KEEN

Overal je persoonsgegevens invullen

• ‘Wil je graag snel en gemakkelijk iets bijverdienen? Vul dan enquêtes in voor onze aangesloten marktonderzoekbedrijven.’

Vooruit, dat wil ik wel proberen! Oké, ik vul braaf mijn persoonlijke gegevens in die ze beweren nodig te hebben (weliswaar na de privacyvoorwaarden te hebben doorgespit op addertjes onder het gras) en ontvang een bevestigingsmail van alle marktonderzoekbedrijven die ik heb aangevinkt. Vervolgens mag ik me bij ieder bedrijf apart gaan aanmelden MET opnieuw al m’n persoonsgegevens. Dikke doei!

‘Ik wil hier graag solliciteren.’
    ‘Moet via internet.’

Via. Internet.
    Via internet. ALLES.

Ik wil iets weten over mijn OV-chipkaart.
    Je kunt via het contactenformulier een vraag stellen, maar wel even al je persoonsgegevens invullen! Waar hebben die gasten dat allemaal voor nodig. Alleen m’n simpele vraag beantwoorden met ‘ja’ of ‘nee’. Waarom zijn al die velden dan verplicht? Gemakzucht?

Ik wil iets afrekenen en de caissière vraagt mij mee te werken aan een klantenonderzoek. Natuurlijk, geen probleem. Ik heb zelf eens een dergelijk onderzoek moeten afnemen en het enige wat we nodig hadden, waren de cijfers van de postcode…
    ‘Uw postcode?’
    ‘Ja, en de letters?’
    'Uw huisnummer?'
    Wilt u ook nog weten van welk rekeningnummer dit bedrag wordt afgeschreven?

Ik ben ontzettend gesteld op mijn privacy en ik vind het ergerlijk dat ten eerste vrijwel alle belangrijke zaken tegenwoordig via het internet worden afgehandeld en dat je er in feite toe verplicht wordt om wildvreemden de verantwoordelijkheid te geven om op je gegevens te passen, terwijl ze op het internet staan. Ik ben blij dat op deze website enkel en alleen maar mijn mail adres moest gebruiken. Als ik mijn postcode moest gebruiken was ik gast gebleven.

Ben ik hier alleen in?

• Nee, het is zeker wel storend. Gelukkig kun je er vaak voor kiezen om niks in te vullen, of de service achterwegen te laten.

Privacy is een ding van het verleden, ik verwacht dat dit alleen maar erger word.

• ik sta er precies hetzelfde in. Waarom hebben ze dat allemaal nodig? Ook Facebook vind ik een naar iets geworden, je wil niet weten wat voor databanken er gemaakt worden van jouw gegevens! Ik heb na de uitzending van Lubach over dat Facebook gebeuren mijn persoonsgegevens (zo goed mogelijk) aangepast en foto’s gewist en daarna mijn account gewist.

Mijn 06-nummer krijgt niemand zomaar en met mijn postcode ga ik ook voorzichtig om.

Het is ook best lastig, je krijgt niks meer voor elkaar als je niet al je gegevens geeft. Online winkelen vind ik wel chill maar je hoopt dan maar dat ze geen gekke dingen doen met je persoonlijke gegevens.

E-mailadressen heb ik zat, allemaal doorgestuurd naar het hoofde-mailadres. Telkens geef ik een andere op, nooit die met mijn voor- en achternaam.

Laatst moest ik voor het eerst mijn vingerafdruk afgeven voor mijn nieuwe paspoort. Nou, dat is ook een naar idee. Die gegevens gaan lekker de computer door en kunnen overal in het land opgehaald worden, ze zitten ook in je paspoort verwerkt ofzo? Die dingen zijn toch persoonlijk?

Laatst bij de huisarts vroegen ze mijn toestemming om alle medische gegevens en gesprekken online te zetten zodat als er een invallend arts zou komen, diegene met één druk op de knop al alles van me weet. Eerst zag ik het als iets onschuldigs maar sinds kort vraag ik me af hoe afgeschermd dat is. Als een arts of medewerker ergens op mijn naam klikt, wat krijgt diegene allemaal te zien en te lezen?

• Een van de dingen waar ik inderdaad een punthoofd van krijg, is dat alles tegenwoordig digitaal moet inderdaad. In veel gevallen heb je niet eens de keuze meer om het op een andere manier te regelen. I don’t like that at all en het is ook niet per se handiger. Dat je op zoveel sites tegenwoordig persoonlijke informatie zou moeten invullen vind ik ook belachelijk. Als ik dat soort dingen zie dan registreer ik me vaak niet, tenzij het echt nodig is. Om eerlijk te zijn vind ik het al prut dat je bij Facebook min of meer verplicht je echte naam en achternaam in moet vullen. Ik wilde wel Facebook, maar ik wil helemaal niet dat ik daar met voornaam en achternaam op sta. Ik heb het dan ook niet gedaan and who’s gonna tell, maar volgens mij is het eigenlijk tegen de regels om je te registreren onder een valse naam.

• Ik vind het echt jammer dat tegenwoordig iedereen maar zijn privé gegevens moet geven. Telefoonnummers, officiële naam, bankrekeningnummers, locatie, woonplaats, postcode, huisnummer, afkomst, school/universiteit, familie en nog zoveel meer dingen.
    Je moet maar alles accepteren van sites en alles geven wat zij willen weten van je, zonder dat het nodig is dat zij zulke dingen weten. Nog even en je kunt op een site een naam intypen en iemand’s hele levensbiografie zien.

• Maar in het geval van een dokter vind ik het toch net iets anders. Ik studeer zelf Geneeskunde, en nu weet ik dus hoe het “achter de schermen” in zijn werk gaat.

We hebben nu het elektronisch patiëntendossier, en daar staat werkelijk echt alles in wat er met je was, of wat er met je gedaan is. Welke onderzoeken zijn er toen uitgevoerd, hoe zagen de foto’s eruit etc. Ik weet niet of je als dokter alle patienten kan zien, of dat je alleen de patienten kan zien die jij behandelt.

Hier in het ziekenhuis heerst het idee dat je pas iemand goed kunt behandelen, als je de gehele voorgeschiedenis weet. Is misschien ook wel zo, maar reken maar dat je dossier door veel mensen bekeken wordt. Privacy? Niet echt, maar wellicht voor je eigen bestwil?

Ik zeg altijd dat privacy tegenwoordig toch een illusie is. Ze weten tegenwoordig zo veel van je, niet normaal gewoon. En alles om de reclame naast je Youtube filmpje helemaal “persoonlijk” te maken

• Privacy is ver te zoeken in een ziekenhuis. Gelukkig hebben we wel geheimhoudingsplicht. Stelt dat je nog een beetje gerust? :’)