevingskansen maar ook die van andere daar beter mee te maken.

Het moment dat je weet dat je er absoluut niet beter uit komt, maar het toch voor een ander doet (een ouder die zijn/haar kind wilt beschermen), dat zijn de echte altruïstische daden in mijn ogen. Het is een mooi systeem.