Computertraagheid verhelpen

• Ik zag zojuist deze categorie staan en misschien kunnen jullie mij wel helpen met mijn probleem.

Mijn computer is sinds een paar maanden heel traag. Ik heb 4GB RAM en een i3 processor, maar hij is niet meer zo snel als toen ik hem kocht. Een pagina opstarten op internet duurt tussen de 15 en 20 seconden. Als hij eenmaal op de pagina is gaat het sneller maar het begin en opstarten van de internetbrowser duurt langer. Meldingen dat het systeem opnieuw opgestart moet worden omdat er geen geheugen meer vrij is komen regelmatig voor. Alsmede foutmeldingen dat een dll bestand niet gevonden kan worden op mijn systeem.

Ik heb niet veel verstand van computers en ik weet daarom niet of ik dit probleem zelf kan oplossen, dat iemand het op afstand kan oplossen of dat ik de computer weg moet brengen naar een speciaalzaak.

Kan iemand mij advies geven?

• Dit soort problemen hoor je vaak, echter is het vaak lastig te zeggen waar het door komt. Als ik het zo hoor lijkt het erop dat er ergens een memory leak is ontstaan, maar dit kan ook spy of adware zijn (of iets wat erop lijkt)

Het nadeel hiervan is dat de oorzaak zoeken en oplossen vaak aardig wat tijd kost en soms zelf niet het gewenste resultaat oplevert.

De snelste en beste oplossing is meestal om gewoon de hele pc te formatteren en Windows opnieuw te installeren.

Als je wil kan ik wel een keer even snel meekijken via bijvoorbeeld Teamviewer, wie weet is het makkelijker opgelost dan ik nu denk.

• @nietsnut Je kunt met control shift escape zien wat voor processen er op je pc allemaal bezig zijn, en kijken welke het meeste geheugen vreet.

Verder qua browser dan heb je de snelheid van de pc maar ook van het internet (zodra je ergens ben geweest is het opgeslagen in de coockies dus gaat het sneller vaak).

Dll bestanden is afhankelijk van wat je wilt runnen.

• Moderator

@Eximius zegt in Computertraagheid verhelpen:

De snelste en beste oplossing is meestal om gewoon de hele pc te formatteren en Windows opnieuw te installeren.

• Global Moderator

@Pik-achu zegt in Computertraagheid verhelpen:

Af en toe een goeie schoonmaak is zeker een aanrader. Pak een hardeschijf waar je je foto’s en dingen die je wilt bewaren op kan zetten voordat je voor een volledige schoonmaak gaat

• @Davey zegt in Computertraagheid verhelpen:

@Pik-achu zegt in Computertraagheid verhelpen:

Af en toe een goeie schoonmaak is zeker een aanrader. Pak een hardeschijf waar je je foto’s en dingen die je wilt bewaren op kan zetten voordat je voor een volledige schoonmaak gaat

Aanvulling: En als je dan goed gaat schoonmaken is het voornamelijk belangrijk om gewoon software en andere programmaatjes eraf te gooien. Statische data zoals muziek/films/fotos etc maakt je pc niet traag.

• Ik laat hem maandag schoonmaken door mijn neefje. De foto’s, films en muziek staan op een externe hardeschijf.

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.