KEEN

Kinderen in de horeca: Opvoeden of thuislaten

• Kinderen in de horeca is een bekend discussiepunt inmiddels. Ik draai al een aantal jaren mee in de horeca en zie kinderen in alle soorten en maten voorbij komen. Ons restaurant is redelijk kindvriendelijk, er is een speeltuin en we delen menuboekjes uit met kleurplaten en spelletjes (incl. potloden uiteraard). Helaas schijnt dit niet meer voldoende te zijn tegenwoordig. Kinderen kunnen zich alleen maar vermaken met een telefoon/tablet. En als die niet voorhanden is, met de meest kwetsbare/breekbare dingen die ze in het restaurant kunnen vinden (zoals onze antieke vleugel, of andere decoraties waarbij het niet gebruikelijk is dat men hier aan komt).

Toevallig kwam er vandaag een reservering binnen waarvan ik echt bijna van m’n stoel viel. Namelijk een reservering voor 11 personen met de letterlijke opmerking: Graag een tafel apart i.v.m. moeilijke kinderen.

Stelling:
    Kinderen in de horeca; opvoeden of thuislaten.

• Ik ben het eigenlijk heel erg eens met die stelling. Kinderen mogen tegenwoordig álles.

Het is echt niet meer normaal, zoveel verwende rotblagen er tegenwoordig zijn. Ook van die kleine eikels die gewoon snoep beginnen te eten in de winkel, en die moeder staat erbij en kijkt ernaar. Ik moet zeggen dat er toch vaak te betuttelend met kinderen omgesprongen wordt, hoor. Niet dat we terug moeten naar vroeger, met straffen zoals een lat of in klompen zitten, helemaal niet, dat is vernederend en traumatiserend. Maar zo’n kleine gaat er écht niet dood van als 'ie 'ns geen snoep krijgt als die ernaar vraagt of in de hoek moet (op voorwaarde dat je je aan die minuten-grens houdt en ook nadien aan je kind uitlegt waaróm hij in de hoek moest, zodat hij het begrijpt).

De kinderen van mijn broers en zussen zouden echt niet wagen om ergens iets kapot te maken. Dat zijn goede ouders en zijn duidelijk en consequent naar de kinderen toe.