KEEN

Stelling: Mensen die hoogbegaafd zijn zijn slim

• Veel mensen denken dat als je hoogbegaafd bent je dan ook automatisch slim bent, ik vind zelf dat dat niet zo is, je hebt meer mentale vaardigheden, maar die kan je ook fout gebruiken om bijv: mensen mee te manipuleren of een meesterdief oid te worden :}

Ook heb je veel hoogbegaafden die in één ding uitblinken maar in de andere dingen minder ‘slim’ zijn.

Stelling
    Mensen die hoogbegaafd zijn zijn slim. Hoe denk jij erover?

• Je bent dan niet automatisch slim. Ik ben ook hoogbegaafd en bij mij heeft het de “bijwerking” dat mijn hersenen veel te snel voor mijzelf denken. Waardoor ik dus al iets doe, terwijl ik erover nagedacht heb, maar niet besef dat ik het overdacht heb.
    Maar om daar nu mee te manipuleren ben ik niet mee eens. Iedereen kan mensen manipuleren, dat zijn zeker niet alleen de hoogbegaafde die dat kunnen.

Ik weet niet veel over andere “vormen” van hoogbegaafdheid, enkel dat van mij. Maar ik heb ook, door mijn dyslexie, moeite met de juiste antwoorden in mijn hersenen terug te vinden. Vooral onder tijdsdruk is dit, maar verder kan ik eigenlijk heel goed leren.

Dus ja het maakt je wel slimmer eigenlijk maar je kan er beperkingen bij hebben waardoor het opeens allemaal niet meer zo makkelijk is.

• Je hebt ook veel mensen die “hoogbegaafd” zijn en er niks mee kunnen, of andere vaardigheden inderdaad niet hebben, waardoor ze heel dom overkomen. Vooral bij mensen met Autisme in mijn omgeving merk ik dit veel.

• Blogger

Slim niet per se. Intelligent wel, aangezien dat 1 van de vereisten is van hoogbegaafdheid.

Mijn definitie van slim is dat iemand veel levenservaring heeft en gerelateerde problemen snel kan oplossen. En ook iedereens ‘slimheid’ is relatief, terwijl intelligentie nogal absoluut is, omdat dat te meten valt.

Daarbij ben je niet direct hoogbegaafd als je een hoog IQ hebt.

• Andersom trouwens ook, ik ken iemand die zichzelf super slim vind, overal veelte veel over nadenkt, en hij is ook wel intelligent. Maar aan de andere kant kan hij sommige dingen totaal niet, en doet hij soms hele rare dingen die super dom zijn.